امضای تفاهم‌نامه همکاری بین موزه پوشکین روسیه و نیاوران ایران

سند تفاهم‌نامه همکاری بین موزه‌ دولتی الکساندر پوشکین روسیه با موزه نیاوران ایران همزمان با سفر دکتر علی اصغر مونسان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشورمان به مسکو، در مراسمی به امضای امیر رضا شریف‌نیا، مدیر موزه نیاوران و مارینا لوشاک، رئیس موزه دولتی پوشکین رسید.

به‌گزارش میراث‌آریا و به‌نقل از خبرگزاری صداوسیما از مسکو، براساس این یادداشت تفاهم‌نامه که امروز 18 خرداد 1400 به امضا رسید، قرار است موزه‌های نیاوران و پوشکین در زمینه آموزشی، پژوهشی، برگزاری نمایشگاه‌های مشترک و تبادل آثار تاریخی به‌منظور نمایش در دو کشور همکاری کنند.

موزه دولتی «الکساندر پوشکین» یکی از قدیمی‌ترین موزه‌های هنر ملل در روسیه و جهان است.

موزه‌ای با قدمت بیش از یک قرن که در حال حاضر بیش از ۶۷۰هزار اثر هنری، از جمله تابلوهای نقاشی، مجسمه، آثار باستانی، سکه و اشیا مربوط به دوره‌های مختلف تاریخی در آن نگهداری می‌شود.

مجموعه‌ای غنی از عتیقه جات قرون وسطایی و دوره رنسانس، آثار مصرباستان و عهد عتیق، تابلوهای نقاشی اروپا از قرن هشتم تا هجدهم میلادی، آثار هنر یونان و روم باستان در طبقات مختلف این موزه به تماشای عموم گذاشته شده است.

عملیات ساخت این موزه از سال ۱۸۹۸ میلادی آغاز و پس از ۱۴ سال، در سیزدهم ژوئن ۱۹۱۲ میلادی با حضور «امپراتور نیکلای دوم» آخرین تزار روسیه، افتتاح شد.

در سال ۱۹۳۲ میلادی نیز عنوان موزه دولتی را دریافت کرد و ۵ سال بعد بطور رسمی نام الکساندر پوشکین، شاعر و ادیب بزرگ روسی، برای آن انتخاب شد.

انتهای پیام/

کد خبر 14000318957258

برچسب‌ها