تعاملات و شبکه‌های تجاری به مثابه منابع‌فرهنگی در جنوب‌شرقی ایران مورد بررسی قرار گرفت

کارگاه بین‌المللی «تعاملات تجاری و شبکه‌های تجاری به مثابه منابع فرهنگی و برهمکنش‌های فرهنگی آن در جنوب‌شرقی ایران» در چارچوب تفاهم‌نامه پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری و دانشگاه توبینگن آلمان برگزار شد.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، این کارگاه که بر نتایج مطالعات مشترک دو پژوهشکده مردم‌شناسی و باستان‌شناسی پژوهشگاه و دپارتما‌ن‌های مردم‌شناسی و باستان‌شناسی دانشگاه توبینگن متمرکز بود با مشارکت این دو پژوهشکده با دانشگاه توبینگن طی دو روز به انجام رسید.

در این کارگاه که به دبیری محمد کرمی و ولف فرائون برگزار شد، پروفسور پیتر فلزنر استاد دانشگاه توبینگن در ارتباط با طرح مطالعاتی یاد شده به ارائه نتایج‌ مطالعات باستان‌شناسی خود در زمینه تعاملات تجاری میان حوزه جیرفت و بین‌النهرین و تحول آن در طی تاریخ پرداخت و مشاهدات خود را در این زمینه شرح داد.

علیرضا حسن‌زاده رئیس و عضو هیئت علمی پژوهشکده مردم‌شناسی با مروری بر روش‌های مردم‌نگاری در ایران از دو منظر گفتمانی و معرفت شناختی تحقیق مشترکش با  عبدالرضا دشتی‌زاده را با موضوع روابط تجاری و دریایی هند و ایران ارائه کرد.

در ادامه پروفسور ویلیام بیمن استاد دانشگاه مینه سوتا و رئیس انجمن انسان‌شناسی آمریکا به طرح موضوع روابط تجاری و فرهنگی اقوام ایرانی و سایر اقوام در کشورهای عربی خلیج‌فارس  با تمرکز بر مفهوم اجتماع غیر مفروص یا اجتماع بدون تصویر ( unimagined community) یا اجتماع از منظر بیرونی پرداخت و زمینه‌های فرهنگی و تاریخی غنی و قدرتمندی را برای نزدیکی کشورهای حوزه خلیج‌فارس به هم  موجود دانست که کشورهای منطقه به ویژه ایران و عربستان می‌توانند روابط پایدار، عمیق و دوستانه‌ای را با توجه به این منابع غنی فرهنگی و تاریخی با هم داشته باشند.

همچنین علیرضا برفروشان کارشناس پژوهشکده مردم‌شناسی به ارائه بحث خود در زمینه زوال هنر فرش‌بافی در روستای باغ برج و جایگاه معماری در آن و محمد مکاری مدیر گروه زیست‌محیطی پژوهشکده مردم‌شناسی به بررسی رابطه تنوع طبیعی، زیستی و پزشکی مردمی در منطقه یاد شده پرداختند.

زبین کلاک دافا استاد مردم‌شناسی دانشگاه توبینگن و ولف فرائون محقق دانشگاه توبینگن مطالعات خود را بر پایه منابع‌طبیعی و تعاملات اقتصادی و فرهنگی میان عراق و ایران بر این پایه تا زمان معاصر با تاکید بر روستای باغ برج ارائه کردند.

در ادامه نصیر اسکندری استاد دانشگاه تهران در این کارگاه یافته‌های خود را ذر زمینه‌هایی جون تعاملات تاریخ عصر برنز و باستان و تاثیرات فرهنگی آن در سفرهایی دریایی به بحث نهاد. نیما نظافتی محقق موزه معادن دانشگاه بوخوم به ارائه یافته‌های پژوهشی خود در زمینه منابع مواد خام در جنوب و غرب جیرفت پرداخت. نادر علیداد سلیمانی باستان‌شناس تعاملات فرهنگی را میان دو حوزه زاگرس و کرمان در دوره نوسنگی را  مورد بحث قرار داد و محمد کرمی از دانشگاه توبینگن به ارائه سخنرانی خود در زمینه پویش‌های کلریت میان مناطق کوه و دشت کرمان و جنوب جیرفت پرداخت.

انتهای پیام/

کد خبر 14000302330783

برچسب‌ها