از مرمت 70 اثر تاریخی تا ثبت 37 اثر ملی در سمنان

در حوزه میراث‌فرهنگی در سال ۹۹ اقدامات گسترده‌ای در استان سمنان انجام شده که مرمت 70 اثر تاریخی، ثبت 37 اثر ملی، تهیه ضوابط اختصاصی بافت‌های تاریخی شهرستان‌های استان و مستندنگاری کاروانسراهای تاریخی استان از جمله این اقدامات بوده است.

استان سمنان یکی از غنی‌ترین، کهن‌ترین و اثرگذارترین استانهای کشور در حوزه آثار تاریخی به شمار رود و در حال حاضر دارای بیش از 845 اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی است و بیش از  3 اثر نیز در استان در حال پیگیری برای ثبت جهانی است، بسیاری از آثار، اماکن و عرصه‌های تاریخی فرهنگی نیز در دست شناسایی و ثبت است.

استان سمنان دارای بيش از 1147 اثر تاريخی شناسايی شده است و جنگل ابر شاهرود به‌عنوان بخشی از پرونده جنگل‌های هیرکانی ایران در مجموعه میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.

هشت کاروانسرای استان سمنان در مجموعه ثبت جهانی کاروانسراهای ایران قرار دارند و این پرونده در حال گردآوری و آماده‌سازی است.

استان سمنان دارای حدود 100 قلعه تاریخی ثبت شده در فهرست میراث ملی کشور و بیش از 300 قلعه تاریخی واجد ارزش تاریخی و فرهنگی شناسایی شده است.

36 کاروانسرا در استان سمنان قرار دارد که بیشترین تعداد کاروانسراهای کشور در یک استان به شمار می‌رود.

این استان دارای 13 بافت تاریخی مصوب است که مهم‌ترین آن‌ها بافت تاریخی شهر سمنان با 357 هتکار وسعت، شهمیرزاد با 288 هکتار وسعت، بافت‌های تاریخی شاهرود، دامغان، کلاته‌خیج و مهدی‌شهر است.

ثبت 37 اثر تاریخی استان در فهرست ملی

37 اثر تاریخی، طبیعی و معنوی استان سمنان در سال گذشته در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.  این تعداد شامل 11 اثر غیرمنقول تاریخی فرهنگی، شش اثر منقول تاریخی‌فرهنگی، هشت اثر طبیعی، 10 اثر معنوی (ناملموس) و دو حریم تاریخی استان است.

مرمت 70 اثر تاریخی در استان

یکی از اقدامات شاخص استان، مرمت و سامان‌دهی آثار تاریخی است و بیش از 70 اثر تاریخی در سال گذشته و در سراسر استان مرمت و سامان‌دهی شده است.

حفاظت، آماده‌سازی و مرمت پایگاه مجموعه تاریخی بسطام و خرقان با انجام مرمت آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی شامل محوطه‌سازی، جداره‌سازی تپه کولی خرقان، تقویت دیوارهای غربی آرامگاه و منار سلجوقی بسطام، تهیه طرح مطالعاتی و تقویت بستر منار سلجوقی با صرف 9 میلیارد ریال انجام شده است.

سامان‌دهی و مرمت محوطه تپه حصار دامغان نیز با مرمت بدنه‌ها و بسترهای تاریخی، اجرای مسیر (چوبی)، اجرای کاه‌گل حفاظتی، اجرای نشانه‌های بتنی عرصه و حریم با صرف 20 میلیارد ریال اعتبار انجام شده است.

مرمت و احیای کاروانسراهای استان سمنان شامل مرمت و احیای کاروانسراهای آهوان، بدشت، لاسجرد، قصر بهرام، عباس‌آباد و محمدآباد پل ابریشم در سال گذشته اجرا شد.

مرمت حمام چهارسوق شاهرود از دیگر اقدامات انجام شده است که شامل مرمت بام، بندکشی دیوارها، پی‌بندی، کاه‌گل و سیم‌گل دیوارهای این بنای تاریخی با صرف 400 میلیون ریال اعتبار است.

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان در این رابطه گفت: «مرمت و سامان‌دهی مجموعه تاریخی چشمه‌علی دامغان نیز با انجام محوطه‌سازی و اجرای سنگفرش، نورپردازی و اجرای قسمتی از مبلمان، تخریب و برچیدن الحاقات، اجرای کاه‌گل و سیم‌گل دیوارها با صرف 10 میلیارد ریال اعتبار انجام شد.»

حمیدرضا دوست‌محمدی به انعقاد قرارداد تهیه ضوابط اختصاصی بافت‌های تاریخی مهدی‌شهر، شهمیرزاد و روستای بیابانک اشاره کرد و افزود: «مطالعات مستندنگاری کاروانسراهای تاریخی استان با صرف اعتباری بالغ‌ بر 6 میلیارد ریال انجام شد.»

او  اضافه کرد: «مرمت، سامان‌دهی و ترمیم موضعی بافت‌های تاریخی مجن، سمنان و روستای فرومد با اعتباری بیش از 6 میلیارد و 500 میلیون ریال انجام شد.»

حفاظت و مرمت 130 شی‌ء تاریخی و 13 نسخه خطی

معاون میراث‌فرهنگی استان سمنان نیز از حفاظت و مرمت 130 شی‌ء تاریخی و 13 عدد نسخه خطی در استان و در سال گذشته خبر داد و اضافه کرد: «موزه یخچال قاطول در روستای قاطول گرمسار در سال گذشته راه‌اندازی شد و در همان سال تعداد 550 نفر بازدیدکننده داخلی داشته است.»

بازدید 14 هزار گردشگر داخلی و خارجی از موزه‌های استان

مصطفی یغمائیان گفت: «در سال گذشته بیش از 9هزار گردشگر داخلی و بیش از 5هزار نفر گردشگر خارجی از موزه‌های استان بازدید کردند.»

او افزود: «14 موزه خصوصی و دولتی در استان سمنان و زیر نظر  این اداره‌کل فعالیت دارند.»

انتهای پیام/

کد خبر 14000212377155

برچسب‌ها