استان مرکزی پیشرو در ساخت و راه‌اندازی بازارچه‌های دائمی صنایع‌دستی

با افتتاح دو بازارچه صنایع دستی تمامی شهرستانهای استان بازارچه دائمی صنایع‌دستی خواهند داشت.

استان مرکزی استان پیشرو در زمینه ساخت و راه‌اندازی بازارچه‌های دائمی صنایع‌دستی است که تاکنون ۹ بازارچه در سطح استان افتتاح شده و دو بازارچه نیز آماده افتتاح و یک بازارچه دیگر در برنامه‌های آتی معاونت صنایع‌دستی است. 

حوزه صنایع‌دستی در زمینه ساخت بازارچه‌های دائمی صنایع‌دستی سال خوبی را پشت سر گذاشته است، بازارچه‌های شهرستان‌های کمیجان و نیمور محلات آماده افتتاح هستند که هر بازارچه دارای هشت کارگاه بوده و اشتغالی بالغ بر ۳۲ فرصت شغلی را سبب می‌شود. 

ثبت روستای سمقاور از توابع شهرستان کمیجان به عنوان روستای ملی منبت

روستای سمقاور در شهرستان کمیجان دارای ۸۰ کارگاه و ۳۵۰ هنرمند فعال در رشته منبت چوب است و ۹۰ درصد مردم این روستا به غیر از کشاورزی به تولید آثار صنایع‌دستی مشغول هستند. 

ثبت ملی این روستا، فرصتی برای توجه بیشتر به توسعه صنایع‌دستی است و این اقدام گام بلندی در راستای افزایش تولید صنایع‌دستی در استان و کشور محسوب می‌شود. بعد از ثبت ملی شدن این روستا تلاش برای ثبت جهانی شدن آن ادامه دارد چرا که با نگاه ملی و جهانی به هنر منبت در کنار ایجاد فرصت‌های شغلی می‌توان ارزآوری فراوانی را برای کشور به ارمغان آورد. 

صدور بیش از ۵۳۵ مجوز صنایع‌دستی درسال ۹۹

صدور و تمدید مجوزهای سه‌گانه صنایع‌دستی که شامل پروانه تولید انفرادی، پروانه تولید کارگاهی و کارت شناسایی است که از دیگر فعالیت‌های معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی است که در سال گذشته تعداد ۵۳۵ فقره پروانه تولید انفرادی، دو پروانه تولید کارگاهی، ۳ فقره جواز تأسیس و ۵۶ فقره کارت شناسایی صادر شده است. 

صدور ۷۸ فقره مجوز مشاغل خانگی

مجوز مشاغل خانگی از مجوزهای دیگری است که در این سال به تعداد ۷۸ فقره صادر شده که صدور این مجوز منجر به پرداخت تسهیلات بانکی به هنرمندان فعال در زمینه صنایع دستی می‌شود. 

راهیابی ۱۲ اثر از استان مرکزی به مسابقه ملی صنایع‌دستی منسوخ شده

بیش از ۱۲ اثر در اولین مسابقه ملی طراحی و اجرای صنایع‌دستی با محوریت رشته‌های احیاشده و درحال فراموشی راه یافتند و همچنین ۲۰ اثر از هنرمندان برجسته استان در پنجمین جشنواره فجر صنایع‌دستی و ۱۷ نفر از هنرمندان در نمایشگاه ملی مجازی صنایع‌دستی ۹۹ شرکت کردند. 

انتقال هنرهای سنتی و صنایع‌دستی به نسل جوان از طریق آموزش ۹۰۰ هنرجو

از دیگر فعالیت‌های معاونت در سال ۹۹ می‌توان به آموزش بیش از ۶۰۰ نفر در حوزه صنایع‌دستی در رشته‌های منبت چوب، معرق چوب، گلیم‌بافی، تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی، سراجی سنتی، حصیربافی، قلاب‌بافی و رودوزی‌های سنتی در اداره کل زندان‌ها و آموزش بیش از ۳۰۰ نفر در رشته‌های طراحی سنتی، سفالگری، میناکاری، سراجی سنتی، قلمزنی و چلنگری تحت عنوان آموزش‌های عمومی کوتاه مدت در شهرستان‌های مختلف استان. ایجاد ۹ کارگاه صنایع‌دستی در خانه قنبری اراک، تجهیز کارگاه‌های صنایع‌دستی در شهرستان اراک و ساوه در رشته چلنگری، تکمیل یک پرونده درجه هنری، باز زنده‌سازی رشته چلنگری در شهرستان اراک، بهره‌مندی ۷۶ نفر از هنرمندان صنایع‌دستی از بیمه روستاییان و عشایر و… اشاره کرد. 

کمک بلاعوض به مبلغ ۳۰۰ میلیون ریال به هنرمندان صنایع‌دستی خسارت دیده از کرونا عملکرد دیگری از این معاونت در سال گذشته بوده‌است. 

میزان صادرات سال گذشته انواع صنایع‌دستی در استان مرکزی بالغ بر ۵۵هزار دلار برآورد شد.

اگرچه تحریم‌ها محدودیتی در روند صادراتی کشور ایجاد کرده است، اما هنرمندان صنایع‌دستی این استان با ایجاد فروشگاه‌های دیجیتالی ارز آوری ۱۰ هزار دلاری محصولات صنایع‌دستی را برای استان به ارمغان آورده‌اند. 
صادرات صنایع‌دستی استان مرکزی به کمک فضاهای مجازی منجر به قرارداد ۱۰ هزار دلاری با کشورهای همسایه ازبکستان و پاکستان برای فروش محصولات چرمی و آثار چوبی با هنرمندان صنایع‌دستی استان شد. 

میزان صادرات صورت گرفته در حوزه صنایع دستی در سال۹۹ مبلغی بالغ بر ۵۵هزار دلار بود که به صورت چمدانی انجام شده است. همچنین در سال گذشته ۴۰ نمایشگاه موقت صنایع‌دستی در طول سال از فعالیت‌های صورت گرفته برگزار شد. 

هنرمند استان مرکزی برگزیده جشنواره فجر صنایع دستی کشور

در پنجمین دوره جشنواره صنایع‌دستی فجر با ۲ اثر برگزیده برترین رتبه در جشنواره را به خود اختصاص داد.

عباس جلالی کیا هنرمند استان مرکزی با ارائه ۲ اثر خود؛ که یکی از آن آثار کنده‌کاری سوره مبارکه نور روی چوب و همچنین بخش میانی آن کنده‌کاری روی استخوان شتر و اثر دیگر او منبت یک حدیث پیامبر روی چوب جز برترین آثار هنری در جشنواره صنایع‌دستی فجر برگزیده شدند. 

پرداخت حدود ۸میلیارد ریال به هنرمندان صنایع‌دستی آسیب‌دیده کرونا در استان مرکزی

در سال ۹۹ بیش از ۸ میلیارد ریال به آسیب‌دیدگان کرونا تسهیلات ارائه شد. این تسهیلات به ۹۷ کارگاه صنایع‌دستی در استان پرداخت شده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1400031772225

برچسب‌ها