چشم‌اندازها و زیرساخت‌های گردشگری سلامت در اردبیل

گردشگری سلامت شاخه‌ای از صنعت وسیع و پرسود گردشگری است که خود جزو سه صنعت برتر جهان به شمار می‌رود، این حوزه با توجه به قابلیت‌های خود می‌تواند زمینه برای رونق اقتصادی در جوامع مقصد را فراهم آورد.

وجود زیرساخت‌ها، لازمه و پیش‌شرط اصلی برای جذب گردشگران سلامت است که استان اردبیل با توجه به زیرساخت‌های متعدد و متنوع در این حوزه می‌تواند به یکی از پایلوت‌های توسعه گردشگری سلامت هم در سطح داخلی و هم بین‌المللی تبدیل شود.

با توجه به اینکه استان اردبیل قطب شمال غرب گردشگری ایران بوده  و دروازه اوراسیا و قفقاز است برای  ارجاع و انتقال بیماران از کشورهای هدف از جمله آذربایجان، عراق، گرجستان، ارمنستان، ترکیه، عمان و کشورهای حاشیه خلیخ فارس به کشور با ساماندهی پایانه گمرگ از جمله گمرگ بیله‌سوار اقدام کرده است.

 براساس آمار ورودی از کشور آذربایجان ۶۵ درصد مسافران از پایانه بیله‌سوار وارد استان شده که از آمار فوق ۴۰ درصد برای درمان و دوره بستری و سرپایی دوره نقاهت به بیمارستان و پزشکان مراجعه می‌کنند.

با توجه به مشکلاتی که در مرز از سوی دلالان دیده و گزارش شده بود با پیگیری‌ها و مکاتبه‌های مستمر از طریق نهادهای ذی‌ربط، تشکیل انجمن حرفه‌ای گردشگری استان با مشارکت اکثریت جامعه میسر شد و با رفع نقص‌ها، زمینه ایجاد تشکل فراگیر، قوی و قانونمند فراهم شد، بر این اساس انجمن حرفه‌ای گردشگری سلامت استان اردبیل امسال با اکثریت آرا تشکیل شده و تحت نظارت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فعالیت می‌کند.

فاکتورهای گردشگری استان با توجه به پتانسیل گردشگری تندرسی منحصر به‌فرد از جمله مراکز اقامتی، کوه سبلان و چشمه‌های آب گرم و سرد با بیش از ۱۱۰ دهنه آبدرمانی شناسایی شده و ۳۵ مجتمع مدرن آبدرمانی که در قالب هیدروتراپی زمینه ارائه خدمات را فراهم کرده و نیز طبیعت منحصر به‌فرد برای طبیعت درمانی، برای گردشگری سلامت فراهم بوده و در این زمینه برنامه‌ریزی شد.

در کنار این فاکتورها، عواملی همچون برقراری ویزا، هزینه درمان ارزان نسبت به سایر کشورها، پزشکان ماهر، اطلاع‌رسانی در سفارتخانه‌ها، شرایط بازاریابی مناسب، حضور در سمینارها، همایش‌ها، نمایشگاه داخلی و برون مرزی، توانمندسازی شاغلان حرفه پزشکی، به‌روز کردن تکنولوژی و مطابقت خدمات با استاندارد جهانی شرایط تقاضا را در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی برای افزایش و جذب گردشگران سلامت چشم‌گیر خواهد کرد.

در این راستا انجمن حرفه‌ای گردشگری سلامت با انعقاد قرارداد و توافق‌نامه همکاری با بیمارستان‌های داری مجوزIPD  داخلی و تعداد ۱۷ بیمارستان  فوق تخصص علوم پزشکی ایران (جراحی قلب، دریچه، جراحی خاص روی کودکان، کاشت حلزون، جراحی مغزی، فوق تخصص چشم، پیوند اندام، سیستم نازایی، فوق کلیه، ستون فقرات، ارتوپدی و.... ) اقدام کرده و با سفر وزیر میراث‌فرهنگی به کشور عمان، اردبیل به‌عنوان پایتخت گردشگری سلامت معرفی شد و قراردادهای منسجم و توافقنامه با دولت عمان به امضا رسید.

انجمن حرفه‌ای گردشگری استان به راه‌اندازی سایت فراگیر سه زبانه آذری، انگلیسی، عربی اقدام کرده و با امضای قرارداد با ۵۰ پزشک متخصص و فوق تخصص و ۱۷ بیمارستان فوق تخصصی علوم پزشکی ایران برای ساماندهی گردشگری سلامت در استان گام برداشته است.

از دستاوردهای انجمن استان همچنین می‌توان به تشکیل کمیته‌های تخصصی از جمله کمیته گردشگری درمانی، کمیته آموزش و پژوهش، کمیته فناوری اطلاعات، کمیته گردشگری طبیعت درمانی و تندرستی برای توانمندسازی این انجمن اشاره کرد.

در چشم‌انداز آینده استفاده از ظرفیت نخبگان، حضور پررنگ در مجامع و همایش‌های ملی، منطقه‌ای و جهانی، برگزاری نمایشگاه‌های داخلی و بین‌المللی، اجرای تور ورودی از کشورهای هدف و تفاهم و تعامل با دستگاه‌های متولی گردشگری سلامت هدف‌گذاری شده است تا بتوان از ظرفیت‌های موجود و متنوع استان در این زمینه بهره برد.

انتهای پیام/

کد خبر 13991212571059

برچسب‌ها