برگزاری چهارمین جلسه شورای پژوهشی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی

چهارمین جلسه شورای پژوهشی به ریاست دکتر علی‌اصغر مونسان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و با حضور اعضای شورا امروز یکشنبه دوازدهم اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ در سالن فجر وزارتخانه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار میراث‌آریا، در این جلسه روند اجرای مصوبات شورا در سال ۹۹ مورد بررسی قرار گرفت. همچنین موضوعات پژوهشی و مطالعاتی حوزه‌های تخصصی در سال ۱۴۰۰ تعیین تکلیف و موضوعاتی برای تصویب و اجرا در سال جاری ارائه شد.

اعمال برخی تغییرات ساختاری پژوهشگاه و جذب نیروهای نخبه براساس معیارهای مشخص، انتخاب طرح‌ها و موضوعات پژوهشی طبق  اولویت‌های سه حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، پیگیری روند عقد قراردادها و پیشرفت طرح‌ها از سوی معاونت‌های مربوطه همچنین به کارگیری و راه‌اندازی سامانه‌های هوشمند از نکات مورد تاکید دکتر مونسان در این جلسه بود.

در جلسه فوق میزان بودجه پژوهشی سال 99، ۲ میلیارد و 500 میلیون تومان اعلام شد که بر اساس آن پنج طرح پژوهشی در مرحله اجرا قرار گرفت. طرح مدیریت پروژه تعالی فناوری اطلاعات بر مبنای مدل جایزه دولت الکترونیک، طرح تنقیح قوانین و مقررات میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، مطالعه و تدوین سند برنامه ایجاد شبکه‌ ترویج برند ملی گردشگری ایران با رویکرد ترویج مشارکتی، طرح ارائه راهکارهای اجرایی در راستای توسعه صادرات صنایع‌دستی ایران به بازار روسیه و تهیه نظام‌ فنی و اجرایی اختصاصی مربوط به بناها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی پنج طرح مصوب شده در دومین جلسه کارگروه پژوهشی بودند که در سال 99 پس از اخذ کد سمات توسط دانشگاه‌ها و موسسات مطالعاتی انتخاب شده از طریق فراخوان به اجرا درآمدند.

میزان بودجه حوزه پژوهشی در سال جاری نیز 4 میلیارد تومان اعلام شد و در این جلسه 15 طرح‌ مورد بررسی قرار گرفت.

در حوزه میراث‌فرهنگی طرح ملی ایجاد سامانه GIS حرایم آثار ملی که بر اساس قانون از اولویت‌های وزارتخانه محسوب می‌شود و طرح تدوین ساز و کارهای اجرایی و دستورالعمل بهره‌برداری از بناهای تاریخی توسط بخش خصوصی و طرح تدوین مقررات ارتقای کیفیت و استانداردسازی مصالح سنتی در مرمت مورد تصویب شورا قرار گرفت.

طرح برنامه راهبردی توسعه گردشگری روستایی کشور با رویکرد توسعه محصولات و خدمات جدید گردشگری، برنامه راهبردی توسعه گردشگری سلامت و شناسایی، ارزیابی و رتبه‌بندی روستاهای هدف گردشگری طرح‌های تصویب شده در حوزه گردشگری بودند.

همچنین در حوزه صنایع‌‌دستی مدل برآورد میزان فروش صنایع‌دستی در داخل و خارج از کشور، ارائه راهکارهای اجرایی در راستای تجاری‌سازی صنایع‌دستی کشور منتهی به ارائه سند رصد، شناسایی ذینفعان صنایع‌دستی کشور شامل تولیدکنندگان، صادرکنندگان، تامین‌کنندگان و برآورد نقش آن‌ها در زنجیره تولید، بررسی راهکارهای ورود صنایع‌دستی در سبد سوغاتی گردشگران - مطالعه موردی شهرهای زیارتی مشهد، قم و شیراز- تصویب شد.

انتهای پیام/

کد خبر 14000212453073

برچسب‌ها