بنا‌های تاریخی بلخ در یک قدمی نابودی

به گفته مقامات و اعضای شورای ولایتی افغانستان، به دلیل نا‌امنی‌ دائمی در اکثر نقاط این کشور، شماری از بنا‌های تاریخی و میراث‌فرهنگی واقع در شهر بلخ در آستانه تخریب هستند.

به‌گزارش میراث‌آریا، شمس‌محمد حکیم، رئیس اداره‌ حفاظت از میراث‌فرهنگی مزار شریف، بیان کرد که مناطق باستانی بلخ در معرض تخریب جدی قرار دارند.

او گفت: «بسیاری از بناهای تاریخی به دلیل اهمال طرفین جنگ آسیب دیده‌اند و جای تأسف است که در برخی موارد میراث باستانی ما به عنوان میدان جنگ استفاده می‌شود. برای مثال، نیروهای افغان یک پایگاه در بالاحصار واقع در بلخ ایجاد کرده‌اند، به همین دلیل، شورای ولایتی بلخ نگران عدم امنیت آثار باستانی است.»

محمدافضل حدید، رئیس شورای ولایتی بلخ، بیان‌ کرد که همواره نگرانی‌هایی درباره‌ حفاظت از آثار باستانی بلخ وجود دارد.

او همچنین گفت: «ناامنی، جنگ و همچنین حفاری‌های غیرقانونی در مناطق جنگی نگرانی‌هایی برای همگان ایجاد کرده ‌است.»

مقامات اداره‌ فرهنگ بلخ نیز گفتند که شدیداً نگران تهدیدهایی هستند که گنجینه‌های باستانی این استان را هدف گرفته ‌است.

عطامحمد سهو، مدیر اداره‌ فرهنگ و اطلاعات بلخ، گفت:«شماری از بناهای باستانی طی چند سال گذشته به دلیل جنگ، کمبود بودجه و همچنین عوامل طبیعی متحمل آسیب‌های غیرقابل جبرانی شده ‌است و ما نگرانِ افزایش شدت درگیری و خرابی‌های بیش‌تر هستیم.»

استانداری این منطقه نیز به دلیل تخریب بعضی بناهای باستانی اظهار نگرانی کرده‌ است.

منیر فرهاد، سخنگوی والی بلخ، گفت:«جنگ‌های اخیر آسیب‌های شدیدی به میراث تاریخی افغانستان وارد کرده ‌است و دولت ولایتی نمی‌تواند از این اماکن در برابر آسیب حفاظت کند. اما دولت محلی همچنان متعهد به حفظ آثار خواهد بود.»

* ترجمه: آناهیتا رشیدی

انتهای پیام/

کد خبر 14000326900340

برچسب‌ها