بهره‌مندی از فرصت طلایی نمایشگاه اکسپو دبی همزمان با بازگشایی مرزها

معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: «همزمان با نهایی شدن پروتکل‌های بهداشتی ورود گردشگران به کشور و احتمال بازگشایی مرزها در ماه آینده، حضور جدی و بهره‌مندی از ظرفیت‌های بیشمار نمایشگاه اکسپو 2021 دبی، فرصتی طلایی برای تمامی فعالان صنعت گردشگری کشور فراهم آورده است.»

به گزارش میراث‌آریا و به نقل از مرکز روابط‌عمومی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، ولی تیموری در نشست شورای سیاست‌گذاری برگزاری نمایشگاه اکسپو دبی که قرار است در بازه زمانی 6 ماه، از تاریخ اول اکتبر 2021 لغایت 31 مارس 2022 برابر با 9 مهر 1400 لغایت 11 فروردین 1401 در شهر دبی کشور امارات برگزار شود، ضمن بررسی روند پیشرفت و اقدامات صورت گرفته درباره اهمیت حضور حداکثری حوزه گردشگری در این رویداد مهم بین‌المللی گفت: «برگزاری نمایشگاه اکسپو پس از جام‌جهانی فوتبال و المپیک، سومین رویداد مهم بین‌المللی جهان به شمار می‌آید و در شرایطی قرار داریم که برای هر سه موضوع در حال برنامه‌ریزی هستیم. همچنین حضور بیش از 192 کشور و پیش‌بینی بیش از 25 میلیون نفر بازدید‌کننده از اکسپو سال جاری در کنار وضعیت مطلوب متراژ 2014 مترمربع غرفه جمهوری اسلامی ایران و نیز مکان‌یابی مطلوب آن شامل قرار گرفتن جوار غرفه‌های کشورهایی از جمله فرانسه، مکزیک و پرو زمینه‌ای ویژه فراهم آورده است تا ضمن معرفی ظرفیت‌های گردشگری کشور در نمایشگاه مذکور بتوانیم همزمان با بازگشایی مرزها و فراهم آوردن شرایط ایمن حضور گردشگران، بر فاصله زمانی اندک میان دبی و شهرهای ایران به ویژه مناطق آزاد کشور همانند کیش و قشم در راستای جذب بازدید‌کنندگان بیشمار این رویداد و فراهم آوردن امکان سفر آنها به کشور تمرکز و اقدام کنیم.»

او تصریح کرد: «در واقع به واسطه طولانی بودن بازه زمانی برگزاری نمایشگاه از یک سوی و نزدیکی بسیار محل برگزاری آن به استان‌های مختلف کشور، امکان برگزاری تورهای گردشگری برای غرفه‌داران و بازدیدکنندگان بیش از 192 کشور در صورت برنامه‌ریزی صحیح وجود دارد.»

معاون گردشگری افزود: «با توجه به اینکه جذب سرمایه‌گذاران بین‌المللی در بخش‌های اقتصادی جزو اهداف استراتژیک پاویون جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌آید، از این رو صنعت گردشگری و ظرفیت‌های بیشمار بخش سرمایه‌گذاری این حوزه بی‌شک فرصت‌های قابل توجهی از جذب سرمایه در این عرصه را سبب خواهد شد.»

تیموری همچنین سایر اهداف، فرصت‌ها و چشم‌انداز حضور جمهوری اسلامی ایران را نیز برشمرد و اظهار کرد: «تسهیل روابط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با کشورهای حاضر در اکسپو و شناساندن تمدن غنی ایران با رویکرد شعار "ایران، تمدنی کهن و استوار؛ تنوع اقوام و میزبان ملت‌ها" یکی از مهم‌ترین هدف‌گذاری صورت گرفته است که با اختصاص 64 متر‌مربع غرفه ویژه بخش گردشگری وزارت از 2014مترمربع کل متراژ ایران و امکان حضور و مشارکت صنعت گردشگری در 382 مترمربع از متراژ فضاهای مشترک با سایر حوزه‌ها، امکان برون‌رفت این حوزه از کمای کرونا را به همراهی بخش خصوصی و فعالان این عرصه سبب خواهد شد.»

معاون گردشگری خاطرنشان کرد: «برابر مذاکرات و توافق بعمل آمده با برگزارکنندگان اکسپو، علاوه بر غرفه‌ای که به صورت تخصصی در اختیار حوزه گردشگری قرار می‌گیرد، فضاهای عمومی سالن ایران هم برای معرفی و تبلیغ جاذبه‌های گردشگری، برنامه‌های آیینی و موسیقی ایران به کار گرفته می‌شود.»

او در ادامه همچنین ضمن بررسی اقدامات صورت گرفته از سوی شرکت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی به عنوان مجری برنامه‌های وزارتخانه متبوع در رویداد مذکور گفت: «معرفی ظرفیت‌های تخصصی استان‌های کشور در سه شاخه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فضایی جذاب برای بازدید‌کنندگان غرفه ایران در این رویداد جهانی خواهد بود و پرداختن به شاخه‌های تخصصی هر یک شامل انواع گردشگری از جمله سلامت، طبیعت، فرهنگی و غیره در کنار معرفی آیین‌های سنتی، صنایع‌دستی، تاریخ و فرهنگ کشور هسته اصلی برنامه‌های اجرایی را تشکیل می دهد و نیاز است با حضور جدی و تعامل میان فعالان بخش خصوصی و دولتی بیشترین بهره‌وری از فرصت ایجاد شده فراهم شود، از این رو هر چه برنامه‌های اجرایی با جزئیات و دقیق باشد و بتواند با پاسخ‌دهی به علایق مختلف در راستای شعار و چشم‌اندازهای تعریف شده کلان کشور پیش رود، دستاوردهای قابل‌توجهی پس از مدت‌ها رکود ناشی از کرونا برای تاسیسات و فعالان گردشگری کشور رقم خواهد خورد.» 

معاون گردشگری در ادامه با تاکید بر اینکه هفتاد درصد بازدیدکنندگان رویداد مذکور اصطلاحاً اکسپو توریست هستند، گفت: «حوزه فرهنگی و گردشگری دو بالی به شمار می‌آیند که باید به موازات هم در اکسپو نقش‌آفرینی کنند، از این رو باعنایت به حضور تعداد قابل‌توجه ایرانیان مقیم در کشور امارات، نیاز است تمرکز جدی در حوزه بازاریابی و جذب گردشگران به ویژه از کشورهای هدف داشته باشیم و با استفاده از امکانات مجازی همانند اپلیکیشن‌ها، درگاه‌های اینترنتی و واقعیت مجازی و افزوده به عنوان ابزاری مهم، به‌روز و کاربردی در معرفی ظرفیت‌های گردشگری کشور و جذب گردشگران استفاده کنیم و از سویی دیگر بتوانیم بار علمی مورد نیاز در این حوزه را با برگزاری وبینارها و کارگاه‌های آموزشی مشترک بین‌المللی ارتقا دهیم.» 

نمایشگاه اکسپو هر پنج سال یک بار با حداکثری حضور کشورهای جهان برگزار می‌شود و بخش‌هایی که در این رویداد مهم با رویکردهای اقتصادی و فرهنگی مشارکت دارند، در پی فرآیند ایجاد ارتباطات تجارت، فروش، خرید، عرضه و ورود به بازارهای جهانی هستند. 

انتهای پیام/

کد خبر 14000320384746