سفر به شهرهای قرمز و نارنجی ممنوع است/ سفر به بقیه شهرها با مراعات صددرصد پروتکل‌ها باشد

رئیس جمهوری گفت: «سفر به شهرهای قرمز و نارنجی ممنوع است. کسی برای سفر به این شهرها برنامه‌ریزی نکند و مردم تا می‌توانند خریدهای خود را اینترنتی انجام دهند.»

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از ایرنا، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی صبح امروز شنبه 16 اسفند 99 در جلسه ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا با اعلام این خبر افزود: «ما اکنون با دو ویژگی مواجه هستیم؛ یکی اسفند پر جنب و جوش به ویژه در ۱۵ روز آخر و دیگری فرارسیدن عید نوروز. اسفند جنبش و جوش خاص خود را دارد و معروف به شب عید است و خرید و فعالیت مردم بیشتر می‌شود. رسومات مردم موجب تردد بیشتر می‌شود که علامت هشداردهنده‌ای برای ما است و اسفند با ماه‌های دیگر متفاوت است.»

او با بیان اینکه در ۱۵ روز نخست فروردین هم تردد، رفت و آمدهای خانوادگی، ترددهای خانگی و سفر بیشتر می‌شود، خاطرنشان کرد: «از مردم خواهش می‌کنیم از سفر صرف‌نظر کنند. البته درک می‌کنیم آنها سال ۹۹ نتوانستند سفر کنند. قبلش هم ۲۵ استان سیلاب بود اما هرچه گفته می‌شود، به خاطر سلامت آن‌ها است.»

نرفتن سفر حتما بهتر از رفتن به سفر است

به گفته رئیس‌جمهوری، نرفتن سفر حتما بهتر از رفتن به سفر است اما اگر کسانی به هر دلیلی به سفر می‌روند حتما پروتکل‌ها را بیش از همیشه رعایت کنند وگرنه دچار موج چهارم می‌شویم که مشکلات زیادی برای فرهنگ، اقتصاد و زندگی اجتماعی و سلامت مردم ایجاد می‌کند.

روحانی افزود: «ما امروز برای عید مصوب کردیم سفر برای برای شهرهای قرمز و نارنجی ممنوع است. کسی برنامه‌ریزی نکند، نیروی انتظامی و همه نیروها هم به قانون و مقرراتی که وضع‌شده عمل می‌کنند و مردم توجه کنند.»

او اضافه کرد: «البته ما می‌دانیم یک بار روانی خاصی برای مردم است این یک سال و دو سال خانه‌نشینی‌ها، خستگی‌ها و  آثار روانی داشته است و برای بسیاری از کسب‌و‌کارها که یک سال است تقریبا به طور کامل تعطیل شده و فشارها زیاد است اما در عین حال اگر سفری انجام گیرد، حتما در شهرهای قرمز و نارنجی نباشد و بقیه جاها با مراعات صددرصد پروتکل باشد وگرنه ما سلامت خود و جامعه را به خطر انداختیم.»

رئیس دولت تدبیر و امید در ادامه گفت: «ما نمی‌توانیم بگوییم که چون واکسن به بازار آمده است از این معضل عبور کردیم. حتی واکسن هم بیاید و تزریق را هم شروع کنیم زمان می‌برد، بنابراین باید پروتکل‌ها را ادامه دهیم. در واقع این سبک زندگی که به تدریج در این یک سال اتفاق افتاده یعنی ترددهای خانوادگی و دورهمی کم و یا قطع شود، از ماسک مرتب استفاده شود. دست‌ها مرتب شسته شود و سفرها مراعات شود و اگر کسی مبتلا است و همه کسانی که با او در تماس بودند، فوری احساس خطر کنند و تست بدهند، این سبک را باید ادامه دهیم.»

رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر لزوم رعایت پروتکل‌ها در ایام عید گفت: «مردم به دلیل اصرار نظام پزشکی و وزیر بهداشت که بارها تاکید کرده است عید امسال سفر را کنار بگذارید، به سفر نمی‌روند و حتی به شهرهای با وضعیت زرد و آبی هم نمی‌روند چرا که ما باید به فکر کادر درمان باشیم.»

روحانی  از فضای مجازی و صدا و سیما خواست برای اوقات فراغت کسانی که به سفر نمی‌روند، برنامه‌سازی‌ کند به شکلی که مردم بتوانند در این ایام نفس راحتی بکشند.

او افزود: «تقاضا می‌کنم در استان‌هایی که مقصد اصلی سفرها هستند مانند مشهدالرضا، استان‌های شمالی و جنوبی و شهرهای بزرگی مانند اصفهان و شیراز و ... یک بسیج عمومی فوق‌العاده‌ای شکل بگیرد و مراقبت کنیم برای اینکه فاصله‌ها و پروتکل‌ها در کنار دریا، مناظر و جاهای دیدنی مراعات شود.»

او افزود: «تقاضا می‌کنم در استان‌هایی که مقصد مسافران هستند استاندار، تیم پزشکی، سپاه، بسیج، نیروی انتظامی، هلال احمر و کسانی که در این زمینه فعال هستند و از آغاز تاکنون همکاری کرده‌اند باز هم مراقبت بیشتری انجام دهند تا عید و نوروز خوبی داشته باشیم.»

 

انتهای پیام/

کد خبر 1399121630

برچسب‌ها