میراث‌فرهنگی

نقاشی گل و مرغ دوران قاجار بر روی کاشی با رنگ‎‌های شیشه توسط هنرمند گروه پژوهشی هنر‌‌های سنتی

0
نقاشی گل و مرغ دوران قاجار بر روی کاشی با رنگ‎‌های شیشه توسط هنرمند گروه پژوهشی هنر‌‌های سنتی

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، سید عبدالمجید شریف‌زاده امروز 5 خرداد 1400 با اعلام این خبر گفت: «نقاشی گل و مرغ دوران قاجار بر روی کاشی با رنگ‎‌های شیشه توسط ساناز خلعتبری هنرمند رشتۀ نگار‌گری انجام شده است.»

رئیس گروه پژوهشی هنر‌های سنتی نقاشی گل و مرغ در دورۀ  قاجار را یکی از جنبه‌‏های درخشان هنر این دوران خوان دکه باز‌شناسی آن کمک شایانی به شناخت قابلیت‏‌های این هنر و تحولات آن تا دورۀ قاجار می‎‌کند.»

او با بیان اینکه مطالعۀ این آثار نشان می‏‌دهد که این هنر در امتداد نقاشی گل و مرغ در دوره‎‌های قبل یعنی صفویه و زندیه قرار دارد تصریح کرد: «عناصر تصویری این هنر با هویت و فرهنگ ایرانی خود را هماهنگ می‌‏سازد.»

به گفته شریف‌زاده این نوع از نقاشی ارتباط معنایی بسیار نزدیکی با ادبیات منظوم ایرانی داشته و دارای نشانه‌‎های مشترکی مانند گل و مرغ است.»

رئیس گروه پژوهشی هنر‌های سنتی، عناصر گل و مرغ در نقاشی ایرانی در دورۀ قاجار را دارای معنای نمادین دانست و افزود: «در این نوع نقاشی کانون توجه اصلی بر مبنای مرغ و نمادی از عرفان اسلامی و اشراق و باورهای عارفانه است.»

او مرغ در عرفان ایران‌ اسلامی را تجلی روح خواند و گفت:«طرح نقاشی گل و مرغ بر روی کاشی به روش نقطه‏‌پرداز با رنگ‏‌های شیشه مربوط به دوران قاجار در ابعاد 30 در 25 سانتی‎متر در گروه پژوهشی هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری انجام شد.»

شریف‌زاده اظهار کرد: «شیوۀ نقاشی روی کاشی با رنگ‏‌های شیشه که قابلیت پخت از دمای 540 تا 570 درجۀ سانتی‏گراد را دارد یکی از شیوه‏‌هایی است که می‌‏توان برای نشان دادن ظرافت‌ها و نقطه‏‌پردازی‏‌هایی که در نقاشی‏‌های گل و مرغ دورۀ قاجار بوده استفاده کرد، چرا که با استفاده از رنگ‌های لعابی نمی‌‏توان به خوبی ظرافت و همینطور نقطه‏‌پردازی نقاشی‏‌های دورۀ قاجار را به تصویر کشاند.»

رئیس گروه پژوهشی هنر‌های سنتی گفت: «به همین منظور و برای به تصویر کشاندن زیبایی و ظرافت‌های نقاشی‏‌های گل و مرغ دورۀ قاجار استفاده از این رنگ‌ها (رنگ شیشه) بر روی کاشی در دستور کار قرار گرفت.»

او در تشریح مراحل کار اظهار کرد: «پس از انداختن تصویر گل و مرغ بر روی کاشی، با استفاده از رنگ‌های شیشه و ترکیب این رنگ با بنزین یا تربانتین که حلال این رنگ‏‌ها است، رنگ‏‌گذاری و سپس نقطه‌‎پردازی و سایه روشن نقوش انجام می‏‌شود.»

شریف‌زاده در پایان تصریح کرد: «پس از اتمام کار، اثر در کوره با دمای 840 تا 570 درجۀ سانتی‌‎گراد پخته و به این ترتیب طرح بر روی کاشی تثبیت می‏‌شود.»

برگزاری نخستین نشست بررسی مفاد پیش‌نویس سند جامع پدافند غیرعامل وزارت‌ میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی

مقاله قبلی

کتاب «گیلان عصر قاجار در عکس‌های دیمیتری ارماکوف» گنجینه‌ای گرانبها از عکس‌های تاریخی است

مقاله بعدی

خوانندگان این خبر، این‌ها را هم خوانده‌اند:

0 دیدگاه

دیدگاهی بگذارید

آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی‌شود. بخش‌های الزامی مشخص شده اند. *