نتایج کسب‌و‌کارهای کوچک در سفره مردم دیده می‌شود/ نشان دست خلاق می‌تواند جهانی شود

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با بیان این که توجه به کسب‌و‌کارهای کوچک به معنای توجه به عدالت و توزیع عادلانه ثروت است، گفت: «نتایج کسب‌وکارهای کوچک در سفره مردم دیده می‌شود.»

به‌گزارش خبرنگار میراث‌آریا، دکتر علی‌اصغر مونسان در نشست تشریح برنامه‌های اولین جشنواره بین‌المللی صنایع‌دستی اصفهان، نشان دست خلاق و رونمایی از شناسنامه آثار صنایع‌دستی که با حضور مسئولانی از استان اصفهان، تعدادی از نمایندگان مجلس و جمعی از فعالان بخش خصوصی در حوزه صنایع‌دستی روز دوشنبه 6 بهمن 99 در محل سالن آبی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران برگزار شد، با تبریک فرارسیدن ایام دهه فجر، اظهار کرد: «این ملت در طول تاریخ بوده، در تشکیل تمدن بشری نقش مهمی ایفا کرده، الان هست و حتما در طول تاریخ خواهد بود.»

او سپس به ویژگی‌های حوزه مأموریت‌های وزارتخانه متبوع خود اشاره کرد و افزود: «گستردگی مأموریت‌های این وزارتخانه در هر سه حوزه دارای اهمیت است و مأموریت‌های این وزارتخانه در ایجاد اشتغال و کمک به معیشت مردم و به ویژه در کسب‌وکارهای خرد اهمیت فراوانی دارد.»

دکتر مونسان گفت: «در نظام برنامه‌ریزی بیشتر به سرمایه‌گذاری در پروژه‌های بزرگ پرداخته می‌شود، اگرچه این موضوع مهم است اما در طولانی‌مدت نقش خود را در معیشت مردم نشان می‌دهد این در حالی است که کسب‌وکارهای خرد خود را در معیشت به خوبی نشان می‌دهد و سفره مردم را رنگین‌تر می‌کند.»

او اضافه کرد: «به نظر من این توازن در برنامه‌های هر کشور بسیار مهم است با این حال متاسفانه گاهی اوقات این توازن وجود ندارد. کسب‌وکارهای خرد کمترین حمایت‌ها را دریافت می‌کنند در حالی که یکی از تاکیدات مهم رهبر معظم انقلاب عدالت در توزیع ثروت است و نیاز است که به کسب‌وکارهای کوچک نیز توجه شود.»

مقایسه کسب‌وکارهای خرد با سرمایه‌گذاری‌های کلان کوته‌نگری است

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در ادامه گفت: «انحراف در یک پروژه بزرگ با انحراف در تمام پروژه‌های مرتبط با کسب‌وکارهای کوچک برابری می‌کند. ضمن این که این موضوع صحیح نیست که اقتصاد و درآمد کسب‌وکارهای خرد را در کنار صنایع بزرگ مانند نفت قرار دهیم. این که نفت را از زمین استخراج کنیم ودر بازار به فروش برسانیم اتفاق بزرگی نیست و قیاس کسب‌وکارهای خرد با کسب‌وکارهای بزررگ و پروژه‌های کلان صحیح نیست و کوته‌نگری است.»

او یادآور شد: «نکته مهم‌تر این است که کسب‌وکارهای بزرگ منابع مالی دولت را تامین می‌کند و کسب‌و‌کارهای خرد منابع مالی ملت و مردم را تامین می‌کند. این نکات مهمی است که پیرامون مسائل مرتبط با کسب‌وکارهای خرد وجود دارد، در همه جای دنیا معیشت و اقتصاد مردم را در این حوزه می‌بینند؛ اما نمی‌دانم چرا نمی‌توانیم این توازن را برقرار کنیم؟ این دو حوزه هر دو مهم هستند.»

دکتر مونسان اضافه کرد: «معیشت مردم با کسب‌و‌کارهای کوچک تأمین می‌شود و علت این که بسیاری از پروژه‌های بزرگ نتیجه‌اش برای مردم ملموس نیست این است که مردم تاثیرات آن را در سفره خود احساس نمی‌کنند.»

او اظهار کرد: «به‌عنوان مثال در حوزه صنایع‌دستی در تمام کشور شاهد حضور و فعالیت هنرمندان صنایع‌دستی هستیم و طیف بزرگی در این حوزه حضور دارند. امروز اگر در این جلسه صحبت از اصفهان می‌کنیم، اصفهان یک نمونه و نماد است، حوزه صنایع‌دستی تمام کشور را در برمی‌گیرد. این یک نمونه از کسب‌وکار‌های خرد است.»

ایجاد اشتغال در صنایع‌دستی با کمترین سرمایه‌گذاری

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، ادامه داد: «با میزان اندک سرمایه‌گذاری در کسب‌و‌کارهای خرد می‌توان اشتغال ایجاد کرد. به‌عنوان مثال در حوزه صنایع‌دستی با سرمایه‌گذاری بین 10 تا 50میلیون تومان می‌توان شغل ایجاد کرد. در حال حاضر یکی از مهم‌ترین موضوعات در کشور ایجاد اشتغال است. اگر یک‌دهم سرمایه‌گذاری در پروژه‌های بزرگ را در کسب‌وکار خرد می‌آوردیم مردم دستاورد آن را در سفره خود بهتر و زودتر احساس می‌کردند.»

او در ادامه گفت: «اتفاقاتی در دو سال گذشته افتاد که بر روی حوزه گردشگری و صنایع‌دستی تاثیر گذاشته است، با این حال خوشبختانه کسب‌وکارهای حوزه گردشگری و صنایع‌دستی زنده هستند و در حال فعالیت‌اند. نکته حائز اهمیت این است که جوانان در این حوزه ورود پیدا کرده‌اند و به خوبی پیش می‌روند.»

دکتر مونسان تصریح کرد: «به‌منظور حمایت هرچه بیشتر از هنرمندان صنایع‌دستی موضوع تجاری‌سازی صنایع‌دستی را آغاز کردیم. نتایج بسیار خوبی گرفتیم و در بازار‌سازی و فروش نیز شاهد تاثیرات اجرای این طرح بودیم.»

او در ادامه گفت: «جشنواره بین‌المللی صنایع‌دستی ایران نیز بسیار اهمیت دارد. خوشبختانه ما جایگاه خوبی در شورای جهانی صنایع‌دستی داریم برای این‌که بتوانیم عمق نفوذ فرهنگی خود را بیشتر کنیم مقرر شد این جشنواره برگزار شود. ضمن این‌که جایزه نشان دست خلاق نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. این موضوع می‌تواند جهانی شود و مانند بسیاری از جشنواره‌های معتبر دنیا مرجعی برای معرفی بهترین آثار صنایع‌دستی باشد.»

دکتر مونسان در پایان صحبت های خود خاطرنشان کرد: «باید تلاش کنیم نشان دست خلاق بالاترین نشان و جایزه در حوزه صنایع‌دستی در دنیا شود.»

در حاشیه این نشست لوح ثبت گلپایگان به‌عنوان شهر ملی منبت از سوی دکتر علی‌اصغر مونسان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به شهردار گلپایگان اهدا شد.

همچنین در پایان این نشست دکتر مونسان از طرح اولین جشنواره بین‌المللی صنایع‌دستی ایران، طرح ملی شناسنامه‌دار کردن صنایع‌دستی کشور و از تعدادی از آثار فاخر رونمایی کرد.

انتهای پیام/

کد خبر 139911075

برچسب‌ها