باستان‌شناس لرستانی دار فانی را وداع گفت

محمد مقدس باستان‌شناس پیشکسوت و سرپرست پیشین اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان دار فانی را وداع گفت.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان لرستان، استاد محمد مقدس از مدیران و کارشناسان خبره و برجسته این اداره‌کل پس از مدتی تحمل درد و رنج فراوان به دیدار معبود شتافت.

مرحوم مقدس کار خود را با کارشناسی در اصفهان و در جوار استاد مرحوم باقر آیت‌الله‌زاده شیرازی آغاز کرد و پس از دو فصل کاوش باستان‌شناسی مسجد جامع بروجرد در معیت مرحوم محمد مهریار در زادگاهش بروجرد تا زمان بازنشستگی خدمت کرد.

محمد مقدس در مدت حیاتش در سِمت‌های مهمی خدمت کرد، ازجمله این سوابق می‌توان به معاون سازمان ملی حفاظت آثار باستانی اصفهان، سرپرستی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌‌دستی لرستان، رئیس اداره شهرستان بروجرد، کارشناس معین ستادی همدان و سابقه کارشناسی معین ستادی استان مرکزی اشاره کرد.

او همچنین در طول دوران خدمت خود پروژه‌های مطالعاتی بی‌شماری همچون انجام مطالعات در چهل‌ستون اصفهان، مطالعات و مرمت در بازار اصفهان، کاوش مسجد جامع بروجرد، بررسی و شناسایی مناطق تاریخی بروجرد، کاوش در محوطه فلک‌الافلاک خرم‌آباد، مطالعات در مورد مساجد تاریخی بروجرد و مطالعات پایه بافت تاریخی بروجرد را انجام داده است.

مرحوم محمد مقدس دارای مدرک کارشناسی باستان‌شناسی از دانشگاه تهران و فوق لیسانس مرمت ابنیه تاریخی از دانشگاه اصفهان بود.

گزارش تفصیلی کاوش و مرمت‌های مسجد جامع از دیگر یادگاری‌های مکتوب این باستان‌شناس لرستانی است که به‌صورت یک کتاب به رشته تحریر درآمده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1399121952

برچسب‌ها