مردان نمکی با خیمه‌شب‌بازی معرفی می‌‎شوند

خیمه‌شب‌بازی که در سال‌های اخیر با نام نمایش عروسکی شناخته ‌شده و بیشتر برای کودکان به کار می‌رود، در زمان قدیم اعتبار ویژه‌ای داشت و در اصل نمایشی کمدی و انتقادآمیز بود که در خانه‌های اشراف و آن‌ هم در برنامه‌های مخصوصی از قبیل عروسی‌ها، مولودی‌ها و جشن‌های برگزار می‌شد.

سیاوش ستاری، دانش‌آموخته دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران در رشته هنرهای نمایشی است، او متولد 1350، برنامه‌ریز سینما و تلویزیون ایران است،  اما بیشتر به خیمه‌شب‌بازی علاقه دارد و همین علاقه او را به سمت مردان نمکی موزه ذوالفقاری کشانده است. در ادامه گفتگویی با این هنرمند را می‌خوانید.

چند سال است که در زمینه خیمه شب بازی فعالیت می‌کنید؟

حدود 30 سال در زمینه­ خیمه‌شب‌بازی تحقیق و پژوهش کردم. همسر و دخترم هم در این مسیر با من هستند و اکنون به همراه ستاره اسکندری مدیر موزه خیمه‌شب‌بازی ایران هستم.

در استان زنجان چه برنامه‌ خیمه شب بازی‌ای را  اجرا خواهید کرد؟

در حال حاضر با همکارانم در حال ساخت عروسک‌هایی برای اجرای  نمایش خیمه‌شب‌بازی مردان نمکی  زنجان هستم.

این نمایش را در کجا اجرا خواهید کرد؟

این نمایش را در زنجان بعد از گرفتن مجوز از ستاد کرونا و فروکش کردن این بیماری اجرا خواهم کرد.

با چند عروسک این نمایش را انجام خواهید داد؟

با دو عروسک احتمالاً این نمایش را برگزار می‌کنم و به زنجان سفر کردم تا مردان نمکی را از نزدیک ببینم تا ایده‌هایی در اجرای نمایش ذهنم باشد. 

این عروسک‌ها به چه شکلی خواهند بود؟

اين عروسک‌ها قطعاً شكل ظاهری مردان نمکی را خواهند داشت و قطعاً فضاسازی معدن نمک چهرآباد را هم برایشان در اجرا قرار خواهم داد. اوایل عروسک‌ها را خودم از چوب می‌تراشیدم اما به علت اینکه مشابه نمی‌شدند از عروسک‌های سرامیکی استفاده می‌کنم.

 سناریوی مردان نمکی  چه خواهد بود؟

 هم‌اکنون در حال نوشتن این سناریو هستم و قطعاً سعی می‌کنم داستان خیال‌انگیزی داشته باشد تا برای مخاطبان به‌خصوص کودکان جذاب باشد.

چه  اثری مشابه با مردان نمکی زنجان را تاکنون اجرا کرده‌اید؟

این اولین پروژه من در مورد بازمانده‌ای از واقعیت و تاریخ است که می‌خواهم به عصر حاضر برگردانم و قصه نمایشی برایش بسازم.

چه چیزی درباره  مردان نمکی نظر شما را به خود جلب کرده است؟

اینکه روزگاری نمک با ارزش‌ترین چیز در جهان بوده است و من کل امروز  را به این می‌اندیشم که انسان هر روز در حال تغییر است و انسان در طول زمان نیازهای طبیعی‌اش را با نیازهای کاذب‌اش عوض کرده است. جالب است که روزی در این کشور نمک در حکم طلا بوده است.

بهترین اجرایی که داشتید کجا بوده است؟

یکی از بهترین تجربه‌هایم در شهر زاهدان رقم خورد که 300 اجرا در روستاهایی داشتم که حتی تلویزیون و رادیو نداشتند  و من می‌توانستم شوق دیدن اولین نمایش، در زندگی را در چشمانشان ببینم. در صورتی ‌که فرصت مجددی برای حضور در استان سیستان و بلوچستان پیش بیاید با کمال میل آمادگی اجرای کارگاه خیمه‌شب‌بازی، ساخت عروسک و همچنین اجرای نمایش برای مردم و بچه‌ها را دارم.

تاکنون هنر ساخت عروسک و خیمه‌شب‌بازی را به چند نفر آموزش داده‌اید؟

هنر ساخت عروسک و خیمه‌شب‌بازی را به بیش از هزار نفر  آموزش دادم.

از اجرای خودتان و حرفه‌تان در طی این سال‌ها راضی هستید؟

سعی می‌کنم اجراهایم گرم و خوب باشد و حس و حال خوب را در آنها جاری کنم برای من ذوق و شوق و حال خوب مخاطبم مهم است.

انتهای پیام/

کد خبر 13991123304

برچسب‌ها