معاون میراث‌فرهنگی کشور درگذشت مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان را تسلیت گفت

معاون میراث‌فرهنگی کشور با صدور پیامی درگذشت جانگداز فریدون اللهیاری مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان را تسلیت گفت.

به‌گزارش میراث‌آریا، در متن پیام تسلیت محمدحسن طالبیان آمده است:

«انا لله و انا الیه راجعون

با نهایت تأسف، جامعه و خانواده میراث‌فرهنگی باری دیگر در سوگ یکی دیگر از مفاخر علمی و خدمتگزار خود نشست. خبر در گذشت ناباورانه مدیر برجسته و پرتلاش، استاد فرهیخته و فرهنگ دوست شادروان فریدون اللهیاری در اثر ابتلا به بیماری کرونا پس از تلاش مثمر ثمرش در جدال با بیماری سرطانی که درگیرش کرده بود، موجب تاثر عمیق شد. 

فقدان جبران ناپذیر دکتر فریدون اللهیاری که عالمانه با ادامه تحصیل در مقاطع عالی رشته تاریخ با شناختی صحیح از فرهنگ، تاریخ و تمدن ایرانی و اسلامی، خالصانه در حوزه‌های مختلف تاریخ اجتماعی، فرهنگی و میراث‌فرهنگی این سرزمین نقش آفرینی کرد، موجب تاثر و تالم شد.

شادروان دکتر اللهیاری عضو هیئت علمی و استاد تمام گروه تاریخ دانشگاه اصفهان و مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان از سال 1393، مدیری فهیم، اخلاق مدار، متعهد، سختکوش، مسئولیت‌پذیر بود که مشی زندگی‌اش  همواره بر قدرشناسی استوار بود و  وفاداری و حق‌شناسی از او فردی قابل احترام ساخته بود.

اللهیاری از جمله مدیران پرتوانی بود که ثبت قنوات استان اصفهان در فهرست میراث جهانی قنات‌های ایرانی، ثبت جهانی باغ‌های چهلستون و باغ فین، ثبت صدها بنای تاریخی استان در فهریت آثار ملی، مرمت پل‌های تاریخی زاینده رود، کسب مقام اولی در تعداد تعیین حرایم استان، مرمت کاشی‌کاری‌های مسجد شیخ لطف‌الله و گنبد مسجد امام، مرمت ایوان ستون‌دار چهلستون و مرمت سالانه 500 بنای تاریخی و ... در کارنامه اجرایی خود دارد.

ضایعه درگذشت این استاد و مدیر فرهیخته را به خانواده محترم، همکاران، دوستان و آشنایان و دانشجویان ایشان تسلیت عرض کرده و از خداوند منان برای ایشان علو درجات و رحمت واسعه و برای بازماندگان صبر و شکیبایی  مسئلت دارم.

دکتر فریدون اللهیاری متولد خرداد ماه 1347، دانش آموخته  مقطع کارشناسی رشته تاریخ دانشگاه اصفهان و کارشناسی ارشد دانشگاه تهران و  از جمله دانشجویان نخستین دوره دکترای تخصصی تاریخ ایران اسلامی دانشکاه شهید بهشتی  بود که با پژوهشی درباره ساختار حکومت ایلخانی و تاثیر الگوی نظری و عملی نظام ساسانی از رساله دکتری خود در سال ۱۳۷۸دفاع کرد، به عنوان دومین دانش آموخته دکترای تخصصی تاریخ دانشگاه شهید بهشتی فارغ التحصیل شد و از سال 1379 به عضویت هیئت علمی دانشگاه اصفهان درآمد.

او از جمله اساتیدی بود که در کنار تدریس، ارتباط و تعامل ویژه با دانشجویان در مسئولیت‌هایی چون معاون دانشجویی دانشکده ادبیات و علوم انسانی و مدیرکل امور فرهنگی دانشگاه اصفهان از تجربیات فرهنگی خود برای رونق و نشاط فرهنگی محیط دانشگاه  نیز بهره می‌گرفت.  شادروان اللهیاری در سال ۱۳۹۴ به مرتبه استاد تمام گروه تاریخ و ایران‌شناسی دانشگاه اصفهان رسید.

انتصاب او به مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در سال  1393 با هشت سال تجربه شورایی در مسئولیت‌های مختلف رئیس شورای شهر، رئیس شورای شهرستان، عضو شورای استان اصفهان  و عضو هیئت حل اختلاف و رسیدگی به تخلفات شوراهای شهر و روستای استان، در کنار فعالیت‌های علمی و پژوهشی، اجرایی، فرهنگی و اجتماعی از او مدیری متعهد و پرتوان و مسئولیت‌پذیر ساخته بود که آثار برجای مانده از او بی تردید در یاد و خاطره خانواده بزرگ میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی  خواهد ماند.»

انتهای پیام/

کد خبر 14000311640366

برچسب‌ها