تجارب دیروز و امروز را چراغی فراروی آینده میراث بشری کنیم

دکتر علی اصغر مونسان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به‌مناسبت روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی پیامی را منتشر کرد.

به گزارش میراث آریا، در متن پیام دکتر مونسان که به‌مناسبت روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی منتشر شده آمده است:

«۱۸ آوریل مصادف با ۲۹ فروردین که به عنوان روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی نامیده شده فرصت مغتنمی است تا به موضوع میراث‌فرهنگی به طور عام و برنامه‌ها و سیاست‌های مرتبط با این مناسبت به صورت خاص توجه بیشتری داشته باشیم.

خوشبختانه ما در سرزمینی زندگی می‌کنیم که در زمینه مظاهر فرهنگ و تمدن شامل هنرها و سنت‌ها و آیین‌ها از جمله غنی‌ترین کشورهای جهان به شمار می‌آید و از این نظر ایران یکی از استثنایی‌ترین سرزمین‌های جهان است. میراث‌فرهنگی از جمله سرمایه‌هایی است اهمیت آن طی سال‌های اخیر بیشتر مورد توجه همگانی، متخصصین و مسئولین در مقیاس‌های محلی، منطقه‌ای ملی و جهانی قرار گرفته و گنجینه‌ای از تجارب، فنون، دانش و هنر گذشتگان برای استفاده نسل حاضر و آیندگان است.

امروزه میراث‌فرهنگی از این منظر نیز اهمیت دارد که ما به عنوان امانتداران فعلی وظیفه انتقال آن را به نسل‌های آینده بر عهده داریم، بنابراین باید در حفاظت و نگهداری آن بکوشیم و تاریخ جهان را برای نسل آینده نگه داریم تا همگان بتوانند در مورد پیشینه و ارزش‌های تاریخی و فرهنگی خود آگاهی یابند. بی‌تردید در این زمینه آنچه به عنوان آثار تاریخی شناخته می‌شود در درجه اول نیاز به نگهداری دارد. 

وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به عنوان متولی امر حفاظت از میراث‌فرهنگی طی سال‌های اخیر ضمن انجام وظایف قانونی خود در امر حفاظت از آثار تاریخی‌فرهنگی سعی کرده است تا با مرمت و احیای تعداد قابل توجهی از بناهای تاریخی منظر جدیدی از مواجهه همگانی با ارزش‌های موجود در بناهای تاریخی را رقم زند، امری که با استقبال بخش خصوصی و آحاد مختلف جامعه مواجه شده است.

طرح مشارکت با مالکین بناهای تاریخی برای حفاظت و احیای آن‌ها و نیز ایجاد و توسعه موزه‌های خصوصی از دیگر برنامه‌های در دست اقدام این وزارتخانه برای ایجاد زمینه مشارکت‌های همگانی در حفاظت از بناهای تاریخی بوده است. ضمن آنکه در برنامه‌های آینده نیز تقویت و توسعه این برنامه، گسترش همکاری با دستگاه‌ها و نهادهای عمومی برای حفاظت و احیای بناها، مجموعه‌ها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی‌فرهنگی و همچنین توجه ویژه به شناسایی و معرفی منظرهای تاریخی‌فرهنگی به عنوان ثروتی مغفول برای توسعه پایدار در دستور کار جدی قرار گرفته است. 

به نظر می‌رسد با توجه به شعار امسال شورای بین المللی یادمان‌ها و محوطه‌های تاریخی که «گذشته‌های پیچیده، آینده‌های گوناگون» نامیده شده است، موضوع توجه و استفاده از تجارب گذشته به‌منظور برنامه‌ریزی برای توسعه آینده از اهمیتی مضاعف برخوردار باشد. به همین منظور نیز ایفای نقشی فعال‌تر و پیشران در امر توسعه از سوی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در دستور کار خواهد گرفت. 

از سویی امسال روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی را در حالی گرامی می‌داریم که جهان با بحران کرونا دست به گریبان است؛ بیماری همه‌گیری که ناگزیر موجب محدودیت‌های سفر و کاهش انس گردشگران با جاذبه‌های تاریخی شده است. در چنین شرایطی انتخاب شعار «گذشته‌های پیچیده: آینده‌های گوناگون» برای سال ۲۰۲۱ ضمن نگاه به چالش‌هایی که میراث بشری را تهدید و رویکرد ما به آن را متاثر می‌کند، بر ضرورت تعیین راهبردهایی نجات‌بخش برای صیانت و معرفی میراث‌فرهنگی در آینده تاکید دارد.

شعار امسال در عین حال نشان از نگرانی‌ها و دغدغه‌هایی دارد که ممکن است آینده آثار تاریخی را در هاله‌ای از ابهام قرار دهد، از این‌رو دعوتی همگانی از تمام کشورهاست تا در سایه همفکری و انسجام بین‌المللی، تجارب گذشته و داشته‌های خود را در مسیر هم‌افزایی قرار داده و هریک سهمی در ترسیم آینده‌ای امیدوارانه و روشن برای میراث مشترک بشری داشته باشند.

بی‌تردید در شرایط کنونی، بهره‌مندی خلاقانه از ظرفیت‌های مجازی بیش از هر زمان دیگری ضرورت داشته و موجب حفظ اتصال و پیوستگی انسان به میراث‌فرهنگی و جلوگیری از خلاهای جبران‌ناپذیر در این زمینه خواهد شد. شاید بتوان گفت جداییِ - هرچند مقطعیِ - بخش اعظمی از شهروندان جوامع از آثار تاریخی به دلیل پاندمی کووید ۱۹، جنبه‌های هویتی و فرهنگی آنان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و ادامه چنین روندی نیازمند تمهیداتی برای ترمیم و جبران است که جز با همکاری بین‌المللی محقق نمی‌شود.

با آرزوی پایان قریب‌الوقوع کرونا و بازگشت صمیمانه انسان به آغوش میراث تاریخی ملی و جهانی، روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی را به تمام دوستداران و دغدغه‌مندان میراث‌فرهنگی تبریک می‌گویم. امید که تجارب گذشته و امروز را بسان چراغی فراروی آینده میراث بشری قرار دهیم.»

 

انتهای پیام/

کد خبر 1400012964

برچسب‌ها