اجرای عملیات مرمتی برای 36  اثر تاریخی استان مرکزی

حفظ و حراست از بناهای تاریخی استان مرکزی از وظایف و اقدامات اساسی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است.

36 عملیات مرمتی اثر تاریخی

مرمت‌های مشارکتی در سراهای کاشانی (بخش سرپوشیده و قسمت روباز)، سرای نبی‌زاده، سرای فلسطین، سرای گلشن و سرای صندوق‌سازها در بازار تاریخی اراک به عنوان یکی از شاخص‌ترین بنای تاریخی استان به انجام رسید. 

از دیگر اقدامات مرمتی سال ۹۹ قلعه سالار محتشم خمین بود که در این عملیات نصب درب ورودی، ایجاد رمپ، احداث دیوار ضلع شمالی بنا و مرمت بخش‌هایی از لبه پشت بام و مرمت بخشهای آسیب دیده پل تاریخی جلماجرد شهرستان خمین انجام شد.
با توجه به اهمیت مجموعه تاریخی مسجد جامع شهرستان ساوه، عملیات مرمتی به صورت مستمر  انجام می‌شود که در سال گذشته انجام دیوارکشی ضلع شمالی مسجد جامع ساوه، استحکام‌بخشی و اجرای اندود سیمان جداره‌های خارجی، برق‌کشی و تعمیر شیروانی مسجد، اجرای اندود کاهگل دیوار تاریخی شهر ساوه، اجرای پوشش فلزی بر روی بنای تاریخی امامزاده سید ابورضا، اجرای پل دسترسی در بنای تاریخی قیز قلعه ساوه و مرمت بخش های آسیب دیده تکیه سلیجرد را از جمله اقدامات انجام شده در حوزه مرمت ابنیه‌های تاریخی این شهرستان می توان برشمرد. همچنین توسط بخش خصوصی با نظارت کارشناسان میراث‌فرهنگی  عملیات مرمت جامع خانه تاریخی جوکار شهر ساوه به اتمام رسید. دیگر اقدامات مرمتی سال ۹۹  اجرای مرمت گنبد آجری امامزاده سهل بن علی آستانه در شهرستان شازند به اتمام رسید.
ثبت 23  اثر میراث فرهنگی
تلاش برای ثبت ملی آثار تاریخی، فرهنگی، طبیعی و غیره در استان از مهم‌ترین اقدامات برای حفاظت از آن‌ها به شمار می‌رود که در همین راستا در سال گذشته با تشکیل پرونده ۲۷ اثر استان در لیست آثار ملی به ثبت رسید.
23 اثر میراث فرهنگی استان شامل بناهای تاریخی، جاذبه‌های طبیعی، صنایع‌دستی و غذاهای محلی از سال گذشته تاکنون در فهرست آثار ملی کشور ثبت‌شده است.
صندوق چوبی بقعه شرقی 72 تن ساروق، سنگ وقف آستانه، درب چوبی امامزاده خاتون استوه از آثار ثبت شده منقول و  چنار سرآسیاب نراق، توت کهنسال قرمز روستا گازران، چنار کهسنال روستای واران از جمله  آثار طبیعی ثبت شده هستند و همچنین خانه محمدتقی مقدس زاده، خانه جوکارر، حمام میدان، اندرونی بارک امیر حشمت محوطه باستان شناسی قالاخ، آب انبار میرزا رضا، کاروانسرای تاج آباد، آب انبار حاج محمد کریم بیگ  از جمله بناهای تاریخی ثبت‌شده استان مرکزی  و گویش آشتیانی شیوه کتابت سیاق آشتیان، نظام تقسیم آب در فراهان، مهارت بافت قالی بزچلو، مراسم بیلداری روستای حسین آباد شازند و نظام تقسیم آب انجدان از جمله آثاری است که در فهرست آثار ملی میراث ناملموس در یک‌ساله گذشته ثبت شد.
ثبت و ساماندهی 30  قلم از اشیا تاریخی فرهنگی استان مرکزی
در سال 99 حفاظت و مرمت اشیاء فرهنگی، تاریخی به تعداد 30 قلم انجام شد و علاوه بر مرمت ابنیه‌های تاریخی و اشیای فرهنگی و تاریخی، ثبت 20 اثر از استان مرکزی در لیست آثار ملی و تلاش برای ثبت ملی آثار تاریخی، فرهنگی، طبیعی و غیره در استان از مهمترین اقدامات برای حفاظت از آنها به شمار می‌رود که در حوزه ثبت آثار: ثبت ۶ اثر منقول، ۹ اثر غیرمنقول، ۵ اثر طبیعی مجموعا 20 اثر در فهرست آثار ملی کشور به انجام رسید.
تعیین حریم  10 اثر تاریخی و ساماندهی 220 قلم اموال فرهنگی و تاریخی در استان مرکزی
در سال گذشته تعیین حریم ۱۰ اثر تاریخی نیز انجام شد و  همچنین ساماندهی و مستندسازی ۲۲۰ قلم اموال فرهنگی و تاریخی و  ۴ کاوش‌های باستان‌شناسی نیز انجام گرفت.
واگذاری یک  بنای تاریخی به بخش خصوصی با کاربری گردشگری
 بنای تاریخی عمارت امیرمفخم شهرستان خمین از طریق صندوق احیاء و بهره برداری از اماکن فرهنگی تاریخی کشور با حجم سرمایه‌گذاری 15 میلیارد تومان به سرمایه گذار واجد شرایط واگذار شد.
استان مرکزی مجموعا دارای 17 موزه‌ فعال وابسته، مشارکتی، خصوصی و غیر وابسته است و  تعداد بازدیدکنندگان از موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی استان که تحت پوشش این اداره کل است در سال 99 بالغ بر ۲۰ هزار و ۵۲۴ نفر بوده است.

 

انتهای پیام/

کد خبر 1400022872345

برچسب‌ها