گردشگری کشاورزی و بوم‌گردی، 2 پیش‌نیاز برای رونق اقتصاد روستایی

صنعت گردشگری امروزه با توجه به درآمدزایی و ارزآوری بالای آن یکی از صنایع اول در سطح بین‌المللی معرفی و شناخته شده که توان و ظرفیت رونق اقتصادی در کنار توسعه اشتغال را داشته و می‌تواند تحول عظیمی در جوامع پیشرو در این حوزه ایجاد کند.

تجربه‌ خوشایند و موفقی که تا یک سال گذشته و قبل از شیوع ویروس کرونا در مناطق مختلف به ویژه در استان اردبیل در بخش گردشگری حاصل شد توانمندی این صنعت را در رقابت با سایر صنایع پرسود در سطح جهان نمایان کرد و به این طریق گردشگری خودی نشان داد و ثابت کرد که می‌تواند توسعه پایدار را رقم بزند.

با توجه به اهمیت و جایگاه این صنعت، شاخه‌های مختلفی برای آن تعریف و روز‌به‌روز بر جذب گردشگر در بخش‌های مختلف تلاش شد که از جمله یکی از شاخه‌های نوین صنعت گردشگری که به تازگی در کشور ما به آن پرداخته شده، گردشگری کشاورزی است که به‌دلیل جاذبه‌های متنوع در این شاخه از گردشگری اعم از کشاورزی، باغ‌داری، دامداری، پرورش ماکیان، پرورش آبزیان و... می‌تواند به عنوان یکی از فعالیت‌های پربازده خود را معرفی کند.

خاستگاه گردشگری کشاورزی اغلب در مناطق روستایی بوده که این امر یک امتیاز مهم برای آن به شمار می‌رود چرا که گردشگر می‌تواند به دور از زندگی ماشینی و هیاهوی زندگی شهری در مکانی  دنج، سنتی، آرام، زیبا، اصیل با آب و هوایی مطبوع و محیط طبیعی و همراه با آداب، رسوم و سنن بومی، تنوع غذایی محلی و در عین حال ارزان به آرامش رسیده و از زیرساخت‌های ایجاد شده در بخش گردشگری کشاورزی بهره‌مند شده و لذت ببرد.

با توجه به این مولفه‌ها برای رونق و توسعه گردشگری کشاورزی، آنچه بیش از همه ضرورت توجه به آن احساس می‌شود، توجه به بومگردی در مناطق هدف توسعه گردشگری کشاورزی است تا از این طریق زمینه برای ماندگاری هرچه بیشتر گردشگران در مناطق روستایی با وجود جذابیت‌های ایجاد شده برای آن‌ها فراهم شود.

بدیهی است که در صورت توسعه بوم‌گردی در کنار گردشگری کشاورزی رونق اقتصادی در روستاها فراهم شده و مردم محلی روستاها که به عنوان مجریان این طرح‌های گردشگری به شمار می‌روند در کنار بهره‌مندی از منافع مالی این بخش، به فرهنگ و هویت سنتی و اصیل خود افتخار خواهند کرد که این امر خود به احیای آداب و رسوم و سنن چه بسا از یاد رفته و در حال فراموشی، کمک می‌کند.

با توجه به این‌که یکی از تولیدات زنان روستایی صنایع‌دستی خاص هر منطقه است، با ورود گردشگران به این مناطق زمینه برای رونق فروش و به تبع آن رونق تولید این صنایع فراهم شده و از این طریق نیز زنان روستایی از حضور گردشگران منتفع خواهند شد.

در کنار مزیت‌های یاد شده برای تاثیرگذاری گردشگری کشاورزی بر اقتصاد خانوارهای روستایی، بی‌تردید ایجاد خلاقیت و استفاده از راهکارهای نوین و خلاقانه نقش بسزایی در ایجاد جذابیت و ترغیب گردشگران برای ماندگاری در روستا خواهد داشت که توجه به این مهم سنگ بنای فعالیت‌ها در حوزه گردشگری کشاورزی و روستایی برای نیل به توسعه اقتصادی به شمار می‌رود.

استان اردبیل به‌عنوان استان پیشتاز در سطح کشور با درک اهمیت و ضرورت توجه به گردشگری روستایی با راه‌اندازی اولین مزرعه گردشگری در این حوزه پیشگام بوده و توسعه و گسترش این شاخه از گردشگری در اولویت قرار گرفته است که امیدواریم توجه به این مهم در کنار کمک به رونق گردشگری، توسعه اقتصادی در مناطق هدف را به‌دنبال داشته باشد.

انتهای پیام/

کد خبر 1399112124

برچسب‌ها