انتقال سنگ قبر صفوی روستای حسن‌آباد به موزه دامغان

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی دامغان گفت: «سنگ قبر تاریخی روستای حسن‌آباد از مخزن اشیای تاریخی اداره‌کل به موزه تاریخ شهر منتقل شد.»

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان، مهدی قاسمی روز پنج‌شنبه 9 بهمن‌ماه 1399 با اعلام این خبر، افزود: «در سال‌های گذشته سنگ قبری متعلق به مرحوم مولانا منصور بن‌محمد حسن‌آبادی در روستای حسن‌آباد کشف و با هدف حفظ و نگهداری به اداره‌کل استان منتقل شد. »

او با اشاره به بازسازی مجدد قبر به‌عنوان یکی از نمادهای تاریخی روستای حسن‌آباد، بیان کرد: «با توجه به تمایل اهالی  روستا به نگهداری این سنگ قبر تاریخی در موزه تاریخ شهر دامغان، با پیگیری‌های انجام‌شده و همکاری اداره‌کل استان، این سنگ قبر تاریخی به شهرستان دامغان تحویل داده شد. »

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی دامغان اظهار کرد: «بر روی سنگ قبر نوشته‌شده "مزار مرقد مرحوم جناب جنت مکان مولانا منصورابن المرحوم محمد حسن‌آبادی به تاریخ یوم پنج‌شنبه شب سیم شهر ربیع الثانی سنه 1120" و در حاشیه آن نام ائمه معصوم (ع) تا امام موسی‌بن جعفر (ع) به‌صورت "اللهم صل مصطفی محمد والمرتضی علی و الفاطمه و السبطین الحسن و الحسین و سجاد علی و الباقر و جعفر و الصادق و موسی" حک شده است. »

او با بیان این‌که این اثر مربوط به دوره صفوی است، افزود: « سنگ قبر به شکل ذوزنقه‌ای، به طول و عرض 62 و 22.5 سانتی‌متر و به ضخامت 5.5 سانتی‌متر است و جنس سنگ، گرانیت و رنگ آن مایل به سبز است و شکستگی‌های کوچکی در ضلع پایینی و لبه‌های سنگ به چشم می‌خورد. »

 روستای حسن‌آباد در جنوب دامغان، در حاشیه کویر نمک و در فاصله 30 کیلومتری جاده دامغان‌اصفهان قرار دارد.

انتهای پیام/

کد خبر 1399110920

برچسب‌ها