بازدید معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری از خانه خلاق «ب»/ ستاری: تا پایان سال 15 خانه خلاق در استان‌های مختلف راه‌اندازی می‌شود

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری به‌همراه پویا محمودیان معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی صبح امروز نهم خرداد ماه 1400 از خانه خلاق صنایع‌دستی در محل خانه استاد حسین بهزاد بازدید کرد.

به گزارش خبرنگار میراث‌آریا، محمودیان ضمن خیرمقدم به سورنا ستاری و خانواده مرحوم محمد ابوالحسنی بنیانگذار خانه خلاق «ب»، گفت: «جای خالی آقای ابولحسنی آنقدر نمایان است که سخن گفتن را برای همه ما دشوار می‌کند. خدمات ارزنده این بزرگوار در حوزه صنایع‌دستی به همراه صداقت، تلاش و پیگیری‌هایشان در خانواده بزرگ صنایع‌دستی همواره پایدار خواهد بود.»

او با اشاره به اینکه خرداد ماه با صنایع‌دستی عجین است، گفت: «20 خردادماه و 10 ژوئن مصادف با روز جهانی صنایع‌دستی و آغاز گرامیداشت صنایع‌دستی در کشور است. در این ایام سلسله برنامه‌ها و رویدادهایی را در راستای پاسداشت صنایع‌دستی که مثال بارز و عینی اقتصاد مقاومتی و گنجینه ارزشمند این مرز و بوم است، خواهیم داشت.»

خانه‌های خلاق صنایع‌دستی محلی برای تجاری‌سازی صنایع‌دستی کشور

معاون صنایع‌دستی کشور افزود: «خدا را شاکریم که این توفیق را به ما داد تا در خردادماه و در خانه استاد برجسته نگارگری کشور استاد بهزاد به مقوله خانه خلاق صنایع‌دستی بپردازیم. بر این باوریم که خانه‌های خلاق صنایع‌دستی کریدری برای تجاری‌سازی و ارتقای جایگاه اقتصادی صنایع‌دستی کشور و مکانی برای تبادل دانش، تجربیات و انتقال آن‌هاست.»

او شبکه‌سازی بین افرادی را که از تولید تا فروش کار می‌کنند، از دیگر کارکردهای خانه‌های خلاق عنوان کرد و گفت: «توانمندسازی و حمایت از کارآفرینان، جذب سرمایه‌گذاران، توسعه و شکل دادن به ایده‌ها، رشد و نوآوری، کشف و پرورش استعدادهای صنایع‌دستی و متعاقب آن آموزش و پرورش این استعدادهای نیز  در خانه‌های خلاق سراسر کشور محقق خواهند شد.»

محمودیان تصریح کرد: «قرار است این خانه‌ها مکانی برای تعامل، گفت‌وگو، بحث همچنین انتقال تجربیات درخشان باشد. خانه خلاق صنایع‌دستی به‌عنوان اتاق فکر می‌تواند در راستای ارائه راهکارهایی برای حل معضلات موجود و برطرف کردن مشکلاتی که در آینده سر راه خانواده صنایع‌دستی قرار می‌گیرد، راهگشا باشد. هم‌افزایی بین صنایع‌دستی و فناوری‌های علمی در خانه‌های خلاق صنایع‌دستی اتفاق خوبی بود که شکل گرفت.»

معاون صنایع‌دستی کشور در پایان ابراز امیدواری کرد که جوانان در چنین مراکزی بتوانند راجع به ایده‌ها و مشکلاتشان صحبت کنند و مشورت بگیرند و از طریق شکل‌گیری این شبکه تعاملی به کارآفرینی بپردازند.

خلق ایده به عهده بخش خصوصی و کاهش ریسک، وظیفه دولت است

در ادامه سورنا ستاری بزرگ‌ترین موهبت خداوند به انسان را نوآوری عنوان کرد و گفت: «این نوآوری است که باعث پیشرفت انسان می‌شود. فکر می‌کنم بزرگ‌ترین نوآوری خداوند نیز مرگ است. عده‌ای می‌روند و عده‌ای می‌آیند که باعث نوآوری و تغییرات در زندگی می‌شوند. بر این اعتقادم که ابوالحسنی می‌توانست اتفاقات بزرگی را رقم بزند.»

او با بیان اینکه نوآوری کار بخش دولتی نیست، گفت: «نوآوری زمانی اتفاق می‌افتد که فردی تحت فشار باشد و چاره دیگری نداشته باشد. باید قبول کنیم فرق زیادی است بین بخش دولتی و کسی که از جیب خود سرمایه‌گذاری می‌کند و باعث خلق ایده می‌شود.»

او ادامه داد: «توسعه فناوری در شرایط فعلی با پول بخش خصوصی می‌تواند اتفاق بیفتد و دولت می‌تواند در بخش زیرساخت‌ها ورود کند. خلق ایده به عهده بخش خصوصی است و این اکوسیستمی است که باید شکل بگیرد. ما به عنوان دولت باید هزینه و ریسک بخش خصوصی را پایین بیاوریم.»

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با اشاره به راه‌اندازی خانه‌های خلاق بیان کرد: «ما در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری راه‌اندازی خانه‌های خلاق را دو سالی است که با هدف انگیزه‌سازی در جوان‌ها برای خلق ایده و ایجاد تعامل آغاز کرده‌ایم.»

او تصریح کرد: «تا پایان سال حدود 15 خانه خلاق را در استان‌های مختلف راه‌اندازی می‌کنیم و امیدواریم جوان‌ها بتوانند در این مکان‌ها کارافرینی و خلق ایده کنند.»

ستاری با اشاره به تاریخ 6 هزار ساله تاریخ و صنایع‌دستی ایران افزود: «این تاریخ و صنایع‌دستی هرگز با پول حکومت‌ها ایجاد نشده است. آنچه که ما در شهر سوخته با قدمت 9 هزار ساله شاهدیم به همراه تکنولوژی و فناوری خلق شده در آن نشان از تمدن ما دارد.»

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور  در پایان ابراز امیدواری کرد که با راه‌اندازی خانه‌های خلاق، ایجاد استارتاپ‌ها و فعالیت جوانان شاهد اتفاق‌های خوبی در آینده باشیم.

معرفی 4 استارتاپ در حوزه صنایع‌دستی

در ادامه چندین استارت‌آپ‌ در حوزه صنایع‌دستی و هنرهای سنتی توسط کارآفرینانشان معرفی شدند. تالار مالی فروش توکن مبادله‌ناپذیر ایران در حوزه صنایع‌دستی NFT، شبکه ملی اطلاعات هنرمندان سنتی، پلتفرم پیش‌فروش آثار سنتی و پلتفرمی در حوزه ادبیات و صنایع‌دستی چهار استارتاپ معرفی شده در این مراسم بودند.

 

انتهای پیام/

کد خبر 14000309957539