وردشت سمیرم، محور توسعه گردشگری عشایر اصفهان

شهرستان سمیرم در محور تاریخی و گردشگری جنوب استان اصفهان واقع شده است. این محور تاریخی و طبیعی از یک‌سو به دلیل قرارگیری در امتداد محور مواصلاتی و تاریخی شمال به جنوب کشور دارای اهمیت است و از سوی دیگر این شهرستان به‌عنوان جنوبی‌ترین شهر استان اصفهان، محور ارتباط سه استان اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد و فارس به‌شمار می‌رود.

 شهرستان سمیرم همواره در طول تاریخ از اهمیت فراوانی در حوزه فلات مرکزی ایران برخوردار بوده و محل اقامت اقوام مختلف از جمله ایل بزرگ قشقایی است.

سمیرم از منظر طبیعی در امتداد رشته کوه زاگرس به‌سمت جنوب کشور واقع شده، به همین دلیل این شهرستان با ارتفاع بیش از 2460 متر از سطح دریا به‌عنوان یکی از بلندترین شهرهای ایران نیز محسوب می‌شود.

با این وصف قدمت این شهرستان به دلیل قرارگیری در محور ارتباطی شمال به جنوب کشور به بیش از 7 هزار سال می‌رسد و این در حالی است که بزرگ‌ترین کوه‌های سلسله جبال زاگرس یعنی مجموعه کوه‌های دنا با بیش از 4500 هزار متر ارتفاع در دشت‌های این شهرستان واقع شده است.

شهرستان سمیرم به‌ دلیل قرارگیری در دامنه‌های سلسله جبال زاگرس دارای آب و هوای کوهستانی است به‌گونه‌ای که این شهرستان دارای زمستان‌های سرد و پر بارندگی و تابستان‌های معتدل است.

این شهرستان‌ دارای دشت‌های گسترده‌ای است که به دلیل مطلوبیت هوا همواره سرسبز بوده و از یک‌سو به واسطه خوش آب و هوا بودن دارای حیات جانوری و گونه‌های گیاهی متنوع است و از سوی دیگر در طول تاریخ محل تردد اقوام مختلف ایرانی در محور جنوب فلات مرکزی ایران بوده است.

سمیرم میزبان ۴۷۰۰ خانوار عشایری

شهرستان سمیرم با توجه به موقعیت آب و هوایی و مراتع بکر و غنی، هر ساله میزبان بیش از 4700 خانوار عشایری با بیش از 500 هزار راس دام است، که این عشایر اغلب از چهار طایفه عمله، فاسیمدان، شش بلوکی و دره شوری از ایل بزرگ قشقایی هستند که به مدت پنج‌ماه در شهرستان سمیرم حضور دارند.

بخش اعظم این عشایر در مراتع بخش وردشت اتراق می‌کنند. این بخش زادگاه حکیم جهانگیر خان قشقایی است. در این بخش می‌توان علاوه بر بازدید از جاذبه‌های طبیعی، با حضور در کنار خانواده‌های عشایر، سیاه چادرها و یا کمپ‌های عشایری با سبک زندگی، آداب و رسوم، غذاهای بومی و صنایع‌دستی اصیل عشایر نیز آشنا شد.

با توجه به ظرفیت‌های بالای عشایر از منظر گردشگری،  شهرستان سمیرم را می‌توان قطب گردشگری عشایری استان اصفهان نامید.

مرکز پرورش اسب اصیل دره شوری چاپار در ورودی بخش وردشت، روستای مهرگرد به‌عنوان روستای ملی صنایع‌دستی و بافته‌های داری، کمپ عشایری مروک، کمپ عشایری ایل، کمپ عشایری صولک، کمپ عشایری ایلیاد قشقایی، کمپ عشایری قره قاج در کنار چادرهای عشایری و اقامتگاه‌های بوم گردی از جمله مکان‌هایی هستند که پذیرای گردشگران در طول فصل بهار و تابستان است.

صفا و صمیمیت و دوری از زندگی شهرنشینی یک نوع آرامش خاصی در بین زندگی مردم عشایر بوجود آورده است که تجربه کردن آن برای گردشگران مشتاق بسیار لذت بخش است.

* گزارش از اعظم طایی مسئول روابطعمومی و امور فرهنگی اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی شهرستان سمیرم

انتهای پیام/

کد خبر 1400011619

برچسب‌ها