بازدید معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور از روستای ملی حصیربافی فشتکه

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور در جریان سفر به استان گیلان با حضور در روستای ملی حصیربافی فشتکه شهرستان خمام، با هنرمندان حصیرباف این روستا دیدار کرد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان، پویا محمودیان،  روز جمعه 7 خردادماه 1400 در جریان سفر به استان گیلان و بازدید از ظرفیت کارگاه‌های صنایع‌دستی استان، با حضور در روستای ملی حصیربافی فشتکه شهرستان خمام، با هنرمندان این هنر اصیل گیلان دیدار کرد.

در این دیدار، معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور با تأکید بر ظرفیت‌های جهانی شدن هنر حصیربافی گیلان گفت: «با ثبت ملی روستای فشتکه با محوریت هنر سنتی حصیربافی، شاهد تحول مثبت روستا در حوزه‌های اشتغال، کارآفرینی و اقتصاد محلی بودیم و با توجه به ظرفیت‌های موجود، با ثبت جهانی این هنر اصیل گیلان، قطعا شاهد تحول این صنعت در منطقه خواهیم بود.»

ایران در کنار کشورهایی مانند ژاپن، کره و مکزیک یکی از ۱۶ کشور تولیدکننده‌ حصیر به‌شمار می‌رود. پیشینه‌ تاریخی این تولیدات در ایران نشان می‌دهد که استفاده‌ ایرانیان قدیم از حصیر منحصر به زیرانداز نبوده و در ساخت ظروف نیز از حصیر استفاده می‌کرده‌اند. امروزه کاربرد حصیر در ظروف، بیشتر از کاربری اصلی آن یعنی زیراندازها، با استقبال علاقه‌مندان به صنایع‌دستی مواجه شده است.

 

انتهای پیام/

کد خبر 14000308709355

برچسب‌ها