راه‌اندازی ۳۰ کارگاه مرمتی در سطح استان سیستان و بلوچستان

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان گفت: «از ابتدای سال ۹۹ تاکنون ۳۰ کارگاه مرمتی در سطح استان راه‌اندازی شده است.»

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان، استان سیستان بلوچستان دارای ۳۰۲۴ اثر شناسایی‌شده و ثبت‌شده در فهرست آثار ملی و جهانی است که از ین تعداد ۱۶۶۶ اثر غیرمنقول و ۲۰۸ اثر منقول است. این استان دارای ۸۸ اثر ناملموس و ۱۵ اثر طبیعی است.

حفظ و مرمت این آثار در اولویت حوزه میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قرار دارد و برخی از آثار نیز به صورت مستمر مورد مرمت قرار می‌گیرند. 

راه‌اندازی ۳۰ کارگاه مرمتی در سیستان و بلوچستان

منصوره ملاالهی معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان در این باره اظهار کرد: «در سال گذشته تعداد ۳۰ کارگاه مرمتی در سطح استان راه‌اندازی شد.»

این کارگاه‌ها با اعتباری بالغ بر ۳۰ میلیارد ریال فعال شدند و از مهم‌ترین آن‌ها مرمت بافت ناهوک سراوان، قلعه دزک، باغ خالصه بمپور، خانه یاغی‌زهی، قلعه سرباز، خانه امیرشهریار خمکی، مقابر جالق، قلعه حیدرآباد خاش، گاراژ ملک زاهدان، قلعه قصرقند، دبستان قلنبر است. 

همچنین نورپردازی نمای بیرونی سه بنای ارگ سه‌کوهه، قلعه ناصری و آرامگاه سیدغلامرسول در سال گذشته انجام شد. 

ثبت ۱۴ اثر از آثار استان سیستان و بلوچستان در فهرست آثار منقول کشور

در سال گذشته تعداد ۱۱ اثر ناملموس، چهار اثر طبیعی، ۱۱ اثر غیرمنقول و ۱۴ اثر منقول از استان سیستان و بلوچستان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. 

از ابتدای سال گذشته تاکنون نیز ۱۵۰۰ اثر از استان سیستان و بلوچستان در سامانه جامع ثبت شده است.

تعیین حریم ۲ محوطه تاریخی

ضوابط و نقشه عرصه و حریم سه بنای قلعه بمپور، باغ خالصه و محوطه اسلامی در اطراف قلعه بمپور در جلسه شورای حریم کشور مصوب شد. 

تعیین حریم محوطه شهر دراز و بررسی باستان‌شناسی و گمانه‌زنی به منظور مشخص‌شدن مسیر پروژه خط لوله انتقال گاز نیز انجام شده است. 

تعیین عرصه و حریم باغ نیل جلگه چاه‌هاشم شهرستان دلگان نیز در حال انجام است و به‌زودی مراحل بررسی باستان‌شناسی و مستندنگاری منطقه رامرود در شهرستان هامون آغاز می‌شود. 

سامان‌دهی ۲۴۰۰ شیء از اشیای مخزن موزه منطقه‌ای جنوب شرق 

سامان‌دهی ۲۴۰۰ شیء از اشیای مخزن موزه منطقه‌ای جنوب شرق در زاهدان با اعتباری بالغ بر ۲۴۰ میلیون ریال در دستور کار این حوزه قرار گرفت.

در راستای سامان‌دهی اموال فرهنگی_تاریخی مخزن موزه زاهدان اعتباری بالغ بر ۲۴۰ میلیون ریال از سوی اداره‌کل موزه‌ها به این امر اختصاص یافت. 

با اعتبار یادشده اقداماتی از جمله کارشناسی، تهیه شناسنامه عمومی و تخصصی، تهیه تصاویر دیجیتالی اشیا، عکاسی و در نهایت ثبت این آثار در سامانه جام انجام شد. 

مخزن موزه در حدود ۷هزار شیء حاصل از کاوش‌ها و بررسی‌های باستان‌شناسی در دوره‌های مختلف در خود جای داده است که تعدادی از آن‌ها در سال‌های گذشته سامان‌دهی و در نرم‌افزار سامانه جام ثبت شده است. 

اجرای طرح پایش محیطی موزه‌های سیستان و بلوچستان

استان سیستان و بلوچستان دارای ۹ موزه است که طرح پایش محیطی موزه‌های استان با عنوان موزه سبز در چهار موزه شامل موزه منطقه‌ای جنوب شرق، موزه مردم‌شناسی سیستان، موزه باستان‌شناسی شهرسوخته و موزه محلی سراوان انجام شد. 

هدف از اجرای این طرح مطالعه و بررسی شرایط محیطی موزه‌ها، ارزیابی منابع روشنایی، دما، رطوبت و سایر فاکتورهای محیطی و ارزیابی شاخص‌های استاندارد موزه‌های استان است. 

مرمت سه نسخه خطی با اعتبار ۲۰۰ میلیون ریال و مرمت ۱۰۳ سکه مربوط به مخزن موزه منطقه‌ای جنوب شرق کشور نیز انجام شده است. 

اجرای پروژه موزه سبز شهرسوخته موزه مردم‌شناسی سیستان و موزه محلی سراوان و موزه منطقه‌ای جنوب شرق و مرمت آبنمای موزه بزرگ زاهدان، انجام سیستم آبیاری تحت فشار و نصب تابلوی موزه منطقه‌ای جنوب شرق نیز از اقدامات دیگر حوزه میراث‌فرهنگی در سال گذشته است.»

انتهای پیام/

کد خبر 14000208433308

برچسب‌ها