استفاده از ظرفیت‌های دانش‌آموزی در طرح میراثبانان افتخاری/ بازدید دانش‌آموزان از موزه‌ها

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با اشاره به ظرفیت‌های موجود در وزارت آموزش و پرورش، گفت: «استفاده از ظرفیت‌های مشترک می‌تواند در دستور کار این دو دستگاه قرار گیرد. به‌عنوان مثال در طرح میراثبانان افتخاری می‌توان از ظرفیت‌های دانش‌آموزی بهره برد.»

به‌گزارش خبرنگار میراث‌آریا، دکتر علی‌اصغر مونسان صبح روز یکشنبه 17 اسفند 99 در نشست «گفت‌و‌گوی هفته» در محل وزارت آموزش و پرورش که با حضور محسن حاجی‌میرزایی وزیر این دستگاه برگزار شد، با بیان این مطلب، عنوان کرد: «یکی از موضوعاتی که از سال گذشته به‌منظور صیانت هرچه بهتر از آثار و ابنیه فرهنگی‌تاریخی به آن ورود پیدا کردیم، طرح میراثبانان افتخاری است. این طرح البته به‌دلیل حساسیت‌هایی که دارد با ملاحظاتی در دستور کار است و صدور کارت میراثبان افتخاری تنها برای تعدادی از افراد شناخته شده انجام شد، با این حال به‌نظر می‌رسد از ظرفیت‌های دانش‌آموزان در این طرح می‌توان استفاده کرد.»

او در این نشست که معاونان وزارت آموزش و پرورش حضور داشتند و مدیران کل آموزش و پرورش 31 استان کشور و 760 رئیس آموزش و پرورش مناطق و شهرستان‌های مختلف نیز به‌صورت ویدئو‌کنفرانسی مشارکت داشتند، بیان کرد: «وزارت آموزش و رورش یک وزارت بنیادین است و بنیان تربیت و پرورش انسان‌ها در این وزارتخانه نهاده شده است. در حوزه میراث‌فرهنگی نیز آنچه که داریم و هویت فرهنگی‌تاریخی ما به حساب می‌آید، نشأت گرفته از وجود انسان‌هایی است که در فضای آموزشی در کشور تربیت شده‌اند.»

 وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی افزود: «سه مأموریت بزرگ بر عهده  وزارت است که در مأموریت اول که مربوط به میراث‌فرهنگی است، این حوزه در حقیقت از عناصر امنیت ملی نیز به حساب می‌آید و می‌تواند موجب اتحاد مردم و اقوام شود.»

گردشگری، کارکرد اقتصادی و فرهنگی دارد

او اظهار کرد: «در حوزه صنایع‌دستی نیز این هنرصنعت نسل به نسل منتقل شده و اکنون افراد جوان و دارای تحصیلات عالیه وارد این صنعت شده‌اند. در حوزه گردشگری که هم کارکرد اقتصادی دارد و هم کارکرد فرهنگی، دارای ظرفیت‌های بسیار بالایی هستیم. این حوزه علاوه بر درآمدزایی و کمک به اقتصاد، کارکرد فرهنگی نیز دارد و آن شناخت ملت‌ها از فرهنگ یکدیگر است.»

دکتر مونسان ادامه داد: «اقدامات مشترکی بین این وزارتخانه و وزارت آموزش و پرورش می‌تواند انجام شود که اجرای صحیح آن‌ها به موفقیت هرچه بیشتر دو دستگاه کمک خواهد کرد. به نظرم با تکیه بر آموزش و پرورش است که می‌توانیم مأموریت‌های خود را جلو ببریم.»

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود و بعد از شیندن نظرات و پیشنهادهای تعدادی از معاونان و مدیران کل وزارت آموزش و پرورش، با اشاره به مهمترین کارهای مشترک بین این دو دستگاه، گفت: «استفاده از ظرفیت‌های دانش‌آموزان در اجرای طرح میراثبانان افتخاری می‌تواند مورد توجه قرار گیرد، ضمن اینکه موضوعات دیگری مانند احداث هنرستان‌های صنایع‌دستی و نیز آشنایی هرچه بیشتر دانش‌آموزان با موزه و مفاهیم مرتبط با حوزه میراث‌فرهنگی از جمله اقدامات مشترک این دو دستگاه می‌تواند باشد.»

بودجه اندک برای صیانت از آثار فرهنگی تاریخی

 وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ادامه داد: «با توجه به گستردگی و پراکندگی آثار و بناهای تاریخی در کشور و بودجه اندک برای نگهداری از آن‌ها، نیازمند همکاری‌های عموم مردم و سایر دستگاه‌ها هستیم. بر اساس بودجه‌ای که برای صیانت از آثار تاریخی به ما تعلق گرفته سرانه نگهداری و پاسداشت هر اثر حدود 5 تا 6میلیون تومان است که بسیار ناچیز است. از این‌رو باید برای نگهداری هرچه بهتر از آثارفرهنگی‌تاریخی از ظرفیت‌های موجود در سایر بخش‌ها استفاده کرد.»

او در ادامه به برخی از ظرفیت‌های وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد و افزود: «برخی از مدارس و اماکن وزارت آموزش و پرورش ظرفیت‌های خوبی هستند که باید از آن‌ها استفاده کرد به‌عنوان مثال مدرسه دارالفنون یک ظرفیت بسیار خوب برای ایجاد هنرستان هنرهای سنتی است.»

دکتر مونسان اظهار کرد: «با ایجاد هنرستان‌های صنایع‌دستی می‌توان نیروهای ماهر برای این حوزه تربیت کرد که به تولید و فروش صنایع‌دستی کمک کند. در کنار هنرستان‌های صنایع‌دستی، احداث هنرستان‌های مرمت آثار تاریخی نیز ایده خوبی است و می‌تواند به تقویت همکاری‌های دو دستگاه کمک کند.»

محدودیتی برای صدور مجوز موزه علوم و فنون نداریم

اودر ادامه با اشاره به اهمیت آشنایی دانش‌آموزان با موزه‌ها، اضافه کرد: «بازدید دانش‌آموزان از موزه‌ها باید تقویت شود، اکنون بازدید دانش‌آموزان رایگان است. ضمن این که ایجاد موزه‌های علوم و فنون نیز می‌تواند به شناخت هرچه بیشتر دانش‌آموزان با مفاهیم حوزه میراث‌فرهنگی کمک کند. در این خصوص هیچ محدودیتی برای صدور مجوز نداریم.»

یادگیری، سنگ بنای زندگی

محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش نیز در این نشست در سخنانی با بیان این که سنگ بنای زندگی و کیفیت زندگی، یادگیری است، عنوان کرد: «اگر فرهنگ را مجموعه اکتسابات یک جامعه بدانیم این یادگیری است که مصالح اکتسابات را فراهم می‌کند.»

او افزود: «انسان‌ها ابتدا یادگیر هستند و بعد سازنده و خلاق. همه عناصر فرهنگی با یادگیری جان می‌گیرند و سیراب می‌شوند. مهمترین وظیفه وزارت آموزش و پرورش تسهیل در امر یادگیری است.»

حاجی‌میرزایی در ادامه گفت: «توسعه آموزش‌های مهارتی، تجهیز و غنی‌سازی فضاهای فرهنگی، تقویت حوزه گردشگری به‌عنوان عنصر مهم یادگیری، تأمین فرصت برای دانشجو‌معلمان با مفاهیم میراث‌فرهنگی، برگزاری دوره‌های تخصصی، تقویت آموزش‌های صنایع‌دستی، مشارکت در راه‌اندازی هنرستان‌های تخصصی و ... می‌تواند از جمله اقدامات مشترک بین این دو دستگاه باشد.»

اودر پایان این نشست با اشاره به مطالب ارائه شده، از تشکیل کارگروه برای احصای محورهای گفت‌و‌گو در این نشست خبر داد و خاطرنشان کرد: «مطالب ارائه شده در این نشست تا 20 فروردین 1400جمع‌بندی نهایی خواهد شد و در قالب یک تفاهم‌نامه همکاری به امضای وزرای دو دستگاه خواهد رسید.»

 

انتهای پیام/

کد خبر 1399121747

برچسب‌ها