نمایش فرهنگ و تفکر زیبای مردمان بومی در آثار هنرمندان صنایع‌دستی

صنایع‌دستی تراوش لطافت، ظرافت و پاکی روح هنرمندی است که با نگاه زیبایش، شکوه آفرینش بشر را در اثری که خلق می‌کند، متبلور می‌سازد.

در دنیای خشن امروز که نشانه استیلای تکنیک بر روح انسان است، صنایع‌دستی یعنی دمیدن روح لطافت به این زندگی خشن و انسان تا هست لطافت را می‌خواهد و صنایع‌دستی این نیاز مبرم انسان را برآورده می‌کند. 

صنایع‌دستی به عنوان تجلی‌گاه روح ملت‌ها و آیین و فرهنگ هر منطقه، نشانگر میزان نزدیکی آن قوم به سرچشمه زیبایی‌های هستی است که شکوه و ظرافت صنایع‌دستی هنرمندان کشورمان، آیینه تمام نمای زیبایی خالقی که عاشق زیبایی‌ست. 

حضرت سعدی چه خوش گفته است که «هنرمند اگر از دولت بیفتد غم نباشد که هنر در نفس خود دولت است، هنرمند هر کجا که رود قدر بیند و در صدر نشیند و بی‌هنر لقمه چیند و سختی بیند.» 

استان ما، اردبیل کهن، این دیار نامدار، در طول تاریخ پربار خود که مایه اتحاد و یکپارچگی کنونی کشور است؛ خواستگاه هنرمندانی بوده که با آثار صُنع‌شان، سبب نمایش فرهنگ و تفکر زیبای مردمانشان به جهانیان شده‌اند. 

امروز که نزدیک به ۷۰ رشته صنایع‌دستی در استان اردبیل، توسط هنرمندان گرانمایه در حال تولید و عرضه است، مفتخریم که اعلام کنیم، در ماه‌های آتی شاهد افتتاح پربارترین و جامع‌ترین نمایشگاه دائمی صنایع‌دستی در محل مجموعه جهانی بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی خواهیم بود. 

هنرمندان صنایع‌دستی، سرمایه مهم استان به عنوان سفیران فرهنگی و هنری این مرز و بوم هستند که آثارشان در اقصی نقاط جهان باعظمت تمام جلوه‌گری کرده و نشان سطح والای فرهنگی مردم نجیب ماست. 

استان اردبیل از شمال تا جنوبش، با دارای بودن اقوام و آیین‌های مختلف دارای صنایع متنوع دستی است که اخذ نشان جغرافیایی بین‌المللی ورنی مغان و اخذ نشان ملی عنبران، شهر گلیم نشان از غنای هنرمندان این منطقه است. 

ما به منظور ایجاد فضایی مناسب درشان صنعتگران و هنرمندان صنایع‌دستی، فعالیت عمرانی نخستین شهرک تخصصی صنایع‌دستی را در کشور آغاز کردیم تا کانونی متمرکز برای ارایه هنر این افراد و ارج‌نهادن به زحماتشان ایجاد شود که عرضه محصولات در فضایی با معماری فاخر انجام گیرد. 

به طور قطع در سال‌جاری، در راستای تحقق شعار سال که از جانب رهبر فرزانه انقلاب با عنوان «تولید؛ پشتیبانی‌ها و مانع‌زادایی‌ها» مزین شده، قدم‌هایی استوار و سریع در حوزه صنایع فاخر دستی در اردبیل برداشته می‌شود که این مهم جز با زحمات و همراهی هنرمندان میسر نخواهد شد. 

«غیر از هنر که تاج سر آفرینش است

دوران هیچ منزلتی جاودانه نیست»

انتهای پیام/

کد خبر 14000320292784

برچسب‌ها