سفرهای سبز، مفهومی جدید در صنعت گردشگری

گردشگری پایدار و سفرهای سبز در سال‌های اخیر اهمیت بالایی در صنعت گردشگری پیدا کرده‌اند. هرچند، این مفاهیم امروزه به یک مسئولیت‌پذیری و سبک زندگی بدل شده است، مخصوصا حالا که پاندمی کرونا صدمات شدیدی به این صنعت وارد کرده است.

اولین تصوری که با شنیدن عباراتی نظیر «گردشگری پایدار» و یا «گردشگری سازگار با محیط زیست» به ویژه در مورد صنایع بسیار حساسی مانند هتلداری و گردشگری به ذهن می‌رسد، این است که هتل‌ها از این‌ پس دارای انرژی زمین گرمایی خواهند شد، شرکت‌ها رد پای کربنی خود را کنترل خواهند کرد و اقدامات حفاظت از محیط زیست در دستور کار صنعت سفر و گردشگری انجام خواهد شد. البته سفرهای سبز یا پایدار نکات بیشتری در قلب خود به همراه دارد و نیاز به بررسی و تحقیق بیشتری دارند تا نتیجه­بخش­تر شوند.

پیروی از یک الگوی سبز برابر است با تغییر سبک زندگی و ایجاد مسافرت‌های سبز و نزدیکی هرچه بیشتر ما برای زندگی و هماهنگی با طبیعت؛ عادت‌هایی که به محافظت از محیط زیست پیرامون ما و  ایجاد اطمینان از رشد و پایداری محیط زیست اطراف دنیای ما کمک می‌کنند.

 رواج گردشگری سبز در هندوستان

درحالی‌که شیوع بیماری کرونا بسیاری از برنامه های گردشگری هندوستان را متوقف کرد، این اتفاق به یک فرصت مناسب برای استراحت نقاط گردشگری تبدیل شد، چراکه برای مدتی از رفت و آمدها و شلوغی­ها در امان بودند و همین فرصتی برای نفس کشیدن و استراحتشان شد.

علاوه بر این، این یک تجربه آموزنده بوده است که مردم را مجبور کرده است تأثیر اقدامات خود را بر محیط اطراف خود تجزیه و تحلیل کنند. از زمان شروع بیماری کرونا، مردم تأثیر رفتارهای خود را در سفرهای غیرمسئولانه خود بهتر درک کرده‌اند و به دنبال گردشگری مسئولانه و پایدارتر هستند. طبق یک نظرسنجی، 70 درصد مسافران هندی دوست دارند در آینده گردشگری پایدار را در سبک زندگی خود سرلوحه قرار بدهند و به سلامت محیط اطراف خود بیشتر اهمیت بدهند. از سوی دیگر، 78 درصد از مسافران هندی این انتظار را از ارائه‌دهندگان خدمات گردشگری دارند که گزینه های سفر پایدارتری را برایشان در نظر بگیرند.

برخی از روندها و برنامه‌های سفرهای سبز که احتمالاً تأثیر مثبتی بر صنعت گردشگری هند خواهند داشت به این شرح هستند:

    \t
  • بررسی گردشگری بیش از حد ظرفیت: گردشگری بیش از حد ظرفیت به عنوان یکی از مهمترین چالش‌های صنعت گردشگری مطرح می‌شود.موج تصاویر منتشر شده از مناطق گردشگری محبوب در شبکه‌های اجتماعی باعث شده است مسافران زیادی به این مقاصد گردشگری سفر کنند و این امر فقط بر جمعیت مسافران متمرکز در یک منطقه می­افزاید. هرچند، همین رسانه‌های اجتماعی در حال حاضر ارائه‌دهندگان خدمات گردشگری از شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی برای سوق دادن مردم به سوی نقاط توریستی کمتر شناخته‌شده استفاده می‌کنند تا به این ترتیب جمعیت متناسب با حد پذیرش و خدمات‌رسانی هر منطقه گردشگری به سفر بروند.
  • \t
  • گردشگری تندرستی: ایجاد این نوع از گردشگری، به ویژه در مکان‌هایی که در نزدیکی مقصدهای محبوب گردشگری واقع شده باشد، این امکان را فراهم می‌کند که مردم را از مکان‌های پرجمعیت دور کند. چنین اقدامات هوشمندانه‌ای باعث می‌شود درآمد مورد نیاز گردشگری در عین که از مردم محلی و فرهنگ آنها محافظت می­کند، به جریان نقدینگی در کشور کمک خواهد کرد.
  • \t
  • روی آوردن مسافران به خدمات پایدار: یکی از تاثیرات دیگر سفرهای سبز، این است که گردشگرها مسئولیت­های خود در قبال محافظت از مقاصد گردشگری و محیط زیست را بهتر درک می­کنند.  گردشگران به شکل فزاینده­ای از تأثیرات گردشگری بر محیط زیست و چگونگی مشارکت آنها در این امر آگاه شده­اند، در نتیجه افراد بیشتری در هنگام سفر آگاهانه رفتار می‌کنند و به سمت اقدامات پایدار گرایش پیدا می‌کنند.
  • \t
  • راه‌حل‌های نوآورانه: صنعت گردشگری و هتل­داری در حال آموزش و پاسخگویی به تقاضای مصرف‌کنندگان برای سفرهای پایدار هستند. از حذف ظروف پلاستیکی گرفته تا تغییر مسیر دادن به سوی ایده‌های سبز در بخش خطوط هواپیمایی و ترویج روش‌های صرفه‌جویی در مصرف آب، فعالان صنعت گردشگری و هتلداری را وادار کرده است از ایده‌های خلاقانه برای کاهش تأثیرات مخرب زیست‌محیطی استفاده کنند و به این ترتیب گردشگری پایدار را رونق ببخشند.

تحولی نوین در تبدیل سفرهای سبز به یک واقعیت پایدار

رفتن به سمت سفرهای سبز تفکر جسورانه‌ای است که نمی‌توان انتظار داشت یک‌شبه به واقعیت بپیوندد، بلکه یک روند تدریجی است که اکنون در حال انجام است. صنعت گردشگری هند یکی از بزرگترین و سریع­الرشدترین صنایع گردشگری در جهان است که با توجه به تغییرات و تحولات مورد نیاز، تغییر یک‌شبه برای رسیدن به گردشگری سبز را غیرممکن می‌کند.  با این حال، برای درک یا پیش‌بینی چنین تغییری، درک ایده‌ها و انتظارات مسافرانی که این صنعت در سال‌های آینده به خود خواهد دید، امری بسیار حیاتی است.

انتظار می‌رود مسافران این قرن هر یک به نوبه خود در جهت رونق و تقویت گردشگری سبز در آینده اقدام کنند و به عنوان رهبران انقلاب سفرهای سبز عمل کنند. علاوه بر این، مسافران انفرادی، گروهی و افراد زیر 25 سال، مشعل‌های جنبش سفر سبز را به پیش خواهند برد.

دومین گروهی که در بخش گردشگری برای انجام سفرهای سبز در بلندمدت بایستی اقدام کنند، رهبران این صنعت خواهند بود که باید عملیات و مدل‌های تجاری خود را از نو برنامه­ریزی و تدوین کنند. اگر بخواهیم به روش متداول کار کنیم، تهیه یک جایگزین سبزتر و سازگارتر با محیط زیست هزینه‌های خاص خودش را دارد.  هنگامی که رهبران موجبات ایجاد تغییر را فراهم کنند، روند سازگاری برای کل افراد فعال در این صنعت آغاز خواهد شد.

سومین بخش مهمی که قرار است تحولی عظیم در صنعت گردشگری ایجاد کند، مسافرانی هستند که در کنار خانواده سفر می­کنند. به محض اتخاذ تدابیر لازم برای ممکن شدن سفرهای سبز توسط خانواده­ها، دیگر بازگشتی وجود نخواهد داشت. چرا که این تجربات به فرزندان هم منتقل خواهد شد و به این ترتیب سفرهای سبز به یک فرهنگ و سبک زندگی برای این خانواده‌ها بدل می­شود. تجربه نشان داده است که برای شروع کارهای بزرگ، بایستی از تغییرات کوچک شروع به کار کنید.

سفر سبز قطعاً مفهومی غیرممکن نیست. مسافران جوان همین حالا هم اهمیت پایداری و سفرهای سبز را درک می­کنند و با ادامه این روند، بقیه افرادی و برندهایی که در این صنعت دخیل هستند نیز شروع به پیروی از آنها خواهند کرد و باعث تسهیل تغییر روند به سمت «سفر سبز» خواهند شد.

 

* ترجمه: بابک صوفیانی

انتهای پیام/

کد خبر 13991210252485