گشایش باب عالی کاخ گلستان پس از نیم‌قرن/ دکتر مونسان: ۵۰۰ پروژه آماده بهره‌برداری است

آیین احیا و بازگشایی ورودی باب عالی کاخ گلستان (سردر شمس‌العماره) با حضور وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی صبح امروز سه‌شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ برگزار شد.

به گزارش خبرنگار میراث آریا، ورودی باب عالی با حضور دکتر علی اصغر مونسان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، محمدحسن طالبیان معاون میراث‌فرهنگی کشور، محمد خیاطیان مهاون توسعه مدیریت و منابع، آفرین امامی مدیر کاخ گلستان، محمدرضا کارگر مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی، مصطفی پورعلی مديركل دفتر ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی افتتاح شد. 

عمارت باب عالی بنایی است در کنج جنوب شرقی محوطه کاخ گلستان که مجموعه را با خیابان ناصرخسرو مرتبط می‌سازد. این بنای دو طبقه دارای حیاطی در جبهه جنوبی و دارای ویژگی‌های شاخص معماری ایرانی است. 

از جمله ویژگی‌های این بنا وجود فضاهای متعدد در طبقه همکف با پوشش‌های قوس‌دار متنوع مزین به تزئینات آجری، گچبری و کاشی‌کاری است که برخی از آن‌ها دارای رسمی‌بندی و نقوش هندسی هستند. 

در طبقه دوم بنا رو به خیابان ناصر خسرو تالاری با شکوه آراسته به گچبری و آیینه‌کاری به نام تالار بلور وجود دارد و ایوان آن محل جلوس شاه بوده است. 

وجود ارسی‌های متعدد و فاخر در فضاهای مختلف عمارت باب عالی از جمله ویژگی‌های برجسته آن است.

۵۰۰ پروژه آماده بهره‌برداری است

دکتر علی اصغر مونسان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در آیین بازگشایی در باب عالی در جمع خبرنگاران گفت: «شکر خدا الان وضعیت میراث‌فرهنگی‌مان خوب است و به صورت مداوم بناهای مختلفی افتتاح می‌شود. چندی پیش بیشتر از ۳۰۰ پروژه توسط رئیس جمهوری افتتاح شد و در حال حاضر ۵۰۰ پروژه دیگر آماده افتتاح داریم، اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است.»

\"\"

او اظهار کرد: «این مجموعه یکی از مجموعه‌های ارزشمند میراث‌فرهنگی کشور است که به ثبت جهانی رسیده و یکی از مراکز مهم برای بازدید گردشگران خارجی است، به طوری که از همه تورهای خارجی به این مجموعه می‌آیند.»

دکتر مونسان افزود: «در بازدیدی که مدتی پیش از مجموعه کاخ گلستان داشتم، این سوال مطرح بود که درب مهم این مجموعه که به سمت ناصرخسرو باز می‌شود و بیشترین‌ تردد انجام می‌شود چرا بسته است.» 

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تصریح کرد: «بیش از نیم قرن است که به واسطه بسته شدن باب عالی بخش‌هایی از کاخ گلستان مورد بازدید قرار نمی‌گیرد، به این منظور به معاونت میراث‌فرهنگی دستور داده شد که این بخش را مرمت کنند و مشکلات آن را بر طرف کنند تا این در باز شده و باعث رونق مجموعه شود. خوشبختانه همکاران تلاش کردند و مرمت این مجموعه انجام شد و امروز شاهد افتتاح آن هستیم.»

او افزود: هر ساله بودجه ثابتی صرف نگداشت بناهای تاریخی می‌شود که این موضوع شامل ماخ گلستان نیز می‌شود. حدود یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان نیز برای مرمت مجموعه باب عالی هزینه شده است.»

دکتر مونسان اظهار کرد: «یکی از کارهای خوبی که در دولت دوازدهم انجام دادیم این بود که تلاش کردیم حق بهره‌برداری از بناهایی که از سطح نفیس پایین‌تر بودند را به مردم بدهیم تا با پول مردم مرمت و نگهداری شود و ما منابع بودجه‌ای خود را صرف بناهای فاخر و مهم کشور کنیم که قابل واگذاری نیستند. به همین منظور در دولت دوازدهم تعداد زیادی از بناها به مردم واگذار شد.»

 

* این گزارش طی برگزاری مراسم تکمیل شده است.

انتهای پیام/

کد خبر 14000228458111

برچسب‌ها