موزه‌ها تجلی‌گر هویت تاریخی استان کهن سمنان

موزه‌ها بهترین مکان برای به نمایش گذاشتن تاریخ، هویت، فرهنگ و گذشته مردم هر منطقه هستند که بنا به کاربردی که دارند می‌توانند مجموعه‌ای از آثار باستانی، صنعتی، هنری و اشیای باارزش را به معرض نمایش بگذارند. با توجه به اینکه 14 موزه دولتی و خصوصی زیر نظر اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان فعالیت دارند و این موزه‌ها تجلی‌گر هویت تاریخی استان هستند، به معرفی مختصر این موزه‌ها می‌پردازیم.

موزه اقوام گرمسار

در موزه اقوام می‌توانید با فرهنگ گذشته مردم گرمسار به‌خوبی آشنا شوید، در این موزه  اشیای مردم‌شناسی و تعدادی مجسمه برای نشان دادن برخی مشاغل، پوشش‌ها و نحوه زندگی اقوام مختلف ساکن در شهرستان گرمسار در معرض دید عموم قرار دارد. موزه اقوام در مرکز شهر گرمسار، بلوار آیت ا.. کاشانی، خیابان سلمان فارسی، کوچه شهید حسین فیصلی واقع شده است.

موزه علم و صنعت گرمسار

اگر می‌خواهید فضای کار کارگران در یک کارخانه پنبه‌پاک‌کنی قدیمی را ببینید، موزه علم و صنعت گرمسار می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌های شما باشد. موزه علم و صنعت تا قبل از سال 1393 به‌عنوان کارخانه پنبه‌پاک‌کنی در گرمسار شناخته می‌شد. این موزه در مرکز شهر گرمسار، ضلع شرقی میدان معلم گرمسار،جنب اداره منابع طبیعی قرار دارد.

موزه گرمابه پهنه سمنان

بنای موزه که بیش از شش قرن است ساخته شده، در گذشته به‌عنوان گرمابه استفاده می‌شده و به همین دلیل و برای حفظ اصالت بنا، هنوز هم نام موزه، «گرمابه پهنه» است، دلیل اضافه شدن «پهنه» به ادامه نام موزه نیز، قرار داشتن موزه در تکیه پهنه سمنان است. اشیائی از جنس سفال خاکستری مربوط به هزاره دوم پیش از میلاد، اشیای دوران اسلامی و مردم‌شناسی در این موزه به چشم می‌خورد. این موزه در میدان امام سمنان، خیابان امام، بازار شیخ علاءالدوله، ضلع غربی تکیه پهنه واقع شده است.

موزه مُهر و سکه کومش

پس از دیدن موزه گرمابه پهنه سمنان و قبل از خروج از تکیه پهنه، می‌توانید سری هم به موزه مهر و سکه بزنید. مُهر و سکه کومش در سال 1393 به‌عنوان اولین موزه تخصصی سکه و مُهر استان سمنان، راه‌اندازی شد. در این مجموعه تخصصی می‌توانید مُهرها، ابزارهای مبادلاتی کالا از قبیل حلقه‌های مبادلاتی، پول‌های اولیه، سکه، اسکناس، سفته و برات و ابزارهای نگهداری پول، که داری قدمت‌های مختلفی از ابتدای تاریخ ایران گرفته تا عصر حاضر را تماشا کنید. این موزه در خیابان امام خمینی، جنب مسجد امام (سلطانی)، تیمچه تکیه پِِهنه، موزه مهر و سکه کومش قرار دارد.

موزه باغ امیر سمنان

عمارت باغ امیر از جمله بناهای تاریخی، دیدنی و معروف سمنان است که در دوره قاجاریه ساخته شده و هم‌جوار با باغ بزرگ امیر اعظم قرار دارد. در این موزه می‌توانید با بخشی از تاریخ سمنان و وسایل مورد استفاده مردم در گذشته شامل بخش‌های چاپ، رادیو، تلفن و مخابرات، اسناد، موسیقی، عکس و سینما آشنا شوید. موزه باغ امیر در سمنان،  میدان معلم به‌طرف میدان مشاهیر، بلوار معلم واقع شده است.

موزه عشایری ایل سنگسر

در این موزه می‌توانید بیش از یک هزار قلم از اشیاء فرهنگی و تاریخی و دست‌افزارهای مورد استفاده در زندگی روزمره ایل سنگسر در دهه‌های گذشته تاکنون را مشاهده کنید. در این مجموعه می‌توانید سیاه‌چادر سنگسری را هم از نزدیک ببینید. سیاه‌چادر سنگسری بزرگ‌ترین نوع سیاه‌چادر در بین ایلات کشور است. این موزه در مهدی‌شهر، خیابان دربند، ابتدای مسیر پیاده‌روی غار دربند، جنب موزه سنگ و فسیل واقع شده است.

موزه سنگ و فسیل دربند

در این موزه فسیل‌هایی از دوره‌های مختلف و حتی با قدمت بیش از 620 میلیون سال به نمایش درآمده است. بخش سنگ این موزه نیز شامل انواع کانی‌ها و سنگ‌های معدنی و زینتی است که از حاشیه ایران مرکزی جمع‌آوری شده است. البته تعداد معدودی از این کانی‌ها متعلق به کشورهای دیگر است. موزه سنگ و فسیل در شهرستان مهدی‌شهر، منطقه دربند، ابتدای مسیر پیاده‌روی غار دربند واقع شده است.

موزه تاریخ شهر دامغان

ابزار کار آهنگری، اسناد و قباله‌ها، لباس‌های محلی، لوازم خانه که در گذشته مورد استفاده قرار می‌گرفته، وقف نامه و بیع‌نامه و... از جمله آثاری است که در موزه تاریخ شهر دامغان به نمایش گذاشته شده است. بسیاری از این آثار، توسط مردم فرهنگ دوست دامغان به موزه اهداء شده‌اند. این موزه در دامغان، میدان امام،  خیابان فروردین، جنب پارکینگ، ساختمان لطفی قرار دارد

موزه آب شاهرود

موزه آب شاهرود اولین موزۀ خصوصی آب (فن‌آوری صنعت آب و سازه‌های آبی کشور) است که در مجموعه تاریخی تکیه سعادت برنجی ایجاد شده است. در این موزه 300 شئ مرتبط با فن‌آوری صنعت آب به نمایش گذاشته شده است. این موزه دارای آرشیوی غنی از فیلم و عکس در رابطه با موضوع آب است.  این موزه در شاهرود، میدان جمهوری، خیابان مصلی، پلاک 43، مجموعه تاریخی تکیه برنجی واقع شده است.

موزه شاهرود

در موزه شاهرود می‌توانید آثار تاریخی و فرهنگی، باستان‌شناسی و مردم‌شناسی متنوعی را مشاهده کنید. در این موزه آثاری مربوط به قبل از میلاد مسیح، دوره پیش از تاریخ و دوره اسلامی، ابزار کارهای تولیدی، دست بافت‌ها و اسناد و قباله‌ها، در معرض نمایش قرار گرفته است. این موزه جنب شهرداری شاهرود قرار دارد.

موزه عرفان شرق بسطام

این موزه در مجموعه تاریخی بسطام و در گنبد غازان خان در نزدیکی آرامگاه بایزید بسطامی قرار دارد.

در این موزه قرآن‌های خطی، ابزار روشنایی (شمعدان) و عکس‌های قدیمی از مجموعه تاریخی بسطام، پیه‌سوزهای سفالی، کشکول‌های چوبی، ظروف چینی دوره صفویه، در منبت‌کاری شده و .... را می‌توانید از نزدیک ببینید. 

* گزارش از سمانه سلطانی‌پور، مسئول روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان

انتهای پیام/

کد خبر 14000227863366

برچسب‌ها