مهمان‌نوازی، مهم‌ترین عنصر ناملموس در گردشگری

مدیریت ارتباط با مشتری و مهمان‌نوازی نقش اساسی در بهبود عملکرد کسب و کار و افزایش رضایت مشتری در زمینه صنعت خدمات گردشگری را دارد.

صنعت مهمان نوازی چیست؟ این صنعت مانند صنعت گردشگری، هم دارای دیدگاه مفهومی است و هم دارای دیدگاه صنعتی. 

مهمان‌نوازی به رابطه بین یک مهمان و یک میزبان اشاره دارد. به عنوان مثال وقتی برای صرف شام به خانه دوست خود می‌روید، در حالی که شما به عنوان مهمان عمل می‌کنید دوست شما علاوه بر رفاقت دارای مفهوم به عنوان میزبان نیز عمل می‌کند. مهمان‌نوازی مفهوم حاکم بر این رابطه است. مهمان‌نوازی به عنوان یک صنعت، از مشاغلی تشکیل شده است که وابستگی زیادی به چنین روابطی دارد. برای موفقیت، مشاغل مهمان‌نوازی باید روابط قوی و معناداری با مهمانان خود برقرار کنند. عدم انجام این کار احتمالاً منجر به ترک مهمانان برای دریافت محصولات یا خدمات خواهد شد. شاید به کشورهایی که اقتصاد خودشان را با صنعت گردشگری تنظیم کرده‌اند، سفر کرده باشید، برای مثال می‌توان ترکیه و امارات را مقایسه کرد، هر دو کشور زیربناهای بسیاری ایجاد کرده‌اند اما با توجه به اینکه کشور امارات از برندهای قوی‌تری استفاده نموده بسیاری این ذهنیت را دارند که در این کشور لذت بیشتری از سفر خود خواهند داشت اما به دلیل اینکه این کشور در صنعت مهمان‌نوازی به نسبت ترکیه بسیار ضعیفتر است و این کشور نتوانسته حس خوب را در ذهن توریست ایجاد کند، (که البته یکی از دلایل آن را می‌توان استفاده از نیروهای غیر بومی دانست که صرفا انجام وظیفه می‌کنند) خاطرات کشور ترکیه در ذهن گردشگران جایگاه ویژه‌ای دارند، از صنعت مهمان‌نوازی به‌عنوان یک صنعت پنهان نیز یاد می‌کنند، برخی از پارامترهای صنعت توریسم و صنعت مهمان‌نوازی مثل: خطوط کشتی‌رانی، مسافری، هتل‌ها، راهنمای تور، پارک‌های تفریحی و آژانس‌های مسافرتی، رستوران‌ها، کافه‌ها، رفتار کارمندان هتل‌ها، صبحانه و نهار و شام، باشگاه‌ها و برنامه‌ریزی رویدادها به بخش مهمان‌نوازی مرتبط هستند. 

صنعت مهمان‌نوازی یک صنعت چند میلیارد دلاری است که به در دسترس بودن اوقات فراغت، درآمد یکبار مصرف و رضایت کامل مشتری بستگی دارد. صنعت مهمان‌نوازی چهار بخش دارد: غذا و نوشیدنی، مسافرت و جهانگردی، اقامتگاه و تفریح. 

غذا و نوشیدنی

بخش مواد غذایی و نوشیدنی‌ها که از نظر اصطلاحات حرفه‌ای به عنوان F&B شناخته می‌شود، بزرگ‌ترین بخش صنعت مهمان‌نوازی است. تخمین زده می‌شود صنعت F&B، ۵۰٪ کل وعده‌های غذایی امروز در ایالات متحده را تأمین کند. این مرکز از موسساتی تشکیل می‌شود که عمدتا در تهیه وعده‌های غذایی، میان وعده‌ها و نوشیدنی‌ها برای مصرف فوری در داخل و خارج محیط‌های کاز و خانه فعالیت می‌کنند. هنگامی که یک رستوران بخشی از هتل است، خدماتی که ارائه می‌دهد می‌تواند با ارائه غذای عالی و خدمات درجه یک مشتری، تجربه به یادماندنی مهمان را افزایش دهد. این می‌تواند به صورت همزیستی به عنوان بخشی از مشاغل دیگر مانند سالن‌های بولینگ یا سالن‌های سینما فعالیت کند. 

سفر و گردشگری

مسافرت و گردشگری با خدمات مربوط به جابجایی مردم از مکانی به مکان دیگر سرو کار دارند. اتوبوس، کابین، هواپیما، کشتی، قطار و غیره همه بخشی از صنعت گردشگری هستند. سفر در اوقات فراغت زمانی است که شخص در هنگام مسافرت برای تعطیلات هزینه‌های خود را برای اسکان، غذا و تفریح صرف می‌کند و سفرهای تجاری زمانی است که شخص برای کار خود سفر می‌کند و برای اقامت و غذا هزینه می‌کند. برخی از افراد همچنین درکنار سفرهای کاری خود به تفریح می‌پردازند. عملکرد اصلی گردشگری تشویق مردم به سفر است. وقتی مردم سفر می‌کنند، یا برای کار یا اوقات فراغت، پولشان را برای مهمان نوازی خرج می‌کنند. که در واقع حاکی از این موضوع است که هدف از مسافرت در نهایت برای به دست آوردن مهمان‌نوازی است. 

اسکان

محل اقامت به معنای، اقامت برای یک دوره یا یک مکان برای خواب یک یا چند شب است. هتل‌های مجلل، خوابگاه‌های جوانان، هاستل‌های بزرگ، اردوگاه‌ها، متل‌ها و مشاغل مرتبط دیگر که محلی برای خواب شبانه مردم فراهم می‌کند، همه با صنعت مهمان‎نوازی درگیر هستند. اقامت در بازارهای تجاری به بخشهای دیگری از بازار مانند مسافران تجاری، مسافران تفریحی، مسافران طولانی مدت، مسافران بودجه‌ای و مسافران خاص مانند افرادی که کارمندان دولت هستند و در خطوط هوایی و نظامی کار می‌کنند، همه نیاز به خدمات این صنعت دارند، صنعت مهمان‌نوازی به نسبت صنعت توریسم اشتغال بیشتری را ایجاد می‌کند. 

تفریح

تفریح، فعالیتی است که افراد برای استراحت، آرامش و لذت بردن انجام می‌دهند. هدف از تفریح شادابی بدن و ذهن فرد است. هر شغلی که فعالیت‌هایی را برای استراحت و لذت بردن، برای تازه‌سازی جسم و روان فرد فراهم کند، در زمینه صنعت مهمان‌نوازی قرار میگیرند. مشاغل سرگرمی که نمایش‌هایی از قبیل فیلم یا تئاتر، جاذبه‌هایی که مورد توجه ویژه بازدیدها مانند باغ وحش‌ها و موزه‌ها هستند، ورزش تماشاگران و ورزش‌های مشارکتی همه از بخش‌های تفریحی هستند. صنعت مهمان‌نوازی کاملا با نیروی انسانی تامین می‌شود و آموزش افراد توسط موسسات مربوطه و حرفه‌ای باید صورت گیرد.

انتهای پیام/

کد خبر 1400032372295

برچسب‌ها