روستای ماندگان، از ظرفیت‌های اصلی گردشگری سمیرم

شهرستان سمیرم به‌عنوان جنوبی‌ترین شهرستان استان اصفهان از یک‌سو در امتداد شاه‌راه ارتباطی شمال به جنوب کشور قرار دارد و از سوی دیگر در دامنه‌های سلسله جبال سترگ زاگرس واقع شده، روی همین اصل این شهرستان از جاذبه‌های ارزشمند طبیعی فراوانی برخوردار است که منطقه را از منظر گردشگری مستعد توسعه قرار می‌دهد.

برای تهیه این گزارش و رفتن به روستای تاریخی ماندگان، باید به بخش پادنا و به دامنه‌های سلسله جبال سترگ زاگرس در فاصله ۶۲ کیلومتری از مرکز شهرستان سمیرم سفر می‌کردیم. 

براساس برآوردهای جغرافیایی و زمین شناسی، این روستا در ارتفاع ۳۲۰۰ متری از سطح دریا و در دامان ارتفاعات برفی قلل مرتفع دنا (بلندترین قله سلسله جبال زاگرس) واقع شده است. 

روستای «ماندگان» در جوار روستای هدف گردشگری «سیور» واقع شده و عمده جمعیت آن که بالغ بر ۹۰۰ نفر است از اهالی ایل قشقایی هستند. 

ماندگان روستایی سرسبز در دامنه زاگرس، با آب و هوایی کوهستانی است و دارای جاذبه‌هایی بسیار بکر بوده که چشم هر گردشگری را خیره ساخته و در عین حال، یکی از مسیرهای اصلی صعود به قله‌های «دنا» است که برای کوهنوردان و علاقه‌مندان به طبیعت بسیار جذاب است. 

خانه‌های روستا عمدتا از مصالح سنتی همچون سنگ و خشت و همچنین چوب درختان موجود در طبیعت بنا شده و بافت روستا تشابه زیادی با طبیعت و محیط پیرامون روستا دارد. 

با حضور در این روستا به واسطه طبیعت زیبای منطقه، جاذبه‌های ارزشمندی همچون محوطه‌های طبیعی «پیر چنار»، «حوض دال» و «آب سفید» و همچنین رودخانه‌های زیبا و خروشان در محور جنوب روستا را می‌توان مشاهده کرد که از دامنه‌های زاگرس سرچشمه گرفته و جذابیت‌های روستا را دو چندان نموده است. 

از دیگر جاذبه‌های طبیعی روستا می‌توان به درختان و باغ‌های سیب اشاره کرد که به جذابیت‌های این روستا می‌افزاید. 

محصولات سیب درختی این روستا از با کیفیت‌ترین محصولات باغی شهرستان سمیرم به شمار رفته و این در حالی است که محصول سیب سمیرم از شهرتی بین‌المللی برخوردار است. 

محور اصلی دسترسی به این روستا از طریق شهر سمیرم (مرکز شهرستان) میسر است به‌نحوی که برای رفتن به این روستای زیبا می‌بایست از مرکز شهرستان به سمت شهرستان یاسوج حرکت و با گذر از روستاهای «رودآباد»، «آب گرمک» و گذر از رودخانه بسیار زیبای «ماربر» و روستاهای «سیور» و «علی آباد» به این روستا رسید. 

* گزارش از اعظم طایی، مدیر امور فرهنگی و روابط‌عمومی اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سمیرم

انتهای پیام/

کد خبر 140003112384

برچسب‌ها