آغاز عملیات مرمت اضطراری آثار نقاشی هنرمندان شاخص گیلانی در موزه رشت

معاون میراث‌فرهنگی گیلان از آغاز عملیات مرمت اضطراری آثار نقاشی‌ به جا مانده از حبیب محمدی و بهمن محصص دو هنرمند شاخص گیلانی خبر داد.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان در روز 11 اردیبهشت‌ماه، ولی جهانی با بیان این خبر گفت: «موزه رشت به عنوان یکی از موزه‌های سرآمد کشور به لحاظ ذخایر آثار فرهنگی، تاریخی و مردم‌شناسی، آثار شاخصی از دوره‌های مختلف تاریخی و معاصر را در خود جای داده است.»

معاون میراث‌فرهنگی گیلان افزود: «اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان قصد دارد به زودی، از مجموعه آثار نفیس و کم‌نظیر، شامل 60 اثر تصویرسازی و نقاشی، متعلق به حبیب محمدی و بهمن محصص، دو تن از هنرمندان پیشرو و تأثیرگذار در زمینه گرافیک و نقاشی ایران رونمایی کند.»

جهانی با اشاره به آغاز مرمت اضطراری این آثار اضافه کرد: «مرمت و سامان‌دهی آثار نقاشی این دو هنرمند گیلانی در سبک‌های مختلف همچون رنگ‌روغن، آبرنگ، سیاه‌قلم، آب‌مرکب، بعد از سال‌ها انتظار و با پیگیری‌های صورت‌گرفته توسط مسعود حلاج‌پور، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان برای جذب اعتبارات استانی و همکاری دستگاه‌های اجرایی نظیر سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، توسط گروه مرمتی متخصص در زمینه آثار گرافیکی و نقاشی در کارگاه موزه باستان‌شناسی رشت آغاز شده است.»

او گفت: «مرمت و سامان‌دهی اطلاعاتی این 60 اثر ارزشمند، از ابتدای اردیبهشت ماه آغاز و کلیه مراحل به صورت علمی و تخصصی، توسط کارشناسان مرمتی در حال اجراست و پس از اتمام مراحل پروژه، با برنامه‌ریزی‌های اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان این آثار در چند مرحله به معرض نمایش گذاشته خواهند شد.»

سید محمد حبیب محمدی، مجسمه‌ساز و پدر نقاشی مدرن گیلان متولد 1283 هجری خورشیدی در شهرستان لاهیجان است. طبیعت و زندگی شهری جایگاه مهمی در آثار این هنرمند داشته و نقاشی‌های او به سبک امپرسیونیسم بی‌رمق، با رنگ‌های غلیظ و ضربه‌ قلم‌های قوی،تصاویری از کوچه‌ها، خانه‌ها، باغ‌ها و محله‌های قدیمی نظیر ساغریسازان و باغ محتشم را به تصویر می‌کشد.

او اولین نقاش در رشت است که آموخته‌های آکادمیک خود را به هنرآموزان انتقال داده که از جمله شاگردان ایشان می‌توان به هنرمندان برجسته‌ای چون بهمن محصص، آیدین آغداشلو، قاسم حاجی‌زاده و حسین محجوبی اشاره کرد.

بهمن محصص‌، دیگر هنرمند تصویرگر شاخص گیلانی، در 10 اسفندماه 1309 در رشت متولد و در رشته‌هایی نظیر مجسمه‌سازی، نقاشی و مترجمی به فعالیت پرداخت. او به اعتقاد کارشناسان از جمله برترین هنرمندان نوگرای ایرانی به حساب می‌آید و آثار نقاشی آوانگارد او از آثار معتبر نقاشی مدرن ایران محسوب می‌شود. این هنرمند گیلانی در 6 مرداد 1389 در شهر رم ایتالیا درگذشت.

انتهای پیام/

کد خبر 1400021126

برچسب‌ها