ایزو تنها راه حل برای گردشگری پایدار

ایزو ۲۱۴۰۱ ضمن تقویت خدمات مدیریت و بهبود شهرت اقامتگاه، ارائه خدمات با کیفیت بهتر به مشتریان و بهبود روابط با تأمین‌کنندگان و جامعه محلی را تامین می‌کند.

یک استاندارد بین‌المللی جدید برای ارائه‌دهندگان خدمات محل اقامت جهانگردی، یکی از بزرگ‌ترین و سریع‌ترین بخش‌های اقتصادی جهان است که سالانه باعث مسافرت میلیون‌ها نفر به کشورهای مختلف می‌شود و انتظار می‌رود که تعداد مسافران سالانه ۳/۳٪ تا سال ۲۰۳۰ رشد کند.توسعه استاندارد اقامتگاه‌های هر منطقه راهی است برای گردشگری پایدار که با ترکیب تورلیدرهای بین‌المللی یکی از راه‌های مؤثر و مهم جذب گردشگر است.

گردشگری نه‌تنها روزبه‌روز در حال رشد است، بلکه صنعتی است که موجب تقویت تفاهم و صلح بین کشورها و فرهنگ‌ها می‌شود، میلیون‌ها شغل فراهم می‌کند و در موقعیت ایدئالی قرار دارد تا مستقیماً به ۱۷ هدف سازمان ملل برای پایداری کمک کند.

امکانات اقامتی برای فعالیت‌های گردشگری امری مهم است، بنابراین پتانسیل‌های بسیار زیادی برای بهبود تأثیر آن‌ها بر محیط‌زیست، ارتقا تبادلات اجتماعی و کمک به اقتصاد محلی به روشی مثبت دارد.اما در کشورهای در حال توسعه علیرغم بسیاری از برنامه‌های گردشگری پایدار که توسط اپراتورهای مسافرتی یا سایر سازمان‌های دارای منافع تجاری ارائه شده است، هیچ‌گاه یک استاندارد بین‌المللی واقعاً بی‌طرف برای اقامت وجود نداشته است.

مانوئل اوترو، رئیس کمیته فنی ISO که این استاندارد را ایجاد کرد، در این باره می‌گوید: «ابتکارات زیادی در بازار وجود دارد که ارائه‌دهندگان محل اقامت می‌توانند برای بهبود روش‌های زیست‌محیطی خود به آن‌ها کمک کنند، اما هیچ‌یک از آن‌ها جنبه‌های اجتماعی و اقتصادی را نیز ادغام نمی‌کند.این واقعیت را نیز بایستی پذیرفت که برنامه‌های زیادی برای اسکان پایدار از کشورها و سازمان‌های مختلف در نظر گرفته شده است، اما دانستن اینکه چه چیزی مفید و قابل‌اعتماد است و چگونه می‌تواند نیازهای آن‌ها را تأمین کند، برای چنین امکاناتی دشوار است.»

این استاندارد موردتوافق بین‌المللی است و پیشرفت در بازار گیج‌کننده را فراهم می‌کند و تنها استانداری است که در انواع اقامتگاه‌ها قابل‌اعمال می‌شود و می‌تواند ابزاری برای بهبود مدیریت پایدار باشد.همچنین به تحریک بازار برای پایداری بیشتر در بخش اقامت و در کل صنعت گردشگری کمک خواهد کرد.

الکساندر گاریدو، مسئول گروه کاری درگیر در تهیه استاندارد، افزود: «افرادی که سیستم مدیریت پایداری را بر اساس ISO ۲۱۴۰۱ پیاده‌سازی می‌کنند، می‌توانند به مهمانان خود و به بازار گواهی دهند که مشاغل پایداری هستند.ایزو ۲۱۴۰۱ ضمن تقویت خدمات مدیریت و بهبود شهرت اقامتگاه، ارائه خدمات با کیفیت بهتر به مشتریان و بهبود روابط با تأمین‌کنندگان، کارمندان و جامعه محلی را تأمین می‌کند.»

نبود استانداردها و کدهای بین‌المللی در صنعت گردشگری ما باعث ضررهای بسیاری در رقابت با همسایگان پرقدرتی همچون ترکیه، بحرین، قطر، امارات، آذربایجان خواهد شد، یادمان باشد توریست‌های بین‌المللی در آینده نه‌چندان دور فقط از مناطقی بازدید خواهند کرد که توان اثبات پایدار بودن ناحیه گردشگری خود را داشته باشند و حرکت ما متأسفانه در جهتی است که مناطق پرتوان گردشگری را به سمت پایدار نشدن می‌بریم.

انتهای پیام/

کد خبر 1400022872301

برچسب‌ها