پیام تسلیت معاون میراث‌فرهنگی کشور در پی درگذشت استاد پیشکسوت باستان‌شناسی

معاون میراث‌فرهنگی کشور با صدور پیامی درگذشت میرعابدین کابلی از مفاخر و اساتید پیشکسوت باستان‌شناسی ایران با نزدیک به نیم قرن حضور موثر و فعال در عرصه‌های پژوهش، آموزش و فعالیت‌های میدانی باستان شناسی را تسلیت گفت.

به گزارش میراث آریا به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، در متن پیام محمدحسن طالبیان آمده است:

«انا لله و انا الیه راجعون

با نهایت تاسف جامعه و خانواده میراث‌فرهنگی در سال جدید بار دیگر در سوگ یکی دیگر از مفاخر علمی و خدمتگزار خود نشست. خبر درگذشت استاد فرهیخته و  پیشکسوت باستان‌شناسی و میراث‌فرهنگی، شادروان میرعابدین کابلی  پس از یک دوره بیماری سخت در آغازین روزهای فصل رویش و بالندگی در پی در گذشت یکی دیگر از اساتید مرمت کشور در سال جدید  موجب تاثر و تاسف عمیق شد. 

استاد کابلی از جمله باستان‌شناسان پرتلاش عرصه علم و فرهنگ با بیش از چهار دهه فعالیت در حوزه پژوهش و آموزش بود که از نخستین سال‌های حضورش در  سال 1351 در مرکز باستان‌شناسی ایران و پس از آن در سال 1367 در سازمان وقت میراث‌فرهنگی و سپس در پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری علاوه بر مسئولیت‌های خطیر پژوهشی و مدیریتی در ستاد سازمان وقت، با شرکت در بسیاری از کاوش‌های باستان‌شناسی و فعالیت‌های میدانی به عنوان سرپرست کاوش یا باستان‌شناس دستاوردهای علمی در خور توجهی را به جامعه باستان‌شناسی و علمی کشور تقدیم کرده بود.

شركت در كاوش‌های هفت تپه خوزستان، كاوش‌های ابوفندوا در خوزستان، کاوش‌های شهداد كرمان طی سال‌های 1350 تا  1352و 1355 و 1356 و 1373به عنوان  باستان‌شناس، سرپرست  و معاون هیئت،  بررسی‌ها هلیلان در ایلام، به عنوان سرپرست مشترک هیئت در سال 1353 ، كاوش‌های تپه یحیی كرمان (پیش از تاریخ) ،  كاوش‌های تپه حصار دامغان (پیش از تاریخ)، كاوش‌های شوش خوزستان (پیش از تاریخ) به عنوان نماینده مركز باستان‌شناسی، كاوش‌های سنگ سیاه برازجان (هخامنشی) به عنوان باستان‌شناس و نقشه بردار، كاوش‌های تپه جلدو خرم آباد لرستان (پیش از تاریخ، ایلامی، ایلامی نو) به عنوان سرپرست هیئت، كاوش‌های ارجان بهبهان (ایلامی نو)،  كاوش‌های شوش (هخامنشی، پارتی ، اسلام) به عنوان سرپرست هیئت در سال‌های  1362،1363، 1374 و 1375، تعیین حریم محوطه باستانی شهداد كرمان به عنوان سرپرست ، كاوش‌های ارجان خوزستان (ایلامی نو) به عنوان سرپرست هیئت، بررسی محوطه باستانی قمرود در قم به عنوان سرپرست هیئت در سال‌های 1369 تا 1373 و... از جمله فعالیت‌های میدانی این باستان‌شناس فرهیخته و پرتلاش است که نتایج دستاوردهای آن در بسیاری از همایش‌ها و نشست‌های علمی در قالب مقاله و سخنرانی ارائه شده است.

علاوه بر تلاش‌ها و فعالیت‌های ارزشمند باستان‌شناسی و  معرفی شایسته محوطه‌های بسیار با اهمیت ایران، استاد کابلی مدیریت  مسئولانه سایت‌هایی چون شوش و هفت تپه را نیز در دوره طولانی بر عهده داشت و کار حفاظت و مرمت و آموزش به جوانان را توامان انجام می‌داد. از این رو دکتر کابلی در حوزه پژوهش و حفاظت و مرمت جزو پیشکسوتان دلسوز عرصه میراث‌فرهنگی بود که تکرار شدنی نیست.

ضایعه درگذشت این استاد فرهیخته را به جامعه میراث‌فرهنگی و باستان‌شناسی کشور، همکاران و شاگردان او و فرهنگ دوستان تســـلیت عرض کرده و از درگاه خداوند متعال برای آن مرحوم رحمت واسعه الهی و برای بازماندگان صبر و شکیبایی مسئلت دارم. روحش شاد»

انتهای پیام/

کد خبر 1400011313

برچسب‌ها