پته کرمان، گنجی از رنج‌ها در تار‌و‌پودی از عشق

اینجا گلستانی از رنگ‌‏ها و نخ‌‏ها در هم تنیده‌‏اند و نقوشی زیبا ایجاد کرده‌اند، اینجا هم‏نشینی‌‏ها زیباست و هر چیز در جای خود هماهنگ با سایر عناصر است، گل‌ها در کنار برگ‌هایی ظریف به محوریت رنگ‏‌های منحصر‌به‌فرد که به دست هنرمندان دیار کریمان ساخته و پرداخته و نام خود را پته نهاده‌اند، اینجا موزه‌ پته کرمان است، موزه‌ای که با ذوق بانو هنرمند کرمانی ایجاد شده است.

پته‌‌دوزی ساخته‌ای است رنگارنگ به دست هنرمندان کرمان، نوعی سوزن‌دوزی اصیل و سنتی است که تمام یا بخشی از پارچه با کوک بخیه و نخ‌های رنگین پوشیده می‌شود. به پارچه‌ای که روی آن دوخت انجام می‌شود عریض می‌گویند که جنس آن پشمی ضخیم است و نخ‌های رنگارنگ هم ریس نام دارند. در ادامه این گزارش با فردی آشنا می‏‌شویم که عمر خود را در این راه سپری کرده است بانوی کارآفرینی که از دغدغه سطحی و مادی فراتر رفته و سکونت‌گاه خود را به موزه‏‌ای بی‌بدیل از پته تبدیل کرده است.

جایگاه پته کرمان

پته کرمان از نظر ظرافت و رنگ‌بندی به عنوان زیباترین و ارزشمندترین سوزن‌دوزی در جهان مطرح است. صدها بار سوزن با سرپنجه هنرمند یک بانوی کرمانی بر روی شال زده می‌شود تا با نخ‌هایی به رنگ عنابی، مشکی، سبز روشن و تیره، زرد، نارنجی، قرمز، آبی روشن و تیره، سبز ماشی و لاکی، بُته جقه‌ای، ترنج و پیچک ترنجی، سروچه‌ای و یا نقش حیوان و گُلی بر روی پارچه پدیدار شود و زیباترین سوزن‌دوزی جهان خلق شود. اما این زیبا‏ترین سوزن‌دوزی جهان تا چه حد توانسته جای خود را در بازار جهانی باز کند و سهم صادرات این محصول چقدر است، آیا توانسته همچون قالی، تبدیل به هنری کاربردی شود و به عنصر زیبایی‌بخش خانه‌های جهانیان تبدیل شود. میترا معین‌زاده از جمله افرادی است که برای معرفی این هنر به جهانیان تلاش‌های بسیاری کرده و به جاهای مختلفی از کره زمین سفر کرده تا آنها را با این هنر آشنا کند، خانه او اکنون میزبان بسیاری از گردشگران خارجی است که این هنر ارزشمند را از کرمان تهیه و به کشور خود می‌برند.

پته با چه مشکلاتی دسته و پنجه نرم می‏‌کند

امروزه نقش این هنر ارزشمند در خانه کرمانی‌ها کم رنگ شده است. پته مسیر پر فراز و نشیبی همچون قالی اصیل کرمان را سپری می‌کند، به گونه‌‏ای که دیگر کمتر خانه‌‏ای را می‌بینیم که میزبان این هنر باشد و جای آن را محصولات و تزیینات ماشینی و سطحی پرکرده است. هر هنر برای ماندگاری به مخاطبانش نیاز دارد، وقتی تقاضای یک محصول پایین بیاید دیگر نمی‏‌شود به رونق آن امیدوار بود زیرا اقتصاد و معشیت بافندگانش به آن بستگی دارد؛ معین‌زاده که افراد زیادی را برای دوختن این محصول گرد هم آورده، در این باره می‏‌گوید: «تعداد بافنده‌های ما بسیار کم شده است و تنها افراد معدودی در این هنر باقی مانده‌اند.»

مشکل دیگری که پته با آن روبروست، دوزندگان آموزش ندیده و غیر بومی این هنر است در حال حاضر به علت نیروی کار ارزان با دستمزدهای بسیار پایین دوخت پته، دوزنده‌های با مهارت و قدیمی از صحنه کنار رفته و  دوزندگان دیگر که تبحر چندانی در زمینه بافت پته ندارند، وارد حوزه طراحی و بافت پته شده‌اند و به همین دلیل کیفیت پته بسیار پایین آمده است و این پته بی‌کیفیت نمی‌‏تواند از استقبال خوبی در بازارهای داخلی و بین المللی برخوردار باشد.

کاظم حسین‌زاده معاون صنایع دستی کرمان درباره مشکلات این هنر می‌گوید: «از مهم‌ترین مشکلات هنر پته دوزی افزایش قیمت مواد اولیه، پایین‌بودن قدرت خرید مردم، نبود بسته‌بندی مناسب برای فروش و صادرات و همچنین عدم برند‌سازی و تجاری‌سازی این محصول سنتی است.»

پته و نوآوری

پته روزگاری است از نوآوری فاصله گرفته و این مهم رغبت نسل جوان را برای فعالیت در این زمینه پایین آورده است؛ معین‌زاده از بانوان فعال در زمینه پته در این باره می‏‌گوید: «جوانان از رنگ‌های قرمز و سفید و طرح‌های قدیم پته خسته شده‌اند و این امر دیدگاه آن‏ها را نسبت به این هنر تغییر داده و کمتر به آن تمایل دارند». او در ادامه اشاره می‏‌کند با تغییر رویکرد در این زمینه و روی آوردن به رنگ‌های جدید همراه با طرح‌های اصیل، جوانان به این هنر علاقه‌مند شدند و اکنون بیشتر مشتریان این هنر را جوانان تشکیل می‌دهند.

گرانی پته

پته‏‌ها این روزها به عنوان کالای لوکس و تجملاتی شناخته  می‏‌شوند این کالا که روزگاری مهمان خانه‏‌های نوعروسان بود اکنون با قیمت‌‏های بالا به افراد مختلف عرضه می‏‌شود و این امر راز ماندگاری پته را پایین آورده است، پته‏‌ها به داخل گنجینه‏‌ها رفتند و از اقلام دکوری منازل شدند. هر چند نباید نادیده گرفت که هزینه بالای مواد اولیه و هزینه‏‌های جانبی دوزندگان بر این امر تاثیرگذار است.

 حسین‌زاده در این رابطه می‌گوید: «با توجه به شرایط موجود بازارهای داخلی، وضعیت فروش آثار صنایع‌دستی به خصوص هنر پته‏‌دوزی که قیمت تمام شده آن افزایش یافته و قدرت خرید مردم نیز کاهش یافته با چالش مواجه شده است»

کارآفرینی و پته

هر پته می‌تواند اثری باشد که چندین نفر را به کار مشغول کند و از بعد اقتصادی مولد باشد، از دوزنده گرفته تا طراح؛ تولید کننده نخ و شال پته که فرایند متنوعی از مشاغل را از بازار تولید تا عرضه را در برمی‏‌گیرد، این امر نشان می‌دهد که در شرایط کنونی اقتصادی کشورمان باید این امر را جدی بگیریم؛ در همین رابطه معین‏‌زاده از کارآفرینی موثر در این عرصه سخن می‏‌گوید: «من اکنون بیست دوزنده دارم و تمام این افراد از اقشار ضعیف جامعه هستند و این امر توانسته به این افراد کمک زیادی بکند، زیرا آن‏ها بانوان سرپرست خانواده هستند که شرایط اشتغال‌شان در جامعه مطلوب نیست.»

قطعه‌ای از وجود هنرمند

 هر اثر پته هنری است که با عشق و وجود هنرمند درآمیخته شده است، تمام هنرمندان این عرصه پته را جزوی از وجودشان می‌دانند، معین‌زاده می‌گوید: «هر قطعه پته قسمتی از وجود من است که با بیرون رفتنشان قسمتی از وجود من می‌‏رود. برای خلق هر پته ساعت‌‏ها وقت گذاشتم و روی هر قطعه هنرم را ارزانی کردم، برای این کار ارزش قائلم، من معتقدم برای هنر نباید قیمت گذاشت.»

آینده پته

پته در شرایط حاضر آینده‌ای نامشخص دارد و بهبود اوضاع آن به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ حسین‌زاده در این رابطه می‌گوید: «معرفی هنر پته‌دوزی از طریق چاپ کتاب دو زبانه، تهیه کلیپ و کاتالوگ و نمایشگاه‌های ملی و بین‌المللی صنایع‌دستی انجام می‌شود که امیدواریم بتوانیم از این طریق در رسیدن به اهداف معاونت صنایع‌دستی برای معرفی هر چه بیشتر این هنر اصیل و بومی استان کرمان کمکی کرده باشیم.»

انتهای پیام/

کد خبر 13991217117006

برچسب‌ها