خانه تاریخی بیطرف در اردکان کارگاه کاربافی می‌شود

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان اردکان از آغاز مرمت خانه تاریخی بیطرف در بافت تاریخی داخل حصار اردکان خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد، محسن میرجانی روز یکشنبه 26 بهمن‌ماه با اعلام این خبر گفت: «خانه بیطرف در بافت تاریخی داخل حصار اردکان و جنب آب‌انبار سلطان واقع‌ شده و قدمت آن به دوران پهلوی مربوط می‌شود.»

او بابیان اینکه این طرح مرمتی به‌صورت مشارکتی و با همکاری سازمان عمران و بازآفرینی شهری شهرداری اردکان اجرا می‌شود، مهم‌ترین اقدامات مرمتی در خانه ثبتی بیطرف را خاک‌برداری و آواربرداری، شفته‌ریزی، اجرای دیوار آجری، اجرای سقف فیل پوش و سامان‌دهی پشت‌بام اعم از خاک‌ریزی، اصلاح و شیب‌بندی عنوان کرد.

میرجانی در ادامه اظهار داشت: «خانه بیطرف پس از مرمت به یک کارگاه صنایع‌دستی کاربافی تبدیل خواهد شد.»

 سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان اردکان تصریح کرد: «کار بافی یکی از فنون بافندگی سنتی با قدمتی حدود ۶۰۰ سال در شهرستان اردکان است که به نامهایی چون “کارتونی”، “کارششوک” و “کارکرباس” هم شهرت دارد. این دستباف سنتی به‌عنوان پارچه پوشاکی برای انواع چادر زنانه، چادرشب، روانداز، روتختی، پارچه‌های لباسی، بقچه، سفره، دستمال، حوله، پلاس، کیسه حنا و … کاربرد دارد.»

گفتنی است: خانه تاریخی بیطرف در سال 1384 به شماره 13928 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/

کد خبر 13991126617551

برچسب‌ها