تپه قلعه خندان بنایی جامانده از دوره ساسانیان در گلستان

یکی از جاذبه های گردشگری و تاریخی استان گلستان و شهر گرگان، تپه قلعه خندان است. این قلعه، متعلق به دوره حکومت ساسانیان و به طور کلی دوران های تاریخی پس از اسلام می باشد.

تپه قلعه خندان در بهمن ماه 1364 هجری شمسی، با شماره 1701، در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید. بر طبق اسناد تاریخی موجود و همچنین بررسی های انجام شده، این تپه و قلعه آن در دوران باستان، منطقه ای تدافعی بوده که 12 برجک دیده بانی در اطراف آن قرار داشته است.

در این منطقه، آثاری تاریخی گوناگونی از قرون اولیه اسلام تا دوره صفویان کشف شده است. از این آثار می توانیم به خشت هایی با ابعاد 8×38×38 سانتی متری اشاره کنیم که به اواخر دوره ساسانی تعلق دارند

 آن طور که در اسناد تاریخی بیان گردیده تپه ی مذکور در دوره ی باستان، قلعه ای تدافعی بوده که ۱۲ برجک دیده بانی پیرامون آن را احاطه می کرده است و در عصر اشکانیان، آکروپل استرآباد بر روی آن قرار داشته است.
 

در حد فاصل محوطه باستانی قلعه خندان تا شهر استرآباد، یک معبر مخفی زیرزمینی وجود دارد که در گذشته از آن برای ذخیره آذوقه و مواد غذایی استفاده می کردند. وجود این معبر، یکی از دلایل شگفت انگیز بودن تپه قلعه خندان به شمار می رود.

تپه قلعه خندان در استان گلستان، ضلع غربی شهر گرگان، در مجاورت بلوار الغدیر واقع شده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1400010936

برچسب‌ها