انتشار کتاب «گذری کوتاه بر مطالعه و پژوهش در حفاظت مجسمه نادر‌شاه، مجموعه باغ نادری مشهد»

کتاب «گذری کوتاه بر مطالعه و پژوهش در حفاظت مجسمه نادرشاه، مجموعه باغ نادری مشهد» نوشته پرستو نعیمی‌طرئی توسط مرکز معرفی فرهنگی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری چاپ و منتشر شد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌‌فرهنگی و گردشگری، کتاب «گذری کوتاه بر مطالعه و پژوهش در حفاظت مجسمه نادرشاه، مجموعه باغ نادری مشهد» نوشته پرستو نعیمی‌طرئی عضو پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی‌فرهنگی این پژوهشگاه با همکاری معاونت میراث‌‌فرهنگی کشور و اداره‌کل خراسان رضوی جمع‌آوری و منتشر شده است.

در مقدمه این کتاب آمده است: «با وجود شکل قرارگیری مجسمه نادر‌شاه و نیروی ثقل وارد و تأثیر‌پذیری مجسمه از جریان وزش باد در شهر مشهد یکی از مهم‌ترین موضوعات، آنالیز ترک در مجسمه بوده که البته بخشی از آن با ساز‌و‌کار خوردگی آخال‌ها در زیر ساختار مجسمه مربوط بوده و می‌تواند نقاط آغازش پیشروی ترک‌های تحت تنش باشد.»

همچنین در جمع بندی این کتاب نوشته شده است: «مجسمه نادر‌شاه در اثر بارگذاری‌های استاتیکی و دینامیکی در گذر زمان دچار خوردگی و ترک شده است. با استناد به مطالعات ریزساختار و مدل‌سازی‌های انجام شده، ترک‌های شکل گرفته از نوع تنشی تشخیص داده شده‌اند. ارزیابی ترک‌ها و بررسی سرعت روند رشد آن‌ها و محاسبات انجام شده در خصوص تخمین عمر ایمن مجسمه، اهمیت ترمیم ترک‌های مذکور را در مدت زمان عمر ایمن پیش‌بینی شده، روشن کرده است.»

انتهای پیام/

کد خبر 1399110878

برچسب‌ها