امیدواریم برداشتن تحریم‌ها به صادرات بیشتر صنایع‌دستی کمک کند

رئیس دفتر رئیس جمهوری ظهر امروز جمعه 1 اسفند 99 با حضور در موزه دوران اسلامی موزه ملی ایران، از نمایشگاه آثار پنجمین جشنواره صنایع‌دستی فجر بازدید به عمل آورد.

به‌گزارش میراث آریا، در این بازدید که دکتر علی‌اصغر مونسان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، پویا محمودیان معاون صنایع‌دستی این وزارتخانه و تعدادی از فعالان برتر صنایع‌دستی نیز حضور داشتند، محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهوری از بخش‌های مختلف نمایشگاه بازدید کرد و در گفت‌وگو با هنرمندان و مدیران این وزارتخانه در جریان وضعیت تولید، فروش و صادرات صنایع‌دستی در کشور قرار گرفت.

او در حاشیه این بازدید در جمع خبرنگاران با تأکید بر حمایت‌های دولت تدبیر و امید از هنرمندان صنایع‌دستی، گفت: «به این نمایشگاه از چند بُعد می‌شود نگاه کرد، بُعد اول آن برمی‌گردد به احیای آثار اصیل ایرانی، ما در هر منطقه و شهرها و روستاهای مختلف در گذشته هنرهایی داشته‌ایم که به دلایل مختلف فراموش شده‌اند اما کاری که وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با همت آقای وزیر انجام داده است این است که تلاش کرده‌ تا این آثار احیا شود.»

صنایع‌دستی وسیله تبلیغ هنر کشور

او افزود:«در درجه اول وظیفه دولت این است که از این اقدام حمایت کند تا آنچه که به‌عنوان هنر ایرانی مطرح است احیا شود. نکته دیگر این است که صنایع‌دستی تنها متعلق به داخل کشور نیست بلکه می‌تواند به کشورهای دیگر نیز صادر شود. صنایع‌دستی در حقیقت وسیله‌ای است برای تبیلغ هنر کشور. این که ما بتوانیم تولیداتی داشته باشیم که هم در ایران و هم در خارج از کشور در منازل افراد استفاده شود، اقدام ارزشمندی است؛ از این رو در حال حاضر این هنر در حال کاربردی شدن است.»

واعظی افزود: «در داخل کشور می توانیم آثار هنرمندان شهرها و روستاهای مختلف را تبلیغ کنیم حالا همین کار اگر در خارج از کشور نیز انجام شود، این آثار برای آن‌ها جاذبه دارد و می‌تواند در کشورهای مختلف در منازل و محل کار مورد استفاده قرار گیرد و این تبلیغ و نشان دادن هنر ایرانی است.»

فروش و صادرات صنایع‌دستی از طریق فضای مجازی

رئیس دفتر رئیس جمهوری یادآور شد: «یکی دیگر از ابعاد صنایع‌دستی ایجاد اشتغال است. دولت یازدهم و دوازدهم به اشتغال اهمیت بالایی داده است و اعتقاد ما بر این است که اشتغال  باید در تمام کشور باشد، گاهی اوقات سرمایه‌گذاری عظیمی برای ایجاد اشتغال در حوزه‌های مختلف مثل فولاد و... می‌شود در حالی که اگر به صنایع‌دستی توجه کنیم و هنرمندان این عرصه در منازل خود تولید داشته باشند، می‌توانیم از طریق فضای مجازی این آثار را معرفی کنیم و به فروش برسانیم. این موضوع می‌تواند در ایجاد اشتغال تاثیرگذار باشد. بنابر‌این نگاه ما به صنایع‌دستی احیای هنرهای اصیل، تبلیغ این آثار در خارج از کشور و در نهایت ایجاد اشتغال است.»

واعظی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به تلاش‌های وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در ثبت جهانی شهرها و روستاهای صنایع‌دستی اشاره کرد و افزود: «یکی از اقدامات بسیار خوب این وزارتخانه ثبت‌های جهانی است. با ثبت جهانی یک شهر یا روستای صنایع‌دستی علاوه بر این که آثار تولیدی آن منظقه به‌عنوان یک برند معرفی می‌شوند در دنیا نیز این آثار را بیشتر می‌شناسند. خوشبختانه فضای مجازی این فرصت را به وجود آورده است. در شرایطی که کرونا باعث کم رونق شدن گردشگری در دنیا شده است، از طریق فضای مجازی می‌توان این آثار را به خوبی به فروش رساند.»

رئیس دفتر رئیس جمهوری در ادامه با اشاره به گشایش‌هایی که قرار است در روابط بین‌الملل ایجاد شود، خاطرنشان کرد: «با توجه به گشایش‌هایی که هم در روابط ما با دنیا و هم در برداشتن تحریم‌ها در حال شکل‌گیری است، امیدواریم صنایع‌دستی ما به راحتی به تمام دنیا صادر شود.»

انتهای پیام/

کد خبر 139912019

برچسب‌ها