مکان‌های تاریخی و جاذبه‌های گردشگری شهرستان بهمئی را بیشتر بشناسید

شهرستان بهمئی از توابع استان کهگیلویه و بویر احمد دارای پتانسیل‌های گردشگری بسیار بالایی است.

در  شهرستان بهمئی مناطقی همچون تنگ سولک، تنگ ماغر، برم الوان، قلعه نادر، امام زاده اسدالله وابراهیم ( ع)  هرساله تا قبل از بیماری منحوس کرونا پذیرای بیش از صدهزار نفر  گردشگر بود.

موقعیت کلی شهرستان بهمئی

شهرستان بهمئی با مساحتی بالغ بر 1447 کیلومتر مربع در قسمت غرب و جنوب غرب استان کهگیلویه و بویر احمد واقع شده است. ارتفاع آن از سطح دریا 625 متر بوده، از شمال به چاروسا و دیشموک و باغ ملک، از جنوب به بهبهان، از شرق به کهگیلویه و از غرب به رامهرمز و امیدیه منتهی می‌شود.

دریاچه برم الوان

این تالاب كه به شكل نقشه  ايران است در شهرستان بهمئی در قسمت سر آسیاب یوسفی و حدود 40 کیلو متری شهر لیکک قرار دارد. مساحت آن 15 هکتار، ارتفاع آن از سطح دریا 1100 متر، عمق آن حداقل 12 و حداکثر 30 متر است. طبیعت زیبا، همواری زمین‌های اطراف، وجود ماهی کپور و... شرایط بسیار خوبی برای این تالاب به وجود آورده است.

تنگ سولک با فاصله 40 کیلومتری شهر لیکک از توابع شهرستان بهمئی در حوزه استحفاظی استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد. این منطقه گرمسیری و کوهستانی به عنوان منطقه حفاظت شده پیشنهاد شد که این پیشنهاد از طرف شورای عالی محیط زیست به عنوان منطقه حفاظت شده تصویب شد. این منطقه زیبا که شامل تنگ سولک و نیمی از تنگه ماغر را تحت عنوان منطقه حفاظت شده سولک را در بر می‌گیرد، علاوه بر آثار قدیمی و سنگ نوشته‌های باستانی موجود از دوران اشکانی دارای طبیعتی بدیع، استثنایی است، چشمه‌زار و جنگل‌های آن غالباً بلوط و درختان زیبای زربین و از تیپی کوهستانی و صخره‌ای برخوردار است. اهمیت اصلی آن وجود درختان نادر و کمیاب زربین است. تعداد شش چشمه دائمی و دو چشمه فصلی در عرصه مذکور وجود دارد که از میان این چشمه‌ها چشمه گوردک از آبدهی قابل توجهی برخوردار است.

تنگ ماغر 

در تابستان که هوای شهر لیکک به حدود 50 درجه می‌رسد در این تنگه  زیبا در 10 کیلومتری لیکک می‌توان بدون وسایل خنک کننده روز را به سر برد. چشمه چنار ماغر که از ارتفاعات بالادست سرچشمه می‌گیرد حال و هوای آن را مصفا کرده است.

منطقه رود تلخی 

منطقه زیبای رود تلخی در جنوب شرق شهرستان بهمئی، در حد فاصل شهرستان و استان خوزستان در کنار رودخانه مارون واقع شده است. از جمله جاذبه‌های دیدنی این منطقه چشمه آب شیرین روستاهای خشاب شیرین، باغملک، اشکفت پیر مرد، تپه‌ها و کوه‌های زیاد و بلندی است که روستاها در دامنه آنها واقع شده‌اند. درختان در حاشیه جاده‌ها شروع و تا نوک کوه‌ها ادامه دارد. به علت نزدیکی به سد مارون، دریاچه زیبایی در این حوزه شکل گرفته که پذیرای گردشگران و طبیعت گردان است. روستاهای منطقه با بافت جدید و قدیم اطراف آن را احاطه کرده است.

ریزک  و موربید

ریزک و موربید با باغات، درختان سرسبز و چشمه ساران، منطقه‌ای بی‌نظیر و بکر در شهرستان است. بعد از طی کردن جاده آسفالته سیداسدالله، 90 دقیقه پیاده‌روی لازم است تا به منطقه ریزک برسیم، آنگاه بی‌اختیار دل‌ها آرام و چشم‌ها ساعت‌ها مجذوب زیبایی‌های بی‌مثال طبیعت آن می‌شود. چشمه‌های آب شیرین، باغات گردو، سیب، انار، انگور، دور نمای دیدنی بقعه امامزاده سیداسد الله، برم الوان، آبغازی، آب انار، الغر و مور بید  از چشم‌اندازهای زیبا و دل انگیز آن است. در این منطقه حیوانات وحشی بی‌شماری زندگی کرده که گاه به صورت گله‌ای مشاهده می‌شوند.

امامزاده بابا احمد(ع) 

بقعه  امامزاده با گنبد زیبای پلکانی شکلش در 15 کیلومتری شهر لیکک و در روستای بابا احمد واقع است. به لحاظ معماری بنایی است چهار ضلعی که در حدود 15/21 متر طول، 14/07متر عرض و 9 متر ارتفاع دارد و با استفاده از مصالح سنگ و گچ ساخته شده است، در ورودی اصلی آن چند طاق نما با تزیینات شبیه مقرنس کاری دیده می‌شود. قدمت بنای این امامزاده به دوره سلجوقی می‌رسد. گنبد بزرگ و دو طبقه بودن طاقچه‌های این بنا، از ویژگی‌های آن محسوب می‌شود. این بنا به شماره 10580 در تاریخ 1382در فهرست آثار ملی ثبت شده و شجره نامه امامزاده بابا احمد (ع) طبق گفته روستاییان و اعتقادات منطقه‌ای منسوب به امام موسی ابن جعفر(ع) است.

امامزادگان سید اسدالله و سید ابراهیم (علیهما السلام)

بقعه این دو امامزاده در تنگ منیزور (جنب روستای منیزور) حدود 40 کیلومتری شهر لیکک واقع شده است. این بنا به صورت دو بقعه متصل به هم با معماری زیبا و با دو گنبد جدا از هم ساخته شده است. به استناد گفته معماران محلی این دو بقعه متعلق به سید ابراهیم و سید اسدالله جد سادات منیزوری است که در گویش محلی به آنها دو سیدالله می‌گویند.

اعقاب و احفاد این دو امامزاده خود را از سلاله امام موسی ابن جعفر(ع) می‌دانند. بقاع متبرک این دو امامزاده هر هفته به خصوص در تابستان پذیرای زائران زیادی است که به شوق زیارت، رنج سفر را با رضایت خاطر بر خود هموار می‌کنند.

وجود آب گوارای دائمی، باغ‌های مرکبات، آب هوای مطلوب، راه آسفالته و مراکز اقامتی از مزایای این مکان زیارتی و گردشگری است.

گزارش از نوید محمدی

انتهای پیام/

کد خبر 1399121829766

برچسب‌ها