ساماندهی و مرمت بنای تاریخی حسینیه امینی‌ها

معاون میراث‌فرهنگی استان قزوین از ساماندهی و مرمت بخش‌هایی از بنای تاریخی حسینیه امینی‌ها خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قزوین احسان نورانی روز دوشنبه 20 اردیبهشت 1400 با اعلام این خبر گفت: «بنای تاریخی حسینیه امینی‌ها واقع در خیابان مولوی و بخشی از بافت تاریخی قزوین از بناهای ارزشمند به یادگار مانده از دوره قاجار است که با توجه به ویژگی‌های معماری و تزئینات چشم‌نواز به‌ کار‌ رفته در این بنا یکی از جاذبه‌های مورد توجه گردشگران در قزوین به شمار می‌رود.»

نورانی با اشاره به مرمت این بنا اظهار کرد: «در این پروژه مرمت و ساماندهی زیرزمین بنا از محل اعتبارات اداره‌کل و ارسی‌ها با مشارکت متولی تحت نظارت کارشناسان فنی حوزه معاونت میراث‌فرهنگی انجام می‌شود و تا پیش از پایان نیمه نخست امسال به پایان خواهد رسید.»

خانه و حسینیه امینی‌ها از بناهای تاریخی منحصر به فرد قزوین است که در سال ۱۲۷۵هجری قمری در دو طبقه به دست مرحوم محمدرضا امينی از تجار معتبر این شهر ساخته شده و بخشی از آن وقف حسینیه شده است. زیباترین قسمت این عمارت شامل سه تالار دارای تزئینات گچ‌بری، مقرنس‌کاری، آیینه‌کاری، نقاشی پشت‌شیشه، منبت، نقاشی روی چوب و ... است. این اثر تاریخی در سال 1327 به شماره 377 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1400022057

برچسب‌ها