تنیدن تار و پود عشق با تلفیق هنر و صنعت

علیرضا به‌رقم از جوانان نخبه و فعال در حوزه صنایع‌دستی است که معتقد است تلفیق هنر با صنعت را تنها با تار و پود عشق می‌توان به هم تنید.

او متولد ۱۳۶۷ در لالجین، شهرجهانی سفال، از هنرمندان جوانی است که با افتخار آفرینی در برنامه «عصر جدید» پربیننده‌ترین برنامه تلویزیونی ایران، خوش درخشید. 

از نحوه آغاز فعالیتتان در حوزه هنر صنایع دستی بگویید. 

من از دوران کودکی به هنر سفالگری روی آوردم که سفالگری در خانواده ما موروثی است. پدر و پدربزرگ من از اساتید برجسته لالجین بوده و از اجداد پدری این هنر زیبا به من، ارث رسیده است و با عشق به این کار مشغولم. 

برای سامان‌دهی بهتر کارهای‌تان چه فعالیتی کرده‌اید؟ 

برای ساماندهی هرچه بهتر فعالیت خود، شرکتی را با نام «شرکت نقش برجسته به‌نگار» ایجاد کرده و با این برند فعالیت‌های هنری خود را ادامه می‌دهم. گروه هنری به‌نگار در راستای ارج نهادن به هنر اصیل و ناب ایرانی که نشان از خلوص و بی‌همتایی این نگین پرنقش بر انگشتری فرهنگ و آداب بی‌مثال ایرانیان است و با نیت تلفیق هنر با صنعت که تار و پودش را تنها با عشق می‌توان به هم تنید، واحدی را به نام شرکت نقش برجسته به‌نگار تاسیس کردم. این شرکت با ایجاد بستری مناسب و یاری گرفتن از اساتید و هنرمندان بزرگ و موفق به آفرینش‌های بدیع و ماندگار با الهام از هنر اصیل ایرانی شده که امیدواریم همچون همیشه تحسین هر بیننده‌ای را به همراه داشته باشد. 

از تجربیات و افتخارات گروه خود برایمان بگویید. 

این گروه هنری تجلیل شده در کتاب هنرمندان ایران و تجلیل شده در کتاب نقش آفرینان ایران زمین را در کارنامه خود داشته و کسب عنوان هنرمند برتر سال ۹۱ استان همدان، کارشناس سفال و نقش برجسته در اولین نمایشگاه و جشنواره صنایع‌دستی محصولات و سبک زندگی ایرانی، آفریقایی و عربی در مصلای تهران، دریافت لوح تقدیر از استاد محمود فرشچیان، عضویت هیئت مدیره و داور چند انجمن و جشنواره هنری در استان همدان و کسب چندین مقام استانی و کشوری را در کارنامه فعالیتی خود دارد. 

به برخی از اهداف همسو با فعالیت‌های اصلی گروه اشاره می‌کنید؟ 

تکنیک نقش برجسته سفال در دانشگاه‌ها و آموزشگاه‌های خصوصی سراسر کشور به دلیل شیوه و تکنیک‌های نوین گروه به‌نگار تدریس می‌شود که تدریس این این موارد در دانشگاه‌ها و آموزشگاه‌های خصوصی محبوبیت ویژه‌ای پیدا کرده است. 

آموزش غیرحضوری در ایران و چند کشور خارجی از دیگر فعالیت‌های این گروه است که با این شیوه علاقه‌مندان در سراسر جهان از طریق پکیج آموزشی که توسط هیئت مدیره گروه برنامه‌ریزی شده آموزش می‌بینند و هنرجو مراحل آموزش خود را طی مدت دوره، تحت نظارت و حمایت گروه طی می‌کند که این پکیج آموزشی شامل ابزار مخصوص فعالیت هنری و یک لوح فشرده است که با شش کلیپ آموزشی تمام مراحل اجرا را به هنرجو آموزش می‌دهد. 

گردآوری کتاب «نقش برجسته به زبان ساده» برای استفاده در مراکز آموزشی از دیگر فعالیت‌های این گروه است. این کتاب که به‌زودی منتشر می‌شود با کمک چند تن از اساتید هنرهای تجسمی کشور و با ارجاع به کتاب‌های مرجع مرتبط نگارش شده و آموزش نقش برجسته را به زبانی ساده و گویا بیان می‌کند. 

برخی از کارهای فاخرتان را برای ما معرفی کنید. 

ساخت بزرگ‌ترین نقش برجسته یکپارچه و همچنین بزرگ‌ترین چهره ساخته شده با سفال جهان مربوط به پرتره محمدعلی فرشچیان به سفارش بیمارستان تخصصی قلب و عروق فرشچیان برای تجلیل و قدردانی از خانواده محمدعلی فرشچیان انجام شد که طی شش ماه این نقش برجسته، طراحی اجرا و نصب شد، تابلوهای لابی و طبقات برج‌های دوقلوی سپید همدان، تابلو نقش برجسته خطوط مترو تهران، سالن اجلاس اصفهان، اجرای تابلوی یادبود جهانی شدن لالجین و المان جهانی شدن این شهر بعنوان شهرجهانی سفال، نقش برجسته نمای دادگستری ارومیه، نقش برجسته فرودگاه بین المللی کیش، بیمارستان شیخ انور سلیمانیه عراق و ساخت ده‌ها مجسمه درنقاط مختلف کشور و جهان از جمله فعالیت‌های این گروه است. 

در خصوص شرکت در برنامه عصر جدید برایمان بگویید. 

من و دوستانم با اجرای نقش برجسته «جانِ میراث» به موضوع وندالیسم (تخریب و سرقت آثار باستانی) پرداخته که برلزوم حفظ و حراست از این آثار اشاره می‌کرد و باعث تحولی در بیان این چنین دغدغه‌ها، برای نخستین بار در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران پرداخته شد. 

افتخارآفرینی در برنامه «عصر جدید» پربیننده‌ترین برنامه تلویزیونی ایران از جمله افتخارات این گروه است. گروه هنری به‌نگار پس از انتخاب اولیه توسط اساتید استعدادیابی برنامه عصر جدید، موفق به افتخار آفرینی در دو مرحله، با کسب تمامی آرای هیئت داوران شد. حفظ محیط‌زیست در مرحله نخست و حفظ آثار تاریخی و ملی در دومین مرحله مسابقه، دغدغه و موضوعاتی بود که توسط گروه با سناریوی جذاب به نمایش درآمدند و موجب شگفتی داوران و مخاطبان شد. 

به ویژه اجرای دوم، با عنوان «جانِ میراث» باعث تحولی در بیان این چنین دغدغه‌ها برای نخستین بار در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران شد که به موضوع وندالیسم (تخریب و سرقت آثار باستانی) و لزوم حفظ و حراست از این آثار اشاره می‌کرد. 

از دیگر کارهایی که درآینده نزدیک انجام خواهید داد برایمان بگویید؟ 

اجرای زنده ساخت نقش برجسته در شبکه تلویزیونی العالم و حضور فعال در رویدادها و نمایشگاه‌های صنعت ساختمان در کشورهای حاشیه خلیج فارس را از دیگر فعالیت‌های این گروه است. اجرای تابلو نقش برجسته اماکن دیدنی و مشاهیرهمدان در مجموعه غارعلیصدر، تابلوی اماکن باستانی عراق، نقش برجسته نمای کتابخانه ملی اراک، مجموعه تابلوهای جام جهانی ۲۰۲۲ قطر و ده‌ها پروژه دیگر از جمله فعالیت‌های آتی این گروه است. 

مزایا و تبحر شما در زمینه کتیبه کاری چیست؟ 

ضمانت آثار در برابر عوامل جوی، تولید و توزیع لعاب‌های یک بار پخت تا چهار بار پخت در سراسر کشور، استفاده از ماده‌های جدید و بروز دنیا جهت استفاده در شرایط جوی و موقعیت‌های مکانی خاص، تلفیق هنرهای سنتی ایران بر اساس موازین زیبایی شناختی نوین، شیوه جدید در اجرا و فرم‌دهی کتیبه خط‌ها و قابل اجرا با هر نوع خط، حجم و اندازه، بهره‌گیری از اتاق فکر متخصص برای ایده‌پردازی، نوآوری و ایجاد تکنیک‌های جدید، بهره‌گیری از آزمایشگاه بدنه و مواد اولیه با پیشرفته‌ترین دستگاه‌های دنیا از جمله این توانمندی‌هاست. 

 

انتهای پیام/

کد خبر 1400022688948

برچسب‌ها