روح زندگی نقش‌بسته بر روی چوب

نازک‌کاری چوب از مهم‌ترین هنرهای صنایع‌دستی در استان کردستان است که قدمت آن به بیش از 150 سال قبل برمی‌گردد و نتیجه کار در این حوزه به سلیقه، ابتکار و ظرافت هنرمند سازنده آن بستگی دارد.

نازک‌کاری چوب، روشی از ساخت آثار چوبی است و منظور، ساخت وسایل کاربردی و هنری از چوب‌های خوش‌ نقش و رنگ با ظرافت و دقت بالاست. در این هنر ، چوب را براساس طرح و نقش مورد نظر با استفاده از تکنیک‌های متنوع و مربوط به هنرهای چوبی روکش می‌کنند و با این شیوه محصولات ظریف و نازک چوبی در نهایت دقت و زیبایی تولید می‌شود. در مواردی نیز با بریدن و اره کردن قطعات نازک و ریز چوب با رنگ‌های متفاوت و نصب و جُفت‌کردن آن‌ها در کنار یکدیگر بر روی زمینه، قطعه‌ای یکپارچه تشکیل می‌شود.

صبا احمدی بانوی فعال در حوزه صنایع چوب و متولد سنندج است او از سنین کودکی شیفته و علاقمند به کار با چوب بوده و اکنون  16 سال است به عنوان استادکار نازک‌کاری و منبت‌کاری در سنندج مشغول تولید طرح‌های زیبا و اصیل بر روی چوب است و کارگاه او در حال حاضر در خانه حبیبی سنندج است.

ورود شما به رشته نازک‌کاری چگونه بود؟

خانواده‌ام با توجه به اینکه من دختر بودم موافق حضور من در زمینه کارهای چوبی نبودند و آن را کاری سخت و مردانه می‌دانستند به همین دلیل اوایل حضورم در این هنر زیاد از من حمایت نشد.

از سنین کودکی به کار با چوب علاقه‌مند بودم و به مدت هشت سال نزد استاد یدالله خادمی از استادکاران سنندجی شاگردی کردم و در چندین دوره و کارگاه تخصصی که از سوی آموزشگاه‌ها برگزار می‌شد نیز شرکت کردم.

\"\"

با توجه به سختی کار و همچنین شرایط خاص این رشته‌ها، حضور بانوان در این رشته نسبت به آقایان کمتر است اما بانوانی که در این حوزه ورود کرده‌اند به مراتب موفق‌تر از آقایان بوده‌اند و خوشبختانه کارهای خروجی نیز بسیار مناسب بوده است.

محصولات تولید شده به دست شما شامل چه چیزهای است؟

در این کارگاه اشیایی همچون تخته نرد، عصا، كیف زنانه، رحل قرآن، میز شطرنج، قلمدان، قاب عكس، جعبه جواهرات، جا‌سیگاری، رویه میز، وسایل زینتی مثل گردنبندهای ظریف، انگشتر و غیره... تولید می‌شود.

ابزار اولیه شما برای ساخت صنایع چوبی شامل چه چیزهایی می‌شود؟

همان وسایل نجاری از قبیل کمان اره، روکش، زیرکار، وسایل اندازه‌گیری، گیره، وسایل عایق کردن چوب و مراحل پلی استر و در آخر چوب مناسب که متاسفانه هزینه آن بسیار سنگین و گران است و بیشترین هزینه در ساخت یک اثر برای خرید چوب پرداخت می‌شود.

چوب‌های مورد استفاده شما در نازک‌کاری از کجا تهیه می‌شود؟

 از جمله چوب‌هایی که در رشته  نازک‌کاری چوب استفاده می‌شود می‌توان به چوب گردو، عناب، سنجد، گلابی وحشی، امرود و غیره اشاره کرد. در این هنر معمولاً از چوب‌هایی با رنگ روشن و سفید در کنار چوب‌هایی با رنگ تیره بهره می‌برند. البته برای ساخت اشیایی همچون صفحه شطرنج و جعبه جواهرات و زیورآلات، از ریشه درخت سنجد و گردو که به اصطلاح آن‌ها را گره می‌نامند، استفاده می‌شود، چون این گره‌ها دارای نقوش و موج‌های طبیعی هستند و جلوه چشمگیری به کار می‌بخشند.

یک اثر مناسب و قابل ارائه چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد تا بر مخاطب تاثیر‌‌گذار باشد؟

امروزه با توجه به اینکه از سنندج به عنوان شهر نازک‌کاری کشور نام برده می‌شود و همچنین به دلیل تولید کارهای متنوع و گسترده، خروجی اثر باید دارای کیفیت، ظرافت و زیبایی، جذاب و مقاوم باشد.

ساخت یک اثر خوب به چه صورت است؟

برای آنکه یک اثر هنری رشته نازک‌کاری چوب ساخته شود از چوب‌های مختلف و خوش رنگ و طرح استفاده می‌شود، ابتدا نقش مورد نظر بر روی چوب طراحی می‌شود و سپس با ظرافت و دقت و به‌کارگیری تکنیک‌های مختلف، اقدام به ساخت محصولات می‌کنیم.

استقبال از خرید صنایع چوبی چگونه است؟

متاسفانه با شیوع ویروس کرونا و کاهش حضور مسافران و گردشگران در استان استقبال از خرید نیز کاهش داشته است اما در کل استقبال از خرید صنایع‌دستی در کردستان مناسب است.

\"\"

چه اقداماتی برای معرفی کارهای خود داشته‌اید؟

متاسفانه صنایع‌دستی در ایران آینده‌ای مشخص و قابل پیش‌بینی ندارد و به همین علت با سرمایه‌گذار برای برندسازی، معرفی و صادرات اقداماتی صورت گرفته است و امیدوارم به زودی شاهد شروع این فعالیت باشیم.

با توجه به اینکه این کار هم هنر است هم جزو صنایع‌دستی است آیا از طرف میراث‌فرهنگی حمایتی از شما شده است؟

بله حمایت‌هایی از جمله صدور مجوز، پرداخت تسهیلات و واگذاری مکان برای تولید ساز سنتی با هزینه بسیار کم انجام شده است و امیدوارم با ایجاد تعاونی برای فعالان نازک‌کاری استان که تعداد آنها کم نیست و همچنین افزایش حمایت‌ها، از فراموش شدن صنایع‌دستی در استان جلوگیری شود.

انتهای پیام/

کد خبر 1399111373

برچسب‌ها