عروسک‌های آیینی معرفی و بررسی شدند

نخستین جلسه از کارگاه تخصصی برخط «اروسک در سپهر ایرانی » به‌همت کارگروه کودک و نوجوان پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری برگزار شد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، در نخستین جلسه این کارگاه تخصصی که با استقبال فعالان بخش کودک و نوجوان در حوزه عروسک، پژوهشگران، دانشجویان و علاقه‌مندان همراه بود به موضوع عروسک‌های آیینی پرداخته شد و پوپک عظیم‌پور عضو هیئت ‌علمی دانشگاه تهران در حوزه نمایش‌های عروسکی و پژوهشگر قوم‌‌شناسی به‌عنوان مدرس دوره، مباحثی در این خصوص مطرح کرد.

او در این کارگاه به بررسی مفهوم واژه «اروسک» با ذکر چند منبع معتبر از فرهنگ ‌لغات گوناگون پرداخت و «اروسک » را واژه پارسی عروسک عنوان کرد.

همچنین در کارگاه برخط «اروسک در سپهر ایرانی» در خصوص اروسک‌های باران‌خواهی، آفتاب‌خواهی و شفا‌خواهی سخن به میان آمد و اروسک‌‌های پیش‌بهاری دسته جذاب دیگری از اروسک‌های آیینی اعلام شدند که نوید رسیدن بهار را می‌دهند.

جلسات بعدی این کارگاه که برای مربیان، پژوهشگران، دانشجویان و فعالان حوزه فرهنگ عامه بسیار کاربردی است و به انواع عروسک از نظر محتوایی و معنایی، تفاوت‌های قومی، شکل ظاهری و تأثیر آن‌ها در فرهنگ ‌ایرانی اشاره خواهد شد، در روزهای 18 و 25 بهمن‌ماه برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر 1399111256

برچسب‌ها