پل تاریخی دزفول مرمت می‌شود

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی دزفول از بازسازی و مرمت پل باستانی این شهرستان در ایام نوروز ۱۴۰۰ خبر داد.

به‌گزارش میرا‌ث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان، مهدی چناری شنبه ۳۰ اسفندماه ۱۳۹۹  اظهار کرد: «به‌منظور مرمت قسمت‌های آسیب‌دیده پل باستانی دزفول، کارگاه مرمت این پل تاریخی و ارزشمند در حال تجهیز است.
او با اشاره به برچیده شدن قسمت پیاده‌روی فلزی الحاقی متصل به ضلع شمالی پل قدیم، افزود: «این الحاق علاوه بر مخدوش کردن سیمای تاریخی پل، موجب وارد آمدن آسیب‌هایی به ساختار این اثر شده بود که بخش زیادی از آن مجددا به‌صورت آجری اجرا شده است.»
رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی دزفول با بیان این‌که پروژه مرمت پل باستانی در حال حاضر در مرحله تجهیز و آماده‌سازی کارگاه قرار دارد، عنوان کرد: این مرحله شامل اجرای حوضچه‌های آهک (حوضچه های عمل آوری شیره آهک) و نصب داربست بر روی یکی از دهانه‌های پل است.»
او یادآور شد: «پس از این‌که کارگاه به‌طور کامل تجهیز شد، کار مرمت برخی موج شکن‌ها و طاق‌های آسیب‌دیده پل قدیم از اوایل سال ۱۴۰۰ آغاز می‌شود.»
چناری اعتبار اولیه مرمت پل قدیم دزفول را سه‌میلیارد ریال از منابع استانی عنوان کرد و گفت: «۹میلیارد ریال نیز برای سال ۱۴۰۰ تصویب شده است، همچنین با عنایت و مساعدت دکتر مونسان و مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان پنج میلیارد ریال نیز از اعتبارات ملی به مرمت پل اختصاص پیدا کرده است.»
او ابراز امیدواری کرد که با اختصاص اعتبار مداوم و حمایت و همکاری مستمر مسئولان شهری و استانی و همچنین مشارکت خیران، پل باستانی دزفول در آینده‌ای نزدیک به‌طور کامل بازسازی و مرمت شود.»
پل قدیم دزفول مهم‌ترین اثر تاریخی این شهرستان با بیش از ۱۷ قرن قدمت، یکی از قدیمی‌ترین پل‌های استوار جهان است. این پل که دو منطقه شرقی و غربی دزفول را به هم وصل می‌کند، در حقیقت یکی از راه‌های ارتباطی منطقه جندی شاپور و سرزمین بین‌النهرین بوده که بر روی رودخانه دزفول بنا شده‌ است. این پل در سال ۲۶۰ میلادی (در حدود ۱۷۵۰ سال پیش) به دستور شاپور اول ساسانی بر روی رود دز ساخته شد. برای حفاظت از پل، قلعه‌ای نیز بنا شد که در محل قدیمی آن محله‌ای به همین نام (قلعه) وجود دارد. بعدها پل تخریب و در زمان صفویه پل کنونی ساخته و در زمان قاجار تعمیراتی روی بنا انجام شد،  همچنین قسمت‌های بتنی پل در دوره پهلوی به آن افزوده شد.
پل قدیم دزفول دارای ۱۴ دهانه است و آب رودخانه دز از زیر آن عبور می‌کند، این پل تاریخی از سنگ ساروج و آهک بنا شده و در دوران حکومت عضدالدوله دیلمی، صفویان و پهلوی بازسازی شده ‌است اما پایه‌های پل حکایت از دوران ساسانی دارد.

انتهای پیام/

کد خبر 13991230214

برچسب‌ها