راهکارهای احیای صنعت گردشگری در دوره کرونا و پساکرونا

گردشگری یکی از منابع مهم اقتصادی در سراسر جهان به شمار می‌آید. بخش‌های مختلف در صنعت گردشگری، از جمله دفاتر مسافرتی، شرکت‌های بزرگ هواپیمایی، رویدادهای ورزشی، رستوران‌ها و سفرهای دریایی، پس از شیوع ویروس کرونا آسیب دیده‌اند. ارائه‌ راهکارهایی مناسب و علمی برای احیای این صنعت در مقابله با بیماری کووید 19 می‌تواند به تحول و احیای مجدد این صنعت سبز کمک کند.

شوک­‌های اقتصادی همه­‌گیری ویروس کرونا در همه صنایع و بخش‌­های مختلف جهان مشاهده می­‌شود. در این میان چند صنعت به دلیل محدودیت­‌های اعمال شده بر سفرها و ترددهای بین شهری، کشوری و فاصله­‌گذاری اجتماعی با زیان بی‌­سابقه‌­ای روبرو شده­‌اند، گردشگری یکی از این صنایع است که بدون تحرک گردشگران نمی­‌تواند بقای خود را حفظ کند. کاهش 22 درصدی تعداد گردشگران در سه ماهه اول سال 2020 (در مقایسه با سه ماهه مشابه 2019) یکی از اثرات همه‌­گیری ویروس کووید 19 بر روی صنعت گردشگری بود. گردشگری یکی از پرکارترین بخش­‌های اقتصادی جهان است و چنین  رکودی برای این صنعت ممکن است میلیون‌ها شغل را در معرض خطر قرار دهد.

از لحاظ تاریخی، صنعت گردشگری قبلاً تحت شوک­‌های اپیدمی محدودتری چون ابولا، سندرم تنفسی خاورمیانه‌ای (مرس) و سندرم تنفسی حاد شدید (سارس) بوده اما به سرعت به شرایط پایداری و ثبات بازگشته است. با این حال، دولت­‌ها دریافتند که ویروس کووید 19 منحصر به فرد است زیرا به دلیل محدودیت­‌هایی که در سفر ایجاد شده تقاضایی برای خرید کالا و خدمات موجود در این بخش وجود ندارد و این کاهش تقاضای مصرف­‌کننده باعث یک تنزل دائمی در این صنعت شده است.

صنعت گردشگری جهانی متوقف شده و همه ذینفعان باید با هم کار کنند تا این صنعت به اندازه کافی مقاوم شده و بتواند با این رکود مقابله کند. فن­‌آوری یک عامل اصلی در احیای صنعت گردشگری است. همه‌­گیری‌­ها به تسریع و گسترش تغییرات در فناوری کمک می­‌کنند. در مدت شیوع ویروس کووید 19، مردم کمک‌­های گسترده‌­ای را از متخصصان فن­آوری دریافت کرده‌­اند. این امر همچنین به حفظ فاصله‌­گذاری اجتماعی کمک خواهد کرد، زیرا فناوری می‌­تواند افراد را بدون هیچ‌گونه تماس فیزیکی به هم متصل کند.

استفاده از ربات‌های هوش مصنوعی، هواپیماهای بدون سرنشین و فناوری تشخیص چهره، می­‌تواند مشکلات خاص همه‌­گیری مانند غربالگری مسافران، کشف موارد کووید 19 و حتی تشخیص افرادی که ماسک ندارند را به‌راحتی حل کند. برای ارائه خدمات بدون تماس و از بین بردن نگرانی گردشگران در مورد مسائل بهداشتی و ایمنی، ربات‌­های خدماتی مجهز به هوش مصنوعی می‌­توانند به طور گسترده در محیط­‌های مختلف ارائه خدمات، مانند هتل­‌ها، فرودگاه­‌ها و رستوران­‌ها استفاده شوند.

بحران کووید 19 تقاضای بالقوه برای استفاده ربات­‌های خدماتی را افزایش داده است، توصیه می­‌شود که مفید بودن ربات­‌های خدماتی را در حفظ فاصله‌­گذاری اجتماعی و جلوگیری از شیوع بیماری­‌های عفونی در طول بحران کووید 19 برجسته تر کنیم. توسعه گردشگری الکترونیک یکی دیگر از راهکارهای احیای صنعت گردشگری در همه‌­گیری کووید 19 است، گردشگری الکترونیک کارهایی از قبیل رزرو کردن بسته‌های سفر، پروازها، هتل‌ها و عرضه‌ اطلاعات گردشگری را تسهیل می‌کند و همچنین فرصت‌های شغلی جدیدی را برای راهنمای تورهای مجازی، خلبانان هواپیماهای بدون سرنشین، فیلم‌برداران و عکاسان ایجاد می‌کند.

یکی دیگر از عوامل مهم برای احیای صنعت گردشگری در مقابله با شیوع ویروس کووید 19 نقش حمایتی دولت‌ها است. دولت‌­ها به منظور دستیابی به اهداف توسعه صنعت گردشگری نیازمند فراهم آوردن تسهیلات لازم برای بخش خصوصی، تضمین سرمایه و سرمایه‌­گذاری، ارائه تخفیفات گمرکی و مالیاتی، واگذاری زمین با بهای دولتی و ارزان، پرداخت وام­‌های بلند مدت با بهره کم، حذف بروکراسی اداری و آسان سازی قوانین به منظور ساخت هتل­‌ها، رستوران‌­ها و تفرجگاه‌­ها هستند. مداخله گسترده دولت در فعالیت صنعت گردشگری در طول بحران کووید 19 به سمت مشارکت و همکاری بخش­‌های دولتی و خصوصی پیش خواهد رفت و در آینده، تأثیر واکنش دولت بر صنعت گردشگری، چشم­‌اندازی نو ایجاد خواهد کرد.

از پارامترهای مهم و تاثیر گذار در احیای دوباره صنعت گردشگری در دوران پسا کرونا و بازسازی صنایع آسیب دیده حس تعلق و وابستگی به مکان است. هر چقدر حس وابستگی به مکانی بالاتر باشد، این حس می­‌تواند تصمیمات در رابطه با بازگشت مجدد به مقاصد گردشگری را تغییر دهد. حس وابستگی به مکان می­‌تواند تاثیر مستقیمی بر وفاداری گردشگران بر مقاصد گردشگری داشته باشد. راهکارهایی همچون تلاش برای القای ارزش­ بیشتر به گردشگران، تلاش برای شناخت بیشتر رفتار گردشگران، تلاش برای پایین آوردن هزینه‌­ها و بالابردن سطح رضایتمندی، فراهم کردن امکانات رفاهی و اقامت­گاهی با کیفیت و پایین آوردن هزینه‌های جنبی به طوریکه از نظر گردشگران منصفانه تلقی شود و تشخیص اهداف خودآگاه و ناخودآگاه ذهنی گردشگران موجب  حس تعلق و وفاداری بیشتر گردشگران نسبت به مقصد گردشگری خواهد شد. در طی همه‌گیری و پس از کوید 19، همچنین تمرکز بر گردشگری داخلی با محوریت سفرهای خانوادگی می‌تواند در حفظ حیات گردشگری موثر باشد.

حمایت دولت، استفاده از فناوری‌­های نوین همراه با حس تعلق به مکان و تمرکز بر گردشگری داخلی می‌­تواند راه حل نهایی برای برون رفت از آسیب های وارده به این صنعت و کمک برای تحول گردشگری باشد.

انتهای پیام/

کد خبر 1399120411

برچسب‌ها