از صدور و تمدید ۵۷۶ فقره پروانه تولید‌ی تا آموزش ۳۵۰ هنر‌جو در البرز

با توجه به مهاجر‌پذیر بودن استان البرز و سکونت اقوام مختلف در ایران کوچک رشته‌های صنایع‌دستی از تنوع گو‌نا‌گونی بر‌خور‌دار‌ند و هنرمندان و فعالان این بخش به تولید و خلق آثار بسیار‌ی مشغول هستند. به‌طبع آن شهرستان‌ها‌ی شش‌گانه البرز مهد پرو‌رش استاد‌کار‌ان و صاحبان مشاغلی است که محل امرار معاش بخش عظیمی از خانوار هنرمند و هنردوست محسوب می‌شود.

هر چند آسیب‌ها‌ی وارده در اثر شیوع کرونا به تمام حوزه‌ها از جمله صنایع‌دستی بر کسی پوشیده نیست اما هنر‌مند‌ان و صنعتگر‌ان با تلاش و کوشش بی‌وقفه در‌صدد حفظ رشته‌ها‌ی هنری و گذار از بحران به وجود آمده بوده و نوید‌بخش روز‌ها‌ی رونق آن و گسترش بازار فروش محصولات تولید‌ی هستند. بیش از ۵هزار هنرمند در ۷۲ رشته صنایع‌دستی و هنر‌ها‌ی سنتی در کار‌گاه‌‌ها‌ی تولید‌ی و انفراد‌ی البرز مشغول فعالیت هستند که نقش اثر‌گذار‌ی در ایجاد اشتغال و رونق اقتصاد‌ی استان دارند.

صدور و تمدید ۵۷۶ فقره پروانه تولید واحد‌های کار‌گاهی و انفراد‌ی در البرز

در سال گذشته ۵۷۶ فقره پروانه تولید صادر و تمدید شده که از این میان ۳۷۷ فقره پروانه تولید انفراد‌ی، ۴۱ فقره پروانه تولید کار‌گاهی، ۱۵۸ فقره صدور و تمدید کارت شناسایی، ۴۸ فقره صدور گواهی کیفیت کار‌گاه، ۷۶ فقره صدور مجوز مشاغل خانگی و ۲ فقره مربوط به صدور جواز تأسیس بوده است.

اشتغال‌زایی برای بیش از ۹۷۵ نفر در واحد‌های تولیدی کار‌گاهی و انفراد‌ی

بر اساس صدور و تمدید مجوز‌ها‌ی صنایع‌دستی برای مجموع ۹۷۵ نفر اشتغال ایجاد شده که با توجه به شرایط حال حاضر بهره اقتصادی و فروش مجا‌ز‌ی زمینه‌ساز رشد روز‌افزون این تعداد خواهد بود. احیا، احداث، تجهیز و گسترش فضای تولید‌ی راهکار توسعه مشاغل هنر‌ی است که با خود‌کفایی بروز پیدا می‌کند.

ارائه تسهیلات بانکی و کمک‌های مالی بلا‌عوض به هنر‌مندان صنایع‌دستی

تا‌کنون ۲میلیارد و ۳۰۰میلیون ریال اعتبار صرف ایجاد اشتغال در واحد‌های تولید‌ی استان شده و سر‌پرست معاونت صنایع‌دستی با ارائه تسهیلات مشاغل خانگی به ۷۶ هنر‌مند، ۱۵ طرح در حوزه فنی و اعتباری و کمک‌های بلا‌عوض به ۱۲ نفر سعی در افزایش حمایت و شکوفایی اقتصاد‌ی داشته‌ است.

احداث و راه‌اندازی اولین خانه صنایع‌دستی و کا‌ر‌گاه‌ها‌ی سفال و سرامیک

در سال گذشته با وجود مشکلات اقتصاد‌ی و تعطیلی برخی مراکز تولید‌ی در سایر صنایع شاهد احداث کارگاه آموزش صنایع‌دستی در شهرستان طالقان با حج سرمایه‌گذار‌ی یک میلیارد و نهصد و سی میلیون ریال و نیز احداث کارگاه سفال و سرامیک به ارزش تقریبی ۸۰ میلیارد ریال و افتتاح خانه صنایع‌دستی و کافه هنرمند‌ان بودیم که به بهره‌برداری رسیده است.

افتتاح اولین بازارچه و فروشگاه دائمی صنایع‌دستی با حضور دکتر مونسان

با توجه به وجود کار‌گاه‌ها‌ی تولید‌ی و فعالیت هنرمند‌ان در رشته‌ها‌ی مختلف صنایع‌دستی و لزوم رفع معضل فروش و بازار‌یابی به همت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگر‌ی و صنایع‌دستی استان البرز اولین بازارچه و فروشگاه دائمی صنایع‌دستی با حضور دکتر علی‌اصغر مونسان در کرج افتتاح شد که محصولات صنایع‌دستی و هنر‌ها‌ی سنتی متنوعی در آن عرضه شده و در معرض فروش قرار گرفته است.

 بر‌پایی  و حضور در  نمایشگاه‌های استانی و ملی

هر چنداعمال محدودیت‌های کرونایی و لزوم اجرا‌ی شیوه‌نامه‌های بهداشتی منجر به تعطیلی بازارچه‌ها و نمایشگاه‌های عرضه سوغات و محصولات صنایع‌دستی شد اما با کاهش میز‌ان ابتلا و رعایت دستور‌العلمل‌های بهداشتی ۴ نمایشگاه استانی بر‌ پا شد و همچنین استان البرز حضور چشمگیر‌ی در نمایشگاه صنایع‌دستی و گردشگر‌ی تهران داشت که علاوه بر عرضه و فروش محصولات تولید‌ی، دوره‌های آموزشی کو‌تاه‌مدت توسط مربیان صنایع‌دستی برای علاقمند‌ان نیز بر‌گزار شد.

توسعه حوزه آموزشی با همکاری بخش دولتی و خصوصی

انعقاد تفاهم‌نامه‌ها‌ی آموزشی با نهاد‌های مربوطه از جمله کمیته امداد، ندامتگاه‌ها، اتاق بازرگانی، شهرداری و شورای شهر و تجهیز فرهنگسرا‌ها‌ی شریعتی و شهید آوینی به منظور بر‌گزار‌ی دوره‌های آموزشی از اقدامات انجام شده است. در همین راستا در مجموع ۵۰ نفر با شرکت در دوره‌ها‌ی فرهنگسرا‌ها، ۳۰ نفر به شیوه استاد‌شاگرد‌ی و ۱۳۶ هزار نفر‌ساعت در ندامتگاه‌ها‌ی استان از مزایا‌ی طرح یاد شده بهره‌مند شدند. همچنین ۸۵ نفر از شاغلین حوزه صنایع‌دستی در دوره‌های مهارت‌افزایی و تخصصی شرکت داشتند.

صادر‌ات محصولات تولید‌ی واحد‌ها‌ی کارگاهی و انفراد‌ی در سایه کرونا

اغلب صادر‌ات صنایع‌دستی در استان به صورت چمدانی انجام شده و با توجه به آسیب وارده در اثر شیوع کرونا و لغو پرواز‌ها‌ی مسافر‌ی نسبت به سال گذشته کاهش چشمگیر‌ی داشته و به ۲۷۲ هزار و ۹۰۰ دلار رسیده است. فعالیت‌ها و اقدامات تلاش‌های بی‌وقفه سر‌پرست‌ معاونت صنایع‌دستی البرز با همراهی مدیر‌کل همواره زمینه لازم برای رشد و توسعه این حوزه شده که ایجاد شرکت تعاونی هنرمندان، تشکیل اتاق فکر، تشکیل کمیته‌های تخصصی در حوزه آموزش عمومی، ارائه تسهیلات، ثبت نقوش، گسترش حوزه فنی و بازار‌یابی و حمایت از تولید در کنار بر‌گزار‌ی دوره‌های آموزشی مجا‌زی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های بخش خصوصی از جمله این اقدامات است.

همکاری با صدا و سیمای مرکز استان در راستا‌ی تولید محتوا و برنامه‌های آموزشی

تهیه و تولید برنامه‌ها‌ی آموزشی در راستا‌ی توسعه و ترویج رشته‌های صنایع‌دستی و آشنایی عموم با شیوه اجرا در برنامه بوم‌رنگ و معرفی هنرمندان شاخص و فعال در حوزه صنایع‌دستی و هنر‌ها‌ی سنتی از جمله سایر اقدامات انجام شده است.

* گزارش از ثنا فلاح سخنگو، کارشناس روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان البرز

انتهای پیام/

کد خبر 14000329537289

برچسب‌ها