نبود تشکل و بازارچه دائمی ۲ چالش صنایع‌دستی قم است

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم گفت: «با وجود تولید آثاری هنری با کیفیت، نبود تشکل برای مطالبات این قشر و نبود بازارچه دائمی برای عرضه تولیدات دو چالش مهم فعالان صنایع‌دستی استان است.»

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم، علیرضا ارجمندی، عصر روز چهارشنبه 19 خردادماه 1400 در برنامه ویژه گفت‌وگوی خبری در سیمای مرکز قم، تصریح کرد: «در راستای حمایت از هنرمندان برای عرضه تولیدات صنایع‌دستی‌، طی مذاکرات  انجام شده با اوقاف و شهرداری مقرر شد، در جوار بقاع متبرکه‌ و بوستان‌های شهر و همچنین در تأسیسات گردشگری غرفه‌ای برای عرضه صنایع‌دستی قم اختصاص داده ‌شود.»

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم بیان کرد: «امروزه تشکل‌های گردشگری نقش موثری در پیگیری مطالبات و رونق صنف خود دارند‌، اما در حوزه صنایع‌دستی قم، شاهد تشکل‌های قوی نیستیم و لازم است که ایجاد شود.»

ارجمندی با بیان این‌که در قم 70 رشته صنایع‌دستی فعال است تصریح کرد: «صنایع‌دستی نقش مهمی در ایجاد اشتغال دارد بنابراین نیاز داریم که در بخش آموزش وارد شده و با همکاری صدا و سیما جوانان را به سوی هنر‌های اصیل و سنتی سوق دهیم تا بخشی از مشکلات بیکاری جوانان کاسته شود.»

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم با اشاره به این‌که شرایط کرونایی به حوزه گردشگری به ویژه هنرمندان صنایع‌دستی قم آسیب جدی زده و بسیاری از کارگاه به حالت نیمه تعطیل درآمده افزود: «طبق آمار، حداقل باید به ۵ هزار هنرمند آسیب دیده  از کرونا تسهیلات کم‌بهره تخصیص دهیم‌ به همین علت در صدد هستیم تا این امکان فراهم شود که به متقاضیان تا سقف 200میلیون ریال تسهیلات با سود ۴ درصد اعطا کنیم.»

ارجمندی با تأکید بر لزوم ایجاد زنجیره تولید و عرضه صنایع‌دستی گفت: «اتصال به بازار یکی از نیازهای جدی صنعتگران است و در همین زمینه لازم است که هنرمندان به ویژه جوانان با شیوه جدید فروش آنلاین آشنا شوند در غیر این صورت نمی‌توانند در دنیای کنونی که شیوه فروش آن از سبک سنتی خارج شده، کالاهای خود را عرضه کنند.»

او در خصوص تأمین زیرساخت‌های رونق صنایع‌دستی و گرایش جوانان به این حوزه گفت: «در زمینه ایجاد بازارچه تخصصی صنایع‌دستی، بازار کهنه قم این ظرفیت را دارد که به بازار تخصصی تبدیل شود که منتظر تأمین اعتبار برای مرمت سقف بازار هستیم تا بعد از مرمت به هنرمندان واگذار شود.»

او تصریح کرد: «با توجه به اینکه قم یکی از قطب‌های زیارتی ایران محسوب می‌شود به همین علت سالانه حدود 20 الی 25میلیون زائر و مسافر به این شهر می‌آیند و بالطبع صنایع‌دستی‌ قم را به عنوان سوغات خریداری می‌کنند به نظر می رسد بعد از واکسیناسیون عمومی کرونا، صنعت گردشگری قم دوباره رونق می‌گیرد. مهمترین کاری که در حوزه صنایع‌دستی باید انجام شود ایجاد فضای مناسب برای عرضه تولیدات ‌صنایع‌‎دستی است.»

انتهای پیام/

کد خبر 14000320684621

برچسب‌ها