نقش روابط‌عمومی در توسعه کسب‌وکار‌های حوزه گردشگری و صنایع‌دستی

امروزه با پیشرفت فنّاوری و فعالیت روزافزون کاربران در فضای مجازی، نیاز حضور تأسیسات گردشگری در این بسترها را پررنگ‌تر می‌کند.

از زمانی که روابط‌عمومی الکترونیک که به لحاظ مفهومی فرقی با روابط‌عمومی سنتی ندارد در مجموعه‌ها رواج یافت، نیاز حضور در فضای مجازی هم پررنگ‌تر شد. 

در روابط‌عمومی الکترونیک دیگر از کاغذ استفاده نمی‌شود و شاید وجه تمایز اصلی روابط‌عمومی الکترونیک و روابط‌عمومی سنتی به لحاظ شکلی در همین نکته پنهان باشد؛ و نیاز هر روابط‌عمومی ابزار است و ابزارها برای رسیدن به اهداف مجموعه کمک شایانی می‌کنند. 

امروزه اینترنت کار روابط عمومی‌ها را آسان‌تر کرده و کاربران فضای مجازی به‌واسطه استفاده از سایت‌ها، شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها با سرعت بیشتر به اطلاعات موردنیاز خود دسترسی پیدا می‌کنند. 

یکی از مزیت‌های اصلی روابط عمومی‌های امروزی یا به عبارتی روابط‌عمومی الکترونیک، تعاملی بودن ارتباطشان با کاربران است. 

بارونق سایت‌های کسب‌وکارهای حوزه‌های گردشگری و صنایع‌دستی، نیاز یک روابط‌عمومی با مهارت‌های بازاریابی در فضای مجازی برای تأسیسات روزبه‌روز مهم‌تر می‌شود. 

این روزها مدیر هر مجموعه‌ای در حوزه‌های گردشگری و صنایع‌دستی برای بازاریابی و جذب مشتری، می‌بایست اطلاعات بروز مجموعه خود را در دسترس کاربران اینترنت قرار دهد، اما به دلیل اینکه شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها دارای هوش مصنوعی بوده و روزبه‌روز شاهد تغییرات بسیار زیادی در آن‌ها هستیم، هر مجموعه نیازمند فردی خبره به‌عنوان روابط‌عمومی است. 

روابط‌عمومی، نقشی بسیار مؤثر در بهبود وضعیت هر مجموعه‌ای دارد و به هر نحوی ایجاد تعامل سازنده در درون و برون مجموعه از وظایف آن است. 

اگر بخواهیم روابط‌عمومی هر مجموعه‌ای در حد مطلوب فعالیت کند، بایستی در درجۀ اول جایگاه روابط‌عمومی تثبیت و تقویت شود و در مراحل بعد تدوین ساختار و اساسنامه روابط‌عمومی، داشتن نیروی کافی برای انجام وظایف مربوطه و مجهز شدن به ابزارهای نوین ارتباطی موردتوجه قرار گیرد. 

یکی از مؤلفه‌های مهم در روابط‌عمومی، داشتن نیروی خبره و ماهر است، چراکه نیروی ماهر با داشتن کم‌ترین تجهیزات و ابزارها بیشترین خروجی را برای توسعه کسب‌وکار مجموعه به عمل می‌آورد. 

کارشناس روابط‌عمومی با توجه به مسئولیت‌های محوله به او نیازمند برخی ویژگی‌ها از قبیل مهارت فنی، دانش و مهارت تخصصی، سوابق تجربی موفق، توانمندی‌های فردی، اخلاق و منش متناسب و احساس تعهد نسبت به مجموعه و جامعه است. 

فرد شاغل در روابط‌عمومی می‌بایست توانمندی‌های فردی نظیر پژوهش افکار عمومی، سخنوری، قدرت بیان، قلم توانا، توانمند در تجزیه‌وتحلیل مسائل، دارای سعه‌صدر که در پرتو آن‌ها بتواند تعامل مطلوب و مؤثری را در روابط سازمانی برقرار کند را داشته باشد. 

روابط‌عمومی، درگاه مجموعه بین درون سازمان و مخاطبان است و نیز راهنمای خوبی برای مخاطبان است و بین رضایت مخاطبان و پایداری مجموعه ارتباط مستقیمی وجود دارد. 

امروزه هر فردی برای خرید یا استفاده از خدمات هر کسب‌وکاری در مرحله اول به دنبال دریافت اطلاعات لازم از سایت‌های معتبر یا شبکه‌های اجتماعی است و روابط‌عمومی هر مجموعه‌ای این وظیفه را دارد که اطلاعات موردنیاز مخاطبان را آماده و به هر نحوی در بستر اینترنت قرار دهد. 

به‌هرحال جامعه امروزی با پیشرفت فنّاوری همراه بوده و این در حالی است که برخی کسب‌وکارهای حوزه‌های گردشگری و صنایع‌دستی فاقد روابط‌عمومی بوده وازدید مخاطبان اینترنت و شبکه‌های اجتماعی دور هستند و داشتن روابط‌عمومی در مجموعه آغاز توسعه کسب‌وکار هر مجموعه‌ای خواهد بود.

انتهای پیام/

کد خبر 1400022614369

برچسب‌ها