بهگزارش میراثآریا بهنقل از روابط عمومی اداره کل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان مرکزی، سید حسن حسینی 14 اسفندماه در جریان وبینار رویداد صندلی تجربه با موضوع صنایع خلاق فرهنگی، از سری برنامههای شتابدهی کسب و کارهای فناوری جوانانه که با همکاری مرکز نوآوری و شتابدهی جوانان جهاد دانشگاهی استان مرکزی و اداره کل ورزش و جوانان استان در سه فاز ترویج، توانمندسازی و شتابدهی در حال انجام است، به تشریح وضعیت میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری استان پرداخت و اظهار کرد: «استان مرکزی دارای 2هزار اثر قابل ثبت ملی است که ۹۰۰ اثر از این تعداد در فهرست آثار ملی قرار گرفته است و یک اثر در روستای ابراهیم آباد اراک نیز ثبت جهانی شده است.»
معاون گردشگری اداره کل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان مرکزی با بیان اینکه در حوزه گردشگری ۲۹ مورد مصادیق گردشگری در فهرست اقدامات قرار دارد، گفت: «استان مرکزی به لحاظ جغرافیایی شرایط خاصی دارد که کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب از مزیتهای این موقعیت به شمار میرود و از نظر شاخصها و ابنیه تاریخی و گردشگری نیز پتانسیلهایی در اختیار است که به اندازه کافی معرفی نشدهاند.»
او با اشاره به وجود ۱۴۰۰ روستا در این استان که ۲۵ روستا از این تعداد به عنوان روستای هدف گردشگری تعیین شدهاند و بیش از ۱۰۰ روستا نیز ظرفیت تبدیل شدن به روستاهای هدف گردشگری را دارند، افزود: «گردشگری انواع مختلفی دارد و هر روز رشتهها و شکلهای مختلف گردشگری دچار تنوع میشوند، پس برای تبدیل کردن ایدهها در این حوزه باید خلاقیت داشت.»
حسینی با تاکید بر اینکه جدیدترین راه کشف فرهنگی بومی، شکلگیری گردشگری فرهنگی است، گفت: «شاید در گذشته گردشگری با فرهنگ عامه مردم منافات داشت، اما این روزها میتوان از نظر فرهنگی گردشگری را دنبال کرد و اقامتگاههای بومگردی در واقع برگرفته از فرهنگ روستاهاست.»
معاون گردشگری اداره کل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان مرکزی عبور از مسیرهای باستانی، ایجاد کاروانسراها و معرفی سایتهای تاریخی و فرهنگی و طبیعی را در واقع از مصادیق گردشگری خلاق دانست و افزود: «اخیرا کاروانسرای دودهک دلیجان با کمک بخش خصوصی مرمت شد و با کاربری جدید به بهرهبرداری رسید که در واقع این اتفاق به نوعی گردشگری خلاق تعریف میشود، چراکه یک بنای تاریخی با کاربری جدید یک بسته سفر جدید برای گردشگران شکل داده است.»
حسینی گفت: «احیای محصولات و صنایعدستی نیز میتواند در زمره گردشگری خلاق جای بگیرد، اغلب رشتههای صنایعدستی منسوخ شدهاند و با احیای آنها که برند و مختص یک منطقه خاص هستند میتوان در کنار برندسازی، گردشگران را به یک منطقه جذب کرد، همچنین تورهای آشناسازی با تکنولوژی و فناوری پیشرفته نیز میتواند موجب تحقق گردشگری خلاق شود.»
او افزود: «در شرایط کرونایی خسارت بسیار جدی به صنعت گردشگری وارد شده است و در این برهه راهاندازی انواع اپلیکیشنها که امکان بازدید مجازی از نقاط و جاذبههای گردشگری را فراهم میکنند در دستور کار قرار گرفته است. در واقع این امر همچنان به فعال بودن این صنعت کمک نسبی کرده است، البته شهرها با برندسازی و رقابت میتوانند گردشگری خلاق را ایجاد کنند و البته موفقیت این امر قطعا نیازمند توسعه روستاها و زیرساخت هاست.»
معاون گردشگری اداره کل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان مرکزی توجه به یادگیری بیش از اطلاعگیری، در پی کشف نیازهای پاسخ داده نشده بودن، توجه به چشم اندازها و اهداف نهایی به جای توجه صرف به اهداف میانی و توجه به قابلیتسازی برای رقابت به جای توجه به قابلیتسازی برای تولید را از جمله نکات مهم در بحث خلاقیت و گردشگری خلاق برشمرد.
او با تاکید بر اینکه در گذشته تبلیغات به شکل بنر و بروشور مدنظر بود، اما تبلیغات و طرح ایدههای نو در فضای مجازی میتواند گستره وسیعی را در آشنایی با جاذبههای گردشگری شامل شود، گفت: «نسل سوم گردشگری، گردشگری خلاق است، در حالی که گردشگری انبوه و گردشگری فرهنگی با حفظ میراث گذشته و جهانی سازی، نسل اول و دوم گردشگری بودهاند، اما در حوزه گردشگری باید بازار و خلاءها به خوبی شناسایی شوند. باید بهترین محصول و میزان نیاز به یک محصول ارزیابی شود و بر اساس نیازها برنامهریزی شود.»
حسینی تصریح کرد: «برای داشتن خلاقیت در گردشگری باید به مسائل روز جامعه و تکنولوژی اشراف داشت، استان مرکزی به نسبت برخی از استانها توان و ظرفیت گردشگری بیشتری دارد، در این شرایط با توجه به تکنولوژی روز میتوان در حوزه گردشگری خلاق اقدام کرد.»
او با اشاره به گردشگری انبوه، گردشگری مجازی، غذا و سوغات، هنری، تاریخی، ورزشی، فرهنگی، مردمشناسی، صنعت، هیجانی، مذهبی، حیات وحش و اکوتوریسم، طبیعی، ماجراجویانه، سلامت، کشاورزی و ... که برای هرکدام میتوان مصادیق مختلفی در استان مرکزی یافت، گفت: «از سال ۱۳۹۶ اپلیکیشن معرفی جاذبههای استان طراحی و راهاندازی شد که دسترسی به آن بسیار آسان بود البته نقاط ضعف آن مانند عدم نمایش آمارهای استفاده از این اپلیکیشن نیز ارزیابی شد که در دوران کرونا نیز این چنین اپلیکیشن هایی بسیار استفاده شد.»
انتهای پیام/