برگزاری پنجمین جلسه کمیته تشخیص نفایس ملی و کاربری هم‌ شأن اثر

پنجمین جلسه کمیته تشخیص نفایس ملی و کاربری هم‌ شأن اثر به ریاست دکتر علی‌اصغر مونسان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی امروز سه‌شنبه هفتم اردیبهشت ماه 1400 در سالن فجر وزارتخانه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار میراث‌آریا، در این جلسه که با حضور اعضای کمیته تشخیص نفایس به‌شکل حضوری و مدیران کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان‌ها به‌شکل ویدئو‌کنفرانس برگزار شد،  28 بنا در پنج استان‌ کرمان، سمنان، آذربایجان غربی، لرستان و کردستان مورد بررسی قرار گرفت.

از این تعداد 11 بنا مربوط به استان کرمان، دو بنا مربوط به استان سمنان، یک بنا استان آذربایجان غربی، هشت بنا استان لرستان و شش بنا مربوط به استان کردستان بود.

از نکات مورد تاکید وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در این جلسه اولویت دادن به صنایع‌دستی و حمایت از آن در واگذاری‌ها بود. به گفته دکتر مونسان هر بنایی که پتانسیل خدمات‌دهی به صنایع‌دستی را دارد به صورت قرارداد مدیریت بهره‌برداری به بخش خصوصی سپرده شود و مدیران کل استانی در واگذاری‌ها دید حمایتی از حوزه صنایع‌دستی را مدنظر قرار دهند. تجدید نظر در تنظیم قرارداها بر اساس چارچوبی هماهنگ برای نحوه واگذاری‌ها و ابلاغ آن به تمامی استان‌ها از دیگر نکات مورد تاکید دکتر مونسان در این جلسه بود.

همچنین از استان آذربایجان غربی مدرسه هدایت ارومیه که در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دارد مورد بررسی قرار گرفت. فروش این بنا که نفیس تشخیص داده شد، مورد انتقاد وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قرار گرفت و به صراحت اعلام کرد: «باید جلوی فروش این بنای نفیس گرفته شود، وزارت راه و شهرسازی حق فروش بناهای باارزش و تاریخی را ندارد. این کار خلاف قانون است و در این راستا مکاتبات لازم با دستگاه‌های ذیربط انجام خواهد شد.»

انتهای پیام/

کد خبر 1400020774

برچسب‌ها