توسعه طرح‌های زیرساختی میراث‌فرهنگی مانه و سملقان با همکاری بنیاد علوی

مسئول نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مانه و سملقان از همکاری مشترک با بنیاد علوی در راستای اجرای طرح‌های زیرساختی و توسعه‌ای در حوزه میراث‌فرهنگی این شهرستان خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان خراسان شمالی، ساسان ابراهیمی روز چهارشنبه 29 بهمن‌ماه 99 با اشاره به برگزاری نشستی مشترک با بنیاد علوی شهرستان، اظهار کرد: «طرح آبادانی و پیشرفت بنیاد علوی در شهرستان باهدف اشتغال‌زایی و شتاب‌بخشی به توسعه در حوزه‌های میراث‌فرهنگی و گردشگری همکاری می‌کند.»

او افزود: «حمایت بنیاد علوی و اختصاص اعتبار برای حفاظت و مرمت محوطه تاریخی ریوی و زیرساخت‌های گردشگری بنای تاریخی اسپاخو در راستای تفاهم‌نامه این بنیاد با اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان انجام می‌شود.»

مسئول نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مانه و سملقان عنوان کرد: «با مجموع اعتبار اختصاص‌یافته برای اجرای مشترک طرح‌های برنامه‌ریزی‌شده، گام مؤثری در خصوص ایجاد و تکمیل فضاهای گردشگری و ماندگاری مسافران و گردشگران برداشته خواهد شد.»

محوطه تاریخی ریوی در سه کیلومتری غرب شهر آشخانه و یک کیلومتری غرب روستای نجف از توابع شهرستان مانه و سملقان قرار دارد. بر اساس پژوهش‌های باستان‌شناسی این محوطه یک استقرارگاه کهن در دشت سملقان بوده که از حدود 3هزار و ۵۰۰ سال قبل تاکنون مورد توجه جوامع بشری بوده است.

این محوطه هرسال توسط گروه مشترک ایرانی آلمانی، با حمایت پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری کشور، اداره‌کل  میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی و مؤسسه باستان‌شناسی آلمان مورد کاوش باستان‌شناسی قرار می‌گیرد و تاکنون بقایای ساختمان‌های خشتی بزرگی مربوط به دوره هخامنشی در آن کشف و مرمت شده است.

برجسته‌ترین اثر مذهبی دور ساسانی در خراسان شمالی آتشکد اسپاخو است که در محل به کلیسا مشهور است. اين بنا که با لاشه سنگ و ملات ساروج ساخته شده پلان مستطيل شكلی دارد و سقف آن با طاق و گنبد پوشیده شده است.‌

انتهای پیام/

کد خبر 1399112949

برچسب‌ها